موضوعات

پاسخ به سوال( عمومی – شماره 50 ) تاثیر معدل امتحانات دبیرستانی در کنکور به چه معناست؟

20110801151624628_10
سوال:
تاثیر معدل های امتحانات دبیرستانی در کنکور به چه معناست و به چه منظوری انجام می شود. همچنین برای تغییر رشته ای ها(کسانی که نوع دیپلم ایشان با گروه آزمایشی کنکور غیر متناظر است) چگونه محاسبه خواهد شد؟

پاسخ:
به نام خدا
و با سلام
پیشنهاد دخالت سوابق تحصیلی در تراز و رتبه سازی کنکوربه منظور حذف تدریجی آزمون کنکور، به دو شکل مطرح شده است:
شیوه اول (سابق):
روشی که تاقبل از این(تا کنکور 92) اعمال شده است. یعنی تاثیر سوابق تحصیلی در نمره سازی کنکور،به صورت مثبت اعمال گردیده است بدین شکل که نمره دروس امتحان نهایی سال سوم دبیرستان( دیپلم) را با ضرایب مربوط و فرمول خاص آن در نتیجه آزمون کنکور سراسری دخالت داده و تراز می گیرند، اگر این دخالت، نمره حاصله را افزایش داده و تراز و رتبه را بالا ببرد، سوابق تحصیلی محاسبه می شود و اگر کاهش دهد محاسبه نمی شود. در واقع سیستم دو بار تراز و رتبه سازی می کند یک بار با محاسبه سوابق تحصیلی و یک بار هم بدون محاسبه سوابق تحصیلی و در نهایت تراز و رتبه بالاتر را برای کارنامه کنکور در نظر گرفته و چاپ می کند.

شیوه دوم( اخیرا و از کنکور93):
واما روش دیگر این است یک درصد وسهم ثابتی برای سوابق تحصیلی در نظر گرفته شود، چه تراز و رتبه را افزایش دهد و چه کاهش! قراراست این روش به منظور حذف تدریجی کنکور اعمال شود که در قانون مربوط به آن پیش بینی شده است! بنابراین آیین نامه، دخالت قطعی و مستقیم (یعنی سهم ثابت ) نمرات سوابق تحصیلی از کنکور سال ۹۳ اعمال گردد!

*** لازم به تذکر است که؛
اولا: سوابق تحصیلی موثر در نمره و رتبه سازی کنکور، فقط شامل ” امتحانات استاندارد ” و یکسان آموزش و پرورش، یعنی امتحان نهایی خواهد بود پس سایر شیوه های امتحانی مثل دروس غیر نهایی در پایان سال سوم و یا امتحانات داخلی پایه های دیگر ، هیچ تاثیری به عنوان سوابق تحصیلی ندارد..
ثانیا؛ تاثیر سوابق تحصیلی به صورت ” درس به درس ” انجام می شود نه معدل کل! یعنی با توجه انتخاب نوع رشته و تفاوت در ضریب دروس برای هر رشته، تاثیرنمرات هر درس یکسان نبوده و در رشته های مختلف، متفاوت خواهد بود. ( یعنی میانگین وزنی)
ثالثا؛ در تغییر رشته ای ها (یعنی کسانی که نوع دیپلم آن ها با گروه انتخابی برای شرکت در کنکور غیر متناظر است) تاثیر سوابق تحصیلی نسبت به دیپلم های متناظر با گروه آزمایشی، کمتر از حد تعیین شده ( فعلا 25 درصد) خواهد بود.
باآرزوی سلامتی و توفیق
مرکرمشاوره موسسه فرهنگی دانش

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید