موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 151) : آیا اعمال سوابق تحصیلی در کنکور به زیان تغییر رشته ای هاست؟(سوال تکراری؛ تکمیل پاسخ های قبلی)

 

سوابق تحصیلی2

سوال:

سلام.خسته نباشید یه سوال دارم.آقای دکتر توکلی در پاسخ به سوالی در مورد تغییر رشته برای متقاضیان تغییر رشته از ریاضی به تجربی در سال سوم گفتند: “سوابق تحصیلی نمرات نهایی سوم دبیرستان را برای داوطلبان نظام جدید که از سال ۸۴ به بعد دیپلم گرفتند تا ۲۵% در نمره کل مربوط اثر می دهیم لذا وقتی گروه عوض می شود ممکن است ۲۵% درصد کمتر در نظر گرفته شود.”منظور ایشون از این چیزی که گفته اند چی بوده؟بعد این کمتری که گفتند بعنی چقدر؟
یعنی من سال سوم ریاضی که میخوام برم تجربی ضرری میکنم؟
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ در ۳:۱۰ ب.ظ – توسط: rahim )

پاسخ:

به نام خدا
وباسلام

پاسخ اول:
دخالت نمره سوابق تحصیلی در نمره تراز ورتبه سازی کنکور به صورت درس به درس از دروس امتحانات نهایی است نه معدل کل و نه جمع معدل کتبی نهایی . معنای این مطلب این است که؛ میزان تاثیر هردرسی ، به خصوص درس های اختصاصی در همه رشته های انتخابی، یکسان نیست!!! مثلا درس زمین شناسی در گروه تجربی برای رشته پزشکی و دندان پزشکی تاثیری ندارد(ضریب صفر دارد) اما برای رشته داروسازی، با ضریب 1 موثر است. بنابراین؛ در حالت تغییر رشته (یعنی تفاوت بین مدرک دیپلم با گروه آزمایشی شرکت کننده در کنکور) چون درس های اختصاصی نوع دیپلم تغییر رشته ای(مثلا دیپلم ریاضی) با درس های اختصاصی ای که قرار است در گروه و رشته انتخابی دخالت داده شود (مثلا گروه تجربی) متفاوت است در نتیجه تاثیر سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها، کمتر از 25 درصد می شود.
( برای مثال شرکت کننده گروه تجربی با دیپلم ریاضی درس هایی همچون حسابان، جبر واحتمال و هندسه را به جای زیست 2 و زمین شناسی به عنوان سوابق تحصیلی دارند. پس اولا در س نمره درس حسابان به جای درس ریاضی گروه تجربی اعمال شده و نمره در های حبر واحتمال و هندسه برای داوطلب تجربی حذف می شود. همچنین شرکت کننده در گروه تجربی با دیپلم ریاضی، چون درس زیست را درکارنامه امتحان نهایی خود ندارد، پس مشخص است که باید زیست کنکور او 100% محاسبه شود و به خاطر همین سوابق تحصیلی او کمتر از حد تعیین شده؛ یعنی کمتر 25% اعمال می گردد.)
این مطلب را بارها سازمان سنجش و به خصوص جناب آقای دکتر توکلی بیان فرموده اند که تاثیر سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها کمتر 25 درصد است.
در سوال 60 عمومی، جدولی ضمیمه شده است که تاثیر تمام دیپلم ها در هریک از گروه های آزمایشی ذکر شده است.

پاسخ دوم:
– اگر منظورتان از ضرر و زیان در صورت تغییر رشته از ریاضی به تجربی، به دلیل تاثیر سوابق تحصیلی کمتر از 25 درصد، برای تغییر رشته ای ها است. در این صورت برای کسی که می خواهد گذشته امتحان نهایی را جبران کند ، به نفع اوست. و خوب برای کسی که در امتحان نهایی معدل بالا ( مثلا 19 به بالا ) دارد هر چه اعمال سوابق تحصیلی در نمره تراز و رتبه سازی کنکور بیشترباشد، به نفع اوست .
– اگر منظور شما سوال کلی در مورد شرایط ادامه تحصیل در رشته تجربی و فرصت ها شغلی مربوط به آن است باید گفت ؛
به هر صورت مسیر گروه تجربی برای رشته پزشکی، مثل گروه ریاضی چندان روان و آسان و به اصطلاح تودست نیست و فراز و فرود های زیادی دارد. ازجمله تفاوت های آن، مسیر طولانی تحصیل در رشته پزشکی است. کسی باید این مسیر را انتخاب کند که هم رغبت و هم استعداد بالایی برای تحصیل در رشته پزشکی داشته باشد.
خلاصه اینکه؛ اگر واقعا به رشته تجربی علاقه داشته باشید و درست و صحیح درس بخوانید، هیچ ضرری متوجه شمانخواهد شد.
اگربه توضیحات بیشتری نیاز دارید، می توانید با ما تماس بگیرید.(امکان تماس باما در نوارمشکی بالای سایت آمده است)

سلامت و موفق باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب