موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی- شماره 121) : به دلیل علاقه مندی به رشته سینما و نبود هنرستان هنر در شهرما! امکان تغییر رشته از دوم تجربی وجود ندارد؟ چه راهی را برای ادامه تحصیل در پیش بگیریم؟

ahamiate-entekhab-reshte

سوال:

با سلام، من دوم تجربی هستم و به رشته سینما علاقه زیادی دارم . به نظر شما تا پیش دانشگاهی،آیا تجربی بخوانم و هم کنکور هنر و تجربی را با هم شرکت کنم؟ چون در شهر ما هنرستانی وجود نداره که رشته سینما داشته باشه ؟ به نظر شما چه کار کنم؟
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۹/۱۱ در ۱:۰۳ ب.ظ – توسط: سید)

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام
1- رشته تحصیلی جهت دهنده به رشته شغلی است. برای این منظورآنچه که در اولویت قرار دارد؛ برنامه شغلی شما برمبنای هدف های زندگی است. شما باید ببنید که آیا با تحصیل در رشته سینما بدرستی به اهداف تعریف شده خود می رسید. به نظر می رسد بدون در نظر گرفتن تمام جوانب مساله در حال حاضر و تا حدی هم در آینده، به این مهم نمی توان رسید. برای نمونه باید بدانید علاقه یکی از عوامل و ملاک های سنجش برای تعیین رشته و شغل است. عوامل و دیگرویژگی هایی همچون؛ استعداد، شرایط اجتماعی، نیاز جامعه به رشته تحصیلی و شغلی مورد نظر و… باید مورد بررسی قرار گیرید. برای رسیدن به تجزیه و تحلیل درست، نیاز به آگاهی واطلاعات کامل و جامعی داریم. یکی از راه های آن استفاده از جلسات مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی وشغلی ، آن هم با ابزار ها و روش های ویژه خودش خواهد بود.

2- بعد از بررسی جواب 1 و در صورت تصمیم آگاهانه برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظرتان، به دلیل عدم وجود هنرستان دررشته سینما،اگر امکان تغییر رشته از پایه دوم به سوم( برای سال تحصیلی بعد) برایتان میسر نیست، می توانید سال سوم هم تجربی بخوانید و این تغییر رشته را از پایه سوم تجربی به پیش دانشگاهی هنر انجام دهید. و باز اگر میسرنشد، چون گروه آزمایشی هنر درکنکورسراسری شناور است(البته با قانون فعلی) می توانید در هردوگروه آزمایشی تجربی و هنرشرکت کنید. اما انتخاب این روش کار شما را دشوار می کند. چراکه در واقع شما باید دو رشته را با هم تحصیل کنید. یعنی هم گذراندن واحد های رشته تجری برای دیپلم و امتحانات نهایی سخت آن و هم یادگیری دروس تخصصی رشته هنر به صورت شرکت در کلاس های آزاد و… برای آماده شدن شرکت در کنکور آن!!!

* برای تصمیم گیری قطعی، باید به همراه خانواده، حتما از مشاوره تخصصی در این زمینه بهره بگیرید.

 

سلامت و موفق باشید.

مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب