موضوعات

پاسخ به سوال (عمومی هدایت تحصیلی- شماره107 ) : چند سوال در مورد تغییر رشته ازدوم شاخه فنی رشته کامپیوتر شاخه فنی به رشته تجربی در شاخه نظری

تغییررشته1

سوال:

کسی که در سال دوم کامپیوتر شاخه فنی حرفه ای مشغول تحصیل است و الان می خواهد به رشته تجربی برود :
۱- برای تغییر رشته چه دروسی را باید امتحان بدهد؟
۲- چه زمان باید برای تغییر رشته ثبت نا م کند؟
۳- اگر دانش آموزی دررشته قبلی( کامپیوتر فنی حرفه ای) درس افتاده داشته باشد، تکلیف آن دروس افتاده چه می شود؟ تکیلف دو درس بسته نرم افزاری ۱ وسیستم عامل ۱ رادر دی ماه نمره نگرفته ودر ترم جدید ۲ اینها ارایه می شود تکلیف این دروس چه می شود؟

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
چند پاسخ برای سوالات مذکور ارائه می گردد:

پاسخ اول: با شروع سال تحصیلی امکان تغییر رشته وجود ندارد. بنابراین این در خواست این تغییر در پایان پایه دوم برای پایه سوم امکان پذیر خواهد بود!

پاسخ دوم: دانش آموز در صورت تغییر رشته ، درس های مشترک او با رشته جدید پذیرفته می شود و درس های غیر مشترک هم برخی به عنوان درس های تغییر رشته ودروس باقیمانده هم به عنوان درس های کمبود واحد رشته جدید باید امتحان داده شود:
1- درس هایی تغییر رشته شامل درس های تخصصی یعنی درس هایی که پیش نیاز سال سوم رشته تجربی است . این درس ها شامل 4 درس: فیزیک 2 و ازمایشگاه – شیم 2 وآزمایشگاه – یاضی 2 – زیست شناسی 1 (تذکر: اگر در رشته کامپیوتر درس ریاضی 2 را گذرانده باشند،آن را به عنوان درس تغییر رشته و واحد مشترک با رشته جدید قبول می کنند)
2- درس های باقیمانده (غیر مشترک) با رشته جدید ( رشته تجربی) هم باید تا پایان تابستان پایه سوم گذارنده شود. این درس در رشته تجربی، هندسه 1 خواهد بودکه باید تا پایان تابستان پایه سوم و قبل از شروع دوره پیش دانشگاهی به اتمام برسد.

پاسخ سوم: امتحان تغییر رشته برای پایه دوم به سوم، در دونوبت یکی خرداد ماه ( همزمان با امتحانات پایانی ترم دوم) و دیگری در شهریور ماه برگزار می شود. که شما به اختیار خود هر کدام از زمان ها را که آماده بودید، میتوانید انتخاب کنید منتهی امتحان تغییر رشته در خرداد ماه به دلیل امتحان مهم پایان سال، مرسوم نیست و به دلیل آمادگی لازم برای دروس تخصصی تغییر رشته ، معمولا مدارس با آن موافقت نمی کنند و دانش آموزان از فرصت شهریور ماه استفاده می نمایند.
برای هر کدام از زمان های مذکور، حداقل یک ماه قبل آن برای ثبت نام اقدام کنید.

پاسخ چهارم: اگرمنظور شما دروس پایه دوم شاخه فنی(کامپیوتر) است، خوب معلوم است که فعلا دانش آموز مذکور سال دوم رشته فنی است و هنوز امتحان تغییر رشته نداده و قبول نشده اید تا سراغ درس های رشته دلخواه( تجربی) بروید پس باید امسال را با نمره قبولی در تمام درس های رشته فنی به پایان برساند. البته اگر یقینا بتواند در امتحان نغییر رشته تجربی قبول شود،درس های غیرمشترک با رشته تجربی، جزء واحد های اضافه تلقی شده و نیازی به گذراندن نیست. اما نمی توان چنین اطمینانی را داشت.

پاسخ پنجم: ضرورت و لزوم این تغییر رشته. چون رشته کامپیوتر رشته روز دنیاست و در شاخه فنی هم زودتر به کار و… می رسد درحالی رشته تجربی دوران تحصیلی طولانی دارد و از لحاظ شغلی هم به راحتی به نتیجه نمی رسد. خلاصه اینکه باید دلایل قابل قبولی برای این تغییر مسیر رشته تحصیلی که در واقع تغییر سرنوشت است، داشته باشید.

***در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در زمینه تغییررشته، می توانید با ما تماس بگیرید.(قسمت تماس با ما در نوار قرمز رنگ بالای سایت)

سلامت و سعادتمندباشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب