موضوعات

) پاسخ به سوال( عمومی هدایت تحصیلی- شماره 101) : چگونگی تأثیر سوابق تحصیلی با مدرک کاردانی، برای شرکت کنکور تجربی ؟

سوابق تحصیلی2سوال:

کسی که با مدرک کاردانی در کنکور گروه تجربی شرکت می کند، سوابق تحصیلی او در کنکور چگونه تاثیر داده می شود؟

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
پاسخ اول: ملاک سوابق تحصیلی تنها معدل کتبی دیپلم (تاثیر درس به درس از دروس امتحان نهایی) است. بنابراین نمرات دوره پیش دانشگاهی و یا معادل آن کاردانی ، دخالتی به عنوان سوابق تحصیلی نداشته بلکه برای شرکت در کنکور سراسری باید تنها یکی از این دوره ها با نمره قبولی گذرانده شود.

پاسخ دوم : در کنکور سوابق تحصیلی براساس معدل کتبی امتحان نهایی، تنها برای سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی از شاخه نظری اعمال شده و دیپلم های شاخه فنی حرفه های و کار ودانش، به دلیل اینکه تنها معدل کل برای دیپلم آنها محاسبه شده و معدلی تحت عنوان معدل کتبی ندارند، سوابق تحصیلی برای آن ها اعمال نخواهد شد. بنابراین ، کسی که با دیپلم فنی (از شاخه فنی حرفه ای و یا کار ودانش) در کنکور سراسری شرکت می کند، به شرط داشتن دوره پیش دانشگاهی و یا دوره کاردانی ، نمره آزمون سراسری برای او 100% حساب می شود.

پاسخ سوم : دخالت نمره سوابق تحصیلی در نمره تراز ورتبه سازی کنکور به صورت درس به درس از امتحانات نهایی است نه معدل امتحان نهایی . بنابراین میزان تاثیر هردرسی ، به خصوص درس های اختصاصی در همه رشته های انتخابی، یکسان نیست!!! مثلا درس زمین شناسی در گروه تجربی برای رشته پزشکی و دندان پزشکی تاثیری ندارد(ضریب صفر دارد) اما برای رشته داروسازی، با ضریب 1 موثر است. بنابراین؛ در حالت تغییر رشته (یعنی تفاوت بین مدرک دیپلم با گروه آزمایشی شرکت کننده در کنکور) چون درس های اختصاصی نوع دیپلم تغییر رشته ای(مثلا دیپلم ریاضی) با درس های اختصاصی ای که قرار است در گروه و رشته انتخابی دخالت داده شود (مثلا گروه تجربی) متفاوت است( برای مثال شرکت کننده گروه تجربی با دیپلم ریاضی درس هایی همچون حسابان، جبر واحتمال و هندسه را به جای زیست 2 و زمین شناسی به عنوان سوابق تحصیلی دارند) در نتیجه تاثیر سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها، کمتر از 25 درصد می شود. این مطلب را بارها سازمان سنجش و به خصوص جناب آقای دکتر توکلی بیان فرموده اند که تاثیر سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها کمتراز حد تعیین شده(مثلا 25%) است. در سوال 60 عمومی، جدولی ضمیمه شده است که تاثیر تمام دیپلم ها در هریک از گروه های آزمایشی ذکر شده است. آن را بادقت ملاحظه بفرمایید.

سلامت و موفق باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب