موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی- شماره 145 ) : دیپلم تجری دارم. راه ادامه تحصیل دانشگاهی در رشته ساختمان و معماری از طریق دیپلم فنی و یا رشته ریاضی چگونه است؟

memari-sakhteman_34

سوال:

سلام.من دارای دیپلم رشته ی تجربی هستم. ودوره ی پیش دانشگاهی را طی نکرده ام و میخواهم از رشته ی تجربی به فنی تغییر رشته بدهم .من به رشته ی ساختمان و معماری علاقه دارم و میخواهم آن را ادامه دهم .ولی اطلاعات چندانی از تغییر رشته ندارم. چگونه من تغییر رشته بدهم . مراحل کار من چگونه است از کجا باید شروع کنم؟
و سوال بعدی من این است که اگر رشته ی ساختمان را از ریاضی ادامه دهم بهتر است یا فنی ؟آیا تفاوتی با هم دارند؟
متشکرم
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۰/۲۷ در ۱۲:۵۴ ق.ظ – توسط:داوود فضل اللهی )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
هر چند اطلاعات ارسالی شما کامل نیست!!! ( مثل اینکه؛ چه سالی دیپلم تجربی گرفته اید؟ و سن شما چقدراست؟) با این حال پاسخ ها زیرارایه می شود:

1- امکان اخذ دیپلم فنی:
یا داشتن دیپلم(در هررشته ای) دیگر امکان گرفتن دیپلم فنی از طریق هنرستان فنی حرفه ای برای شما وجود ندارد! تنها می توانید دیپلم فنی را از هنرستان کار ودانش بگیرید. برای این کارباید با توجه به شرایط سنی و… در دوره روزانه و یا شبانه و یا به صورت داوطلب آزاد و نیزآموزش از راه دور، برای اخذ دیپلم فنی در رشته مورد نظر، در هنرستان کار ودانش که رشته مورد علاقه شما را دارد، ثبت نام کنید. البته چون رشته معماری از ساختمان جداست، تنها یک رشته را می توانید ثبت نام کنید.
پس اگر بخواهید در هنرستان کار و دانش برای رشته مورد نظر تحصیل کنید ودیپلم فنی کار ودانش بگیرید، باید نزدیک ترین هنرستان روزانه ویا شبانه را از طریق واحد فنی حرفه ای و کارو دانش آموزش و پرورش محل زندگی خود، شناسائی کرده و به آنجا مراجعه نمایید.

2- شرایط ادامه تحصیل در کار ودانش:
تحصیل در رشته ی مورد نظر شما از طریق هنرستان کارو دانش، مزیت ها و محدودیت های خود را دارد. باید وضعیت خود را با شرایط آن بررسی کنید. مثلا: تحصیل از طریق فرد زودتر به کار و شغل می رساند. و نیز چون کاردانی و بعد کارشناسی آن ناپیوسته است، طول زمان تحصیل از این طریق بیشتر است. همچنین؛ تنها اجازه تحصیل در کاردانی همان رشته ای را خواهید داشت که دیپلم آنرا دارید و همینطور از کاردانی به کارشناسی!

3- ادامه تحصیل از طریق رشته ریاضی:
اگر می خواهید رشته معماری و یا راه وساختمان(عمران) رادر سطوح بالاتر کار کنید و کلاس کارتان هم برایتان مهم است، خوب تحصیل از طریق ریاضی مناسب است. تحصیل در دوره های فنی کار ودانش از لحاظ مهارت یابی خوب است اما از لحاظ علمی به قدرت رشته ریاضی نیست . منتهی شرایط سخت تر آن را از لحاظ سپری کردن دوره پیش دانشگاهی در رشته ریاضی و آمادگی برای کنکور را باید بدانید و حوصله و تحمل آن را داشته باشید. خلاصه اینکه اگر بخواهید تحصیلات و کار قوی تری داشته باشید، پیشنهاد و توصیه ما ، رشته ریاضی است.

***کارهایی را که برای تغییر رشته از دیپلم تجربی به پیش دانشگاهی ریاضی، باید پی گیری نموده و به انجام برسانید، در دیگر سوالات کاربران، در زیر همین ” صفحه ای که سوال را مطرح کرده اید ” وهمچنین در پست “پاسخ به سوالات” ذکر کرده ایم. آن را بخوانید و اگر سوال و ابهامی برای تان باقیماند، می توانید با ما تماس تلفنی داشته باشید. (شماره تماس و زمانی که امکان آن فراهم است در قسمت ” تماس باما ” درنوارمشکی بالای سایت، موجوداست .)

سلامت و سعاتمند باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب