موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی- شماره 128 ) : آیا درکنکور تجربی، برای تغییر رشته ای ها که نمره درس زیست را در سوابق تحصیلی خود ندارند، 25% کم شده و این درس از 75% حساب می شود؟

086218b2ac4369b7cefd2acbee0be8b1_L

سوال:

سلام.خسته نباشید.من سوم ریاضی ام که میخوام برم تجربی ولی یه چیز فهمیدم که بشدت منو نگران کرده.من فهمیدم کسانی که مایل به تغییر رشته به تجربی باشن توی کنکور برای درس زیست شناسی هر درصدی که بزنن ۲۵% از اون کم میشه.مثلا اگه من زیستمو تو کنکور همت کنم ۶۰% بزنم چون تغییر رشته ای هستم ۲۵% از اون کم میشه و برام ۳۵% درصد اون محاسبه میشه.آیا این حقیقت داره؟با تشکر فراوان
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۱۰/۱۸ در ۱۲:۱۴ ب.ظ – توسط : علی)

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
پاسخ کلی: خیر ، توضیح بیشتر:
اولا: آنچه که به طور رسمی توسط سازمان سنجش اعلام شده باید ملاک شما باشد.

ثانیا: قانون به هر شکلی که باشد، برای همه یکسان اعمال می شود. منتهی در موارد استرس زا معمولا افراد فقط به وضعیت محدود شخصی خود نگاه می کنند. و توجه نمی کنند که دیگران هم در اعمال قانون، شرایط آن ها را دارند.

*** پاسخ های تکمیلی :
1- به طور کلی، 25 درصد نمره و رتبه سازی کنکور به طور قطعی وبا تاثیر مستقیم به سوابق تحصیلی اختصاص دارد. بنابراین روش محاسبه، قاعدتا؛ نمره آزمون کنکور از 75 درصد خواهد بود.

2-. تاثیر سوابق تحصیلی(نمرات درس های امتحان نهایی پایه سوم) برای تغییر رشته ای ها کمتر از 25 درصد است. پس برای تغییر رشته هایی که می خواهند با کنکور قدری از تاثیر سوابق تحصیلی خود را پوشش داده و جبران کنند، بهتراست .

3- این تاثیر معدل، فعلا و فقط در کنکور93 شامل امتحان نهایی پایه سوم خواهدبود. پس شامل امتحانات نهایی سال آخر(پیش دانشگاهی)و…نمی شود.

4- تاثیر سوابق تحصیلی در نمره و رتبه سازی کنکور به صورت درس به درس خواهدبود.پس برای همه رشته های یک گروه آزمایشی یکسان نیست و بنابه انتخاب نوع رشته دانشگاهی در هر گروه آزمایشی، دخالت درس های امتحان نهایی، متفاوت می باشد.

5- در صورت شرکت در گروه آزمایشی متفاوت با نوع دیپلم در کنکور، چون دروس تخصصی گروه انتخابی در سوابق تحصیلی فرد وجود ندارد، بنابراین نمی توانند برای کسی که درگروه آزمایشی غیر متناظر(غیر هماهنگ) شرکت می کند، سوابق تحصیلی را در حد کامل(۲۵% ویا…) محاسبه کنند. برای مثال کسی که با دیپلم انسانی ویا ریاضی در گروه تجربی شرکت می کند، جای دروس تخصصی گروه تجربی(مثلا زیست تجربی) برای محاسبه سوابق تحصیلی خالی است ! پس در این مثال؛ درس زیست در آزمون کنکور برای تغییر رشته ای ها ۱۰۰% بوده و درصد تاثیر سوابق تحصیلی در مجموع نمرات موثر، کم می شود.

*** برای توضیح بیشتر موضوع؛ سوال 69 و ۶۰ عمومی و متداول را مرورنموده و جدول پیوست آن را دانلود نمایید.

با یک تلاش و کوشش مفید و قابل قبول، جای نگرانی نیست.
موفق باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب