موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 157 ) : در صورت حذف کنکور، اعمال سوابق تحصیلی برای تغییر رشته های چگونه می شود؟ آیا می شود دیپلم دیگری گرفت؟

63991_ef

سوال:

سلام من امسال سوم انسانی ام می خواهم اگه بشه سال آینده تغییر رشته بدم برم تجربی.در این صورت اگه کنکور حذف بشه معدل سوم انسانی رو تاثیر میدن یا نه . می شه یه فرد هم دیپلم انسانی و هم رشته تجربی را بگیرد . لطف میکنین شرایطش رو بهم بگین .واقعا سرگردانم. میشه کد شماره ای که بالای صفحه نوشته شده رابگید .خیلی ممنون
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ در ۶:۵۶ ب.ظ – توسط : زهرا)

پاسخ:

به نام خدا

و باسلام

پاسخ اول:

آنچه فعلا مسجل و معلوم است، تاثیر 25 درصد قطعی و مستقیم سوابق تحصیلی در نمره تراز و رتبه سازی کنکور است . و برای تغییر رشته ای ها کمتر از 25 درصد خواهدبود.  لذا حذف کنکورتدریجی بوده و تا اعمال کامل آن نمی توان اظهارنظر قطعی در مورد مسائل جزئی آن داشت. مثل سوال شما که برای تغییر رشته های کارشناسی  درست و منطقی چه خواهد بود؟ آیا  تغییر رشته ای ها بایددر یک آزمون مجزایی  شرکت کنند و یا می توانند مجددا دیپلمی متناظر و متناسب با گروه ، زیر گروه رشته ای که برای دانشگاه انتخاب می کنند بگیرند.

پاسخ دوم:

در نظام تحصیلی فعلی، به طور معمول امکان شرکت دوباره در مدارس روزانه و یا دوره شبانه وجود نداردو کسی نمی تواند دوباره درامتحانات پایانی( نهایی یا غیر نهایی شرکت کند و از این طریق نمرات گذشته خود را اصلاح کرده و ارتقاء دهد و یا دو دیپلم بگیرید . بنابراین تنها راهی که فعلا برای جبران سوابق تحصیلی  وجود دارد، شیوه داوطلب آزاد( متفرقه) است.

 البته باید به شرایط شیوه داوطلب آزاد که در راهنمایی متعدد برای کاربران آورده ایم، توجه نمایید. از جمله ؛ کسی که شرایط ادامه تحصیل در دوره روزانه را دارد(مثل سن و شرایط سلامت جسمی و…) نمی تواند از شیوه داوطلب آزاد عمل نمایید. پس در حال حاضر اگر شما دانش آموز دوره روزانه هستید،  نمیتوانید به صورت داوطلب آزاد در امتحانات پایان سال( برای مثال به منظور گرفتن دیپلم تجربی) شرکت کنید. بلکه شما باید شرایط ادامه تحصیل در دوره روزانه را از دست داده باشید. شرایطی  مثل ازدواج و تاهل،  طی شدن حداقل یک سال در دوره پیش دانشگاهی و یا شرط سنی بالای 21 سال ویا خدای نخواسته  کسی بیماری خاصی داشته باشد که با ارایه مدارک پزشکی و به تشخیص کمیسیون خاص آموزش و پرورش، نمی تواند در دوره روزانه شرکت کند.

سلامت و سعادتمندباشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب