موضوعات

فرهنگی، اجتماعی /اینستاگرام /فیلتر محتوای مجرمانه

اینستاگرام-

مکاتبه ایران با اینستاگرام برای فیلتر محتوای مجرمانه

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی ، فیلترینگ شبکه اجتماعی «اینستاگرام» را مشروط به مکاتبه با اینستاگرام و ایجاد دسترسی برای پالایش این شبکه کرد.
رمضان‌علی سبحانی نماینده سبزوار و عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی با اعلام این خبر گفت: اینستاگرام به بسیاری از کشورها امکان دسترسی و نظارت بر صفحات ایجاد شده را داده است. اعضای کارگروه نیز تصویب کردند که مکاتبه با این شبکه اجتماعی برای آن که ایران نیز از دسترسی لازم برای نظارت و پالایش صفحات فارسی بهره‌مند شود، انجام گیرد.
سبحانی افزود: در صورتی که اینستاگرام با درخواست ایران موافقت نکند، در مورد فیلترینگ این شبکه مجددا بحث و تصمیم‌گیری می‌شود.
وی گفت: در این جلسه همچنین بر اهمیت موضوع فیلترینگ هوشمند و لزوم تسریع در انجام آن تاکید شد.
نماینده مردم سبزوار در مورد این که چرا جلسه کارگروه به جای روز چهارشنبه روز گذشته تشکیل شد گفت: بسیاری از اعضا امکان حضور در جلسه چهارشنبه را نداشتند که با هماهنگی به عمل آمده این هفته جلسه دوشنبه برگزار شد.

قول دادستان برای ورود به شبکه‌های اجتماعی
در حالی جلسه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه روز گذشته تشکیل شد که هم‌زمان با آن سخنگوی قوه قضاییه از ورود دادستان تهران به مساله شبکه‌‌های اجتماعی در صورت ناتوانی وزارت ارتباطات خبر داد.
غلام حسین محسنی اژه‌ای در در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات گفت: دادستان تهران قول داده اگر وزارت ارتباطات نتواند، وارد شده و جلوی شیوع مسایل مجرمانه در شبکه‌های اجتماعی را بگیرد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد اتمام فرصت یک ماه به وزارت ارتباطات در مورد پیگیری مصادیق مجرمانه شبکه‌های مجازی گفت: همانطور که مکررا اعلام کرده‌ام دستگاه قضایی و انتظامی موظفند با جرایم مشهود برخورد کنند، فرقی نمی‌کند که در فضای مجازی باشد یا در فضای غیرمجازی چرا که ما در این زمینه تکلیف داریم.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: صحبتی با دستگاه‌های ذی‌ربط در خصوص فضای مجازی داشته‌ایم که اعلام کرده‌اند نهایت تلاش خود را می‌کنند تا هم شبکه‌های اجتماعی را داشته باشیم و هم از موارد مجرمانه و فساد برانگیز چه در حوزه‌های اخلاقی و امنیتی جلوگیری شود.
وی افزود: در نشستی که قبل از پایان یک ماهه با وزیر ارتباطات داشتیم ایشان گفتند که ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم و قول می‌دهیم که ظرف مدت معقول و منطقی آینده مساله حل شود.
اژه‌ای با بیان این مطلب که ظرف 7، 8 روز اخیر کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه دو جلسه داشته است، گفت: یک جلسه هم امروز (روز گذشته) برگزار شد و قول دادند که ظرف مدت کوتاه آینده بخش قابل توجهی از جرایم را در شبکه‌ها جلوگیری کند.

وعده وزیر برای آغاز فیلترینگ هوشمند تا یک ماه آینده
در حالی فیلتر شبکه‌ اجتماعی پرطرفدار اینستاگرام روز گذشته مجددا در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانی اینترنتی به بحث گذاشته شد که وزیر ارتباطات هفته گذشته گفته بود: دولت بنای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی را ندارد.
محمود واعظی افزود: همان گونه که در مصاحبه‌های قبلی خود گفتم دولت بنا ندارد شبکه‌های اجتماعی را شود به دلیل مسائل اقتصادی مسدود کند. هرچند شاید استفاده از این شبکه‌ها به لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد، اما بنای ما فیلتر این شبکه‌ها نیست و از کاربران نیز خواهش کردیم که از این شبکه‌ها استفاده مجاز شود.واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا فیلترینگ هوشمند که پیش از این توسط وزارت ارتباطات خبر آن اعلام شده بود اجرایی شده است یا خیر گفت: خیر، این کار هنوز صورت نگرفته است، چرا که مراحل پیچیده ای دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین روز یکشنبه در همایش گذر از IPV4 به IPV6 توضیحات کامل‌تری در مورد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی داده بود:‌ از آنجا که تکنولوژی در دنیا به طور دایم و مرتب در حال تغییر و تکمیل است ما نیز باید خود را آماده نگه داریم به همین دلیل در سه مرحله بحث فیلترینگ هوشمند پیگیری می‌شود.
وی افزود: در مرحله اول آن تا ماه آینده بخشی از کار انجام می‌شود در مرحله دوم که ظرف مدت سه ماه آینده صورت می‌گیرد کار ادامه یافته و در نهایت در مرحله سوم و ظرف مدت شش ماه آینده این روند تکمیل می‌شود.
وی افزود: فیلترینگ هوشمند یکی از موضوعات بسیار مهمی است که مورد توجه ما و درخواست مردم و خانواده‌ها قرار دارد و لازم است سایت‌های مستهجن و ضد اخلاقی حتما فیلتر شوند اما در دنیا شرکت‌های مختلفی که تولیدکننده این نوع محتوا هستند نیز به طور دایم خود را از نظر فنی ارتقا می‌دهند و به همین دلیل لازم است ما به طور مداوم روی این موضوع کار کنیم.

—————————————————————————————————————————-

فرهنگیان نیوز – تدبیر / پنجشنبه، 22 آبان 1393

دیدگاه‌های این مطلب