موضوعات

) پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 152 ) : چگونگی تاثیر سوابق تحصیلی دررتبه سازی کنکور در صورت تغییر رشته ودخالت امتحانات پایه دوم دبیرستان در سوابق تحصیلی کنکور؟

سوابق تحصیلی2JPGسوال:

با سلام و خسته نباشید من امسال سوم انسانی هستم و۳ سوال داشتم:اول اینکه منظور از سوابق تحصیلی معدل کتبی؟ یا معدل سالانه؟ دوم اینکه با توجه به اینکه مجلس لایحه تصویب کرده و سازمان سنجش هم اعلام کرده که کنکور از سال۹۴ تغییر میکنه و به مرور زمان سوابق تحصیلی جای کنکور رو میگیره سوالم اینه که تو اخبار خوندم که کسانی که کنکور ۹۴ میدن علاوه بر سوابق تحصیلی سال سوم سوابق تحصیلی دوم هم براشون محاسبه میشه چطوری هست؟چون هیچکدوم از امتحان های دوم ما نهایی نبود پس چطور سوابق تحصیلی دوم حساب میشه؟و سوال سومم اینه که من که سال بعد میخوام به پیش هنر تغییر رشته بدم سوابق تحصیلیم چطوری محاسبه میشه؟ یعنی همون نمره های کتبی سوم انسانی رو محاسبه میکنن؟ یا سوابق تحصیلیم کم میکنن؟خیلی خیلی ممنون میشم اگه راهنمایی م کنید اگه ممکنه جواب رو به ایمیلم بفرستید…بازم ممنون
(فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۰/۳۰ در ۷:۵۸ ب.ظ – توسط: رضا)

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
1- منظور از سوابق تحصیلی فقط معدل کتبی(امتحان نهایی ) سال سوم است. اما دخالت به صورت درس به درس برای هررشته انتخابی است.(معنای دخالت سوابق تحصیلی به صورت درس به درس، در پاسخ به سوالات قبلی شماره 60 و101 عمومی و 151 اختصاصی آورده شده است)

2- لایحه با قانون و قانون با آیین نامه فرق دارد. یعنی لایحه باید تصویب شود تا تبدیل به قانون شود. تازه بعد از تصویب قانون نوبت تهیه آیین نامه های اجرایی خواهد بود . قانون بعد از پیشنهاد لایحه، توسط مجلس مورد بررسی قرار گرفته که یا مورد تصویب قرار می گیرد ویانه! اما آیین نامه اجرایی باید توسط دستگاه اجرا کننده تهیه شود.(در این مورد؛ توسط آموزش عالی و آموزش و پرورش) بنابراین؛ اینکه در کنکور 94 چه خواهدشد، تا آیین نامه های اجرایی آن به طوردقیق و کامل با ذکر جزئیات تهیه و ابلاغ نشود، هیچ نظر قطعی نمی توان داد.

3- یکی از آیین نامه های مصوب شده قبلی توسط آموزش عالی این است که تنها سوابق تحصیلی با ارزشیابی استاندارد و یکپارجه و… ( یعنی تنها امتحان نهایی) را برای دخالت در نمره تراز و رتبه سازی کنکور قبول دارد، پس فعلا چون امتحانات پایه دوم دبیرستان، به صورت نهایی نیست، به عنوان سوابق تحصیلی محاسبه نمی شود. هر چند که چندسالی است که پیشنهاد نهایی شدن امتحانات پایه دوم و چهارم و همچنین دخالت آن به عنوان سوابق تحصیلی مطرح شده است، اما هنوز عملی نشده است.

4- سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها کمتر حد تعیین شده ( فعلا25 درصد) محاسبه می شود. برای شما نمرات امتحان نهایی سال سوم انسانی ، ملاک عمل است.

5- دخالت به صورت درس به درس برای هررشته انتخابی است.(معنای دخالت سوابق تحصیلی به صورت درس به درس، در پاسخ به سوالات قبلی شماره 60 و101 عمومی و 151 اختصاصی آورده شده است)
به دلیل محدودیت در ارایه پاسخ کتبی در سایت، لطفا اگر سوال مجدد و ابهامی داشتید، تنها از طریق تماس تلفنی پی گیری نمایید( تماس با ما؛ در نوار مشکی بالای سایت )

سلامت و موفق باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب