موضوعات

پاسخ به سوال(عمومی- شماره 48 ) : سهمیه بندی مناطق در کنکور برای چیست؟

KonkoorRank-2-300x213
سوال:

سهمیه بندی مناطق در کنکورسراسری، برای چه هدفی صورت می گیرد؟

پاسخ:
به نام خدا
و با سلام
سهمیه بندی در کنکور به چند هدف انجام می شود. یکی به منظور رعایت عدالت برای برخورداری از امکانات تحصیل رایگان در دانشگا های دولتی، برای مناطق کمتر برخوردار و کم برخوردار نسبت به مناطق برخوردار است !!! شهرهای بزرگی همچون تهران و اصفهان، شیراز، مشهد و… جزء منطقه یک یعنی منطقه برخوردار محسوب می شوند. شهرهایی همچون یزد منطقه2 حساب شده و مناطقی همچون سیستان و بلوچستان منطقه 3 به حساب می آیند.
همچنین در دفترچه شماره 2 کنکور( انتخاب رشته) به برخی از هدف های بومی گزینی اشاره شده است. هدف هایی همچون؛ کاهش مشکلات اقامتی و معیشتی دانشجویان و دانشگاه ها(کمبود خوابگاه،افت تحصیلی، مشکلات اقتصادی)و کاهش مهاجرت های درون کشوری!
هدف دیگر از بومی سازی برای فارغ التحصیلان دانشگا هها، ارایه خدمت در منطقه ای است که فرد در آنجابه دنیا آمده و بزرگ شده است . مثلا کسانی که از سهمیه منطقه 3 استفاده می کنند، متعهد می شوند که چند سالی را در منطقه بومی خود خدمت نمایند.
خلاصه اینکه؛ دانش آموزان درس خوان منطقه 3 به دلیل محرومیت ها از امکانات مناطق برخوردار( مثل مدرسه درجه یک و…) فرصت و امکان بیشتری را نسبت به منطقه 2 و 1 برای قبولی در دانشگاهها خواهند داشت. وبعد منطقه 2 نسبت به منطقه 1.
سلامت و موفق باشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید