موضوعات

پاسخ به سوال( عمومی هدایت تحصیلی- شماره 103 ) : امکان جبران دروس افتاده در دوره بزرگسالان چگونه است؟

 

سوال20110801151624628_101:

آیا در نظام فعلی برای بزرگسالان امتحان جبرانی حذف شده است؟ در این صورت امکان جبران برای دروسی که در امتحانات نهایی نمره قبولی کسب نشده است وجود دارد ؟ اگر بله چگونه و چه زمانی ؟

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
چند پاسخ زیر را بخوانید. و هرکدام را با شرایط خود تطبیق دهید.

1- نظام آموزشی فعلی در دوره بزرگسالان( شبانه) ، همان نظام ترمی واحدی است. یعنی ترم های تحصیلی مستقل از هم هستند. یعنی سه ترم مهر تا دی و بهمن تا خردا د و ترم تابستان. خوب مشخص است که اگر کسی دریک ترم نمره قبولی را کسب نکند، در واقع آن واحد درسی را پاس نکرده و در صورت آمادگی و یا صورتی که آن درس پیش نیاز باشد باید مجددا آن درس را انتخاب نموده و بگذراند و باز ا گر در ترم بعدی نتواند برای بار بعدی باید در ترم بعدی انتخاب و آن را بگذراند. وپس چون امکان گذراندن واحد های افتاده همچنان در ترم های بعدی بدون هیچ محدودیتی وجود دارد، و چون ترم های تحصیلی از لحاظ ارزش کارنامه ای و معدل جدای از هم هستند ، بنابراین امتحان جبرانی معنایی ندارد.

2- برای پایه سوم هم در مدارس بزرگسالان( شبانه) که امتحان نهایی دارند، فرصت امتحانی برای واحد های افتاده همچنان(مثل دوره پیش دانشگاهی) وجود دارد. یعنی اگر کسی در خرداد ماه نمره قبولی نیاورد، فرصت شهریور را دراختیار دارد و اگر در شهریور قبول نشد، فرصت دی ماه را در اختیار دارد تا نمره قبولی را کسب نماید. و باز اگر در دی ماه نمره نیاورد در خرداد ماه سال بعد می تواند امتحان دهد. منتهی فرق شبانه با دوره روزانه این است که به هر درس به عنوان واحد درسی نگاه می شود( مثل واحد های دانشگاهی) که برای هر نوبت امتحانی ، باید حتما انتخاب واحد نموده و هزینه کلاس و امتحان را پرداخت نماید.

3- اگر اتمام واحد های باقیمانده به دی ماه بکشد و در این زمان کامل شود، اگر دانش آموز دوره شبــــانه بـــــاشد، چون نظام ترمی واحدی است ، می تـــــواند از تــــرم دوم، دوره پیش دانشگاهی را شــــــــروع کند و اگر دانش آموز پایه سوم روزانـــــــه باشد و در دی ماه واحدهای افتاده و باقیمانده را تکمیل کند، وشرایط رفتن به شبانه و یا شرکت به صورت داوطلب آزاد راهم نداشته باشد، چون نظام آموزشی فعلی پیش دانشگاهی روزانه سالی واحدی است، تا مهر سال بعد نــــمی تواند به کلاس دوره پیش دانشگاهی برود ( چه روزانه و چه شبانه) و باید تا شروع سال تحصیلی بعدصبر کند. در این صورت از معافیت تحصیلی نیز برخوردار است.
ان شاءالله به جواب خود رسیده باشید.
اگر بخشی از جواب برایتان مبهم بوده و همچنا ن سوال دارید، می توانید به صورت شفاهی و از طریق تماس تلفنی، جواب خود را دریافت نمایید( زمان و شماره تماس در سربرگ تماس با ما در نوار مشکی بالای سایت موجود است)

سلامت و سعادتمندباشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب