موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی- شماره 129 ) : امکان تغییر رشته در ترم دوم از پایه دوم تجربی به رشته معماری هنرستان و یا امکان رها کردن درس و ادامه آن برای سال بعد؟؟؟!!!

memari_sch7

سوال:

سلام…
من دوم تجربی هستم و میخام بعد از امتحانات نیم سال اولم تغییر رشته ب معماری بدم…
آیا امکانش هست؟؟؟
ویا اگه من ادامه ی امتحانات نیم سال اول رو ندم و رد بشم مشکلی پیش میاد؟؟؟
و یا اگر من ب رشتهی دلخاهم برم معدل من زمانی ک در رشته تجربی بودم ب حساب نمیاد؟       

memari_sch5

ممنون
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۰/۱۸ در ۲:۱۰ ب.ظ – توسط:گیتا )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
سوال شما چند پاسخ دارد. به دقت آن ها را بخوانید:
1- چون تغییر رشته، به نوعی در memari_sch3تغییر سرنوشت شما تاثیر قطعی دارد، بنابراین؛ اول از همه باید ضرورت تغییر رشته را در یک جلسه مشاوره تخصصی و با تحلیل تست ها مختلف، همچون تست های رغبت شغلی – تحصیلی، هوش و شخصیت مورد واکاوی و بررسی دقیق قرار دهید. خلاصه باید دلیل علمی و قانع کننده ای برای تغییر رشته داشته باشید.

2- چون نظام جدید از ترمی architecture1واحدی به به ترمی سالی تبدیل شده است بنابراین؛ تغییر رشته پایه دوم فقط در پایان هر سال، در خرداد و یا شهریور امکان خواهد داشت .پس الآن و در شروع ترم دومو یا در وسط سال تحصیلی، چنین امکانی وجود ندارد.

3- در نظام جدید، چیزی به نام رد شدن نداریم، بلکه وقفه تحصیلی به حساب می آید که شرایط آن هم ویژه است و به این راحتی نیست.(به آیین نامه متوسطه که درپست مشاوره و یا معرفی متون و متاب قرار داده ایم و همچنین پاسخ به architecture2سوال در مورد وقفه تحصیلی در پست پاسخ به سوالات مراجعه نمایید.)

4- فعلا و در حال حاضر، معدل پایه دوم هیچ تاثیری در سرنوشت تحصیلی شما از جمله تاثیر در رتبه سازی کنکور به عنوان سوابق تحصیلی ندارد و جای نگرانی نیست.

5-اگر بخواهید رشته معماری رااز طریق شاخه کار ودانش بخوانید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.
*** به متن آیین نامه هدایت تحصیلی توجه کنید:
تغییر شاخه یا رشته از سایر شاخه ها و رشته ها به رشته های مهارتی شاخه کاردانش بلامانع است و در مواردی که دانش آموز بخواهد در واحدهای آموزشی کاردانش دولتی تحت پوشش آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهد به لحاظ رعایت ظرفیت رشته های مهارتی موافقت اداره آموزش و پرورش منطقه نیز الزامی است .

6- اگر بخواهید رشته معماری رااز طریق شاخه فنی حرفه ای تحصیل کنید، باید شرایط تغییر رشته از تجربی به رشته فنی حرفه ای را بدانید و به موقع پی گیری نمایید.
*** به متن آیین نامه هدایت تحصیلی توجه کنید:
الف – براساس ماده 112( صفحه 618 کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .

ب -براساس ماده 2-112 تغییر رشتۀ دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخه فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد.

ج- جدول دروس تخصصی رشته مورد علاقه تان یعنی معماری را چه در شاخه کار ودانش و چه برای تغییر رشته از تجربی (شاخه نظری) به رشته معماری(شاخه فنی حرفه ای)می توانید در کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵ پیدا کنید.(این جدول رااز دفترمشاوره مدرسه خود ویا واحد فنی حرفه ای اداره آموزش وپرورش محل تحصیل خود دریافت نمایید.)

د- براساس این آیین نامه، همچنانکه در شماره 2 گفتیم، مجدد یاد آورمی شوم که؛در وسط سال تحصیلی، امکان تغییر رشته وجود ندارد. زمان تغییر رشته و شرکت در امتحانات تنها در خردادو یا شهریور پایه دوم به سوم است.

 

***در صورت سوال و ابهام می توانید با ما تماس بگیرید( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)

سلامت وموفق باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب