موضوعات

پاسخ به سوال( اختصاصی- شماره 109 ) : من دیپلم ادبیات دارم و پیش دانشگاهی رو هم تمام کردم ، می خواهم به رشته کامپیوتر تغییر رشته بدم!

compuuri
سوال:

با سلام
من دیپلم ادبیات دارم و پیش دانشگاهی رو هم تموم کردم از اونجا که دانشگاه قبول نشدم و علاقه ای به رشته های انسانی ندارم می خوام به رشته کامپیوتر تغییر رشته بدم
راهنمایی کنید
( فرستاده شده در ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ در ۷:۱۱ ب.ظ – توسط:mojta)

پاسخ:
به نام خدا
وبا سلام
برای ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر دو راه عمده برای شما وجود دارد:
راه اول ) ادامه تحصیل از طریق گروه ریاضی:
نکته اول: چون نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از گروه های آموزشی ملاک نیست، بنابراین برای شرکت شمادرکنکور ریاضی با مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی انسانی مشکلی وجود ندارد. منتهی برای فراهم کردن امکان پذیرش خود در این رشته از طریق گروه ریاضی باید خود را برای کنکور آن، به خوبی آماده کنید. ادامه تحصیل از این طریق ، در واقع به طور غیر مستقیم، تغییر رشته از انسانی به ریاضی خواهد بود! البته بدون نیاز به شرکت در امتحان تغییررشته و…
نکته دوم: توصیه می شود که به منظورآمادگی در کنکور رشته مورد نظر(برای درس های پایه و پیش دانشگاهی گروه آزمایشی ریاضی) حتما سال تحصیلی را در کلاس های درس (به یکی از شیوه های موجود) شرکت نمایید:
1–اگر تمکن مالی دارید، می توانید از کلاس درس های تخصصی و عمومی گروه ریاضی یک آموزشگاه آزاد قوی ، برای پذیرش در رشته مورد نظرتان( کامپیوتر) استفاده کنید .
2- همچنین بعضی با داشتن تمکن مالی و شرایط سنی (فاصله سنی یکی دو سال با دانش آموزان مدرسه) و حوصله تحصیل دوباره در مدرسه ، با پرداختن شهریه از کلاس های درس یک مدرسه غیر دولتی به صورت مستمع الآزاد، استفاده می کنند. انتخاب این شیوه چندان توصیه نمی شود. چون اگر مدرسه قوی باشد (با دانش آموزان درس خوان و دبیران سطح بالا) معمولا دانش آموز آزاد را قبول نمی کنند و اگر مدرسه معمولی باشد مقرون به صرفه نبوده و شما را به نتیجه دلخواه نمی رساند و اگر مدرسه ای ضعیف باشد که بدتر!!! و حاصل آن قطعا هدر دادن سرمایه و وقت گرانبها خواهد بود.
3–اگر تمکن مالی ندارید می توانید یک مدرسه دولتی قوی را انتخاب کنید. تا به صورت مستمع الآزاد از کلاس های آنجا استفاده کنید. (البته همانطور که در شیوه دوم توضیح دادیم، شرایط سنی و حوصله شما برای شرکت در کلاس در کنار دانش آموزان مدرسه تعیین کننده بوده و همچنین باید بتوانید موافقت مدیر مدرسه را هم بگیرید)
4- راه دیگر آن تحصیل مجدد از پایه سوم در رشته ریاضی است. انتخاب این شیوه تنها به منظور جبران سوابق تحصیلی گذشته( در صورت پایین بودن معدل دیپلم رشته قبلی است) مقرون به صرفه خواهد بود. برای این کار از سه طریق ثبت نام و شرکت در کلاس دوره شبانه(بزرگسالان) ، داوطلب آزاد(متفرقه) وآموز از راه دور(غیر حضوری) میتوان عمل نمود . این سه روش ادامه تحصیل رابرای گرفتن دیپلم مجدد، در دیگر سوالات عمومی و اختصاصی به تفصیل توضیح داده ایم.

را ه دوم ) ادامه تحصیل از طریق شاخه فنی:
درصورت انتخاب این روش ، تنها ادامه تحصیل مجدد شما از طریق شاخه کار ودانش ، به سه شکل داوطلب آزاد ، دوره شبانه و یا آموزش از راه دوره امکان دارد . چون اولا؛ با اتمام پایه سوم دانش آموز و فار غ التحصیل شدن او ، امکان تحصیل مجدد و تغییر رشته در شاخه فنی حرفه ای ، حتی برای فارغ التحصیلان خود شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد! ثانیا؛ با توجه به شرایط سنی ، قانونا نمی توانید در مدارس روزانه تحصیل کنید!!
بنابراین شما می توانید برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر(کامپیوتر) از طریق سه شیوه مذکور، به یکی از مدارس شبانه مراجعه نموده و ثبت نام نمایید.

***تذکرات مهم :

1- برای ادامه تحصیل از گروه ریاضی و یا شاخه کار ودانش، در صورتی که نمرات دروس عمومی شما بالا باشد، برای کم شدن طول مدت تحصیل، هزینه ها و… می توانید از آیین نامه تطبیق واحد استفاده کنید. قانون تطبیق واحد این است که دروس مشترک بین رشته قبلی که دیپلم آن را گرفته اید( عمدتا دروسعمومی ) را از شما پذیرفته و برای تحصیل در رشته دیگر و گرفتن مدرک آن، تنها نیاز دارید که واحد های دروس تخصصی رشته جدید را پاس کنید و دراین صورت احتیاجی به گذراندن مجدد دروس مشترک بین دو رشته را ندارید. پس بنابراین اگر نمرات دروس عمومی بالا نیست ، برای جبران سوابق تحصیلی در کنکور ، توصیه می شود کلیه دروس پایه سوم را امتحان دهید تا سطح نمرات و معدل خود را افزایش دهید.

2- برای کسب اطلاعات بیشتر، پاسخ به سولات عمومی و اختصاصی دیگر را بخوانید.

3- برای شناسایی مدارس بزرگسالان(شبانه) و آشنایی بیشتر با قانون تطبیق واحد و دیگر سوالات و مسائل خود در خصوص ادامه تحصیل از طریق شاخه فنی حرفه ای و یا گروه ریاضی، می توانید به واحد مشاوره یکی از ادارات آموزش و پرورش منطقه شهر خود مراجعه نمایید.

4- انتخاب راه ادامه تحصیل از طریق شاخه فنی ، در صورتی مناسب است که شما فرصت ، توان و حوصله تحصیل در گروه ریاضی را نداشته و تنها جنبه مهارتی رشته نظر برایتان مهم باشد.

5- توصیه اول این است که از طریق کنکور گروه ریاضی اقدام کنید! چون با توجه به طولانی شدن تحصیل از طریق فنی شاخه کارودانش، کار شما سخت تر می شود. مگر اینکه جنبه مهارتی تحصیل در این رشته برای شما در اولویت باشد.

6- برای تغییر رشته تحصیلی شغلی و انتخاب هر کدام از روش های بالا ، حتما از مشاوره ی تخصصی هدایت تحصیلی شغلی استفاده کنید.

سلامت و موفق باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب