موضوعات

پاسخ سوال(عمومی شماره ۲8): آیانـــــــــــــــــوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از گروه های آزمایشی مختلف در کنکور سراسری، تعیین کننده است؟

azmon347
سوال:
آیا با داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی در یک رشته متفاوت با گروه آزمایشی کنکور، می توان در کنکور برای گروه آزمایشی موردنظر ثبت نام نموده و شرکت کرد؟ یا باید مدرک همان گروه آزمایشی که در کنکور ثبت نام می کنیم را ارایه دهیم ( مثلا آیا با داشتن مدرک پیش دانشگاهی انسانی می توان در گروه تجربی شرکت کرد؟ و…)

پاسخ:
به نام خدا
وبا سلام
نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ملاک نیست.باهرنوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی می توان در تمام از گروه های آزمایشی کنکورشرکت نمود.
توضیح بیشتر:
برای شرکت درتمام از گروه های آزمایشی ریاضی ، تجربی ، انسانی(به عنوان سه گروه اصلی) وهنر، زبان های خارجی(به عنوان دو گروه فرعی) در کنکور سراسری، تنها گذراندن دوره پیش دانشگاهی شرط است و نوع آن ملاک نیست. پس با داشتن هرنوع مدرک پیش دانشگاهی ریاضی، تجربی، انسانی، هنـــــر می توانید در هر یک از گروه های آزمایشی شرکت کنید.
و اما نکته مهم:
براساس مباحث هدایت تحصیلی، توصیه نمی شود که کسی دوره پیش دانشگاهی و حتی دبیرستان را دریک رشته درس بخواند و بعد از آن، برای کنکور تغییر جهت داده و در رشته ی دیگری ثبت نام کرده و امتحان دهد. دلایل این روش غلط، توضیح جداگانه ای را می طلبد که در برخی از سوالات عمومی و اختصاصی موجود در پست پرسش و پاسخ این سایت، پاسخ داده ایم. لذا در صورت ضرورت و امکان جبران و برطرف کردن مسائل و مشکلات آن،به این طریق عمل کنید.
سلامت و موفق باشید

دیدگاه‌های این مطلب

95 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ سوال(عمومی شماره ۲8): آیانـــــــــــــــــوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از گروه های آزمایشی مختلف در کنکور سراسری، تعیین کننده است؟»

  1. باسلام وعرض خسته نباشیدوتشکراززحمات شما
    بنده دیپلم تجربی دارم وقصددارم دررشته نقشه کشی صنعتی درگروه صنعت دانشگاه علمی کاربردی باسهمیه شاغل(5سال سابقه نقشه کشی دارم وهنوزمشغول به کارم)ثبت نام کنم.معدل دیپلم هم10/55است وسال 82دیپلم گرفتم.آیاامکانش هست؟
    دردفترچه سال92دیپلم موردپذیرش راریاضی ذکرکرده اند
    سپاسگذارخواهم بوداگر پاسخ رابه ایمیل بنده ارسال نمایید
    باتشکروسپاس فراوان

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      1-رشته مورداشاره شما( کاردانی فنی نقشه کشی صنعتی) در زیر گروه 103 رشته های معرفی شده دانشگاه علمی کاربردی (جدول شماره2 صفحه 8 دفترچه راهنما) قرار دارد و برای شرگت در پذیرش این رشته نیازمند دیپلم مهارتی مرتبط با رشته کاردانی و یا دیپلم ریاضی هستید.
      2- پیشنهاد ما این است که شما دیپلم دیگری در همان رشته ای که در آن تجربه داشته و دوره های آن را هم گذرانده اید، اخذ کنید.( یعنی دیپلم مهارتی نقشه کشی صنعتی). برای این کار می توانید برای گرفتن دیپلم رشته مورداشاره، در شاخه کار ودانش به شیوه تحصیل در دوره بزرگسالان( شبانه) و یا داوطلب آزاد( متفرقه) عمل نمایید. برای این کار باید به یکی از هنرستان هاییی که واحد شابه دارند مراجعه نمایید وثبت نام نمایید.
      ضمنا؛اگر گواهی معتبری برای سابقه کارتان در این رشته داشته باشید، آن گواهی های می تواند به جای دروس مهارتی ، مورد قبول واقع شود.
      *** سایر توضیحات را به طورمفصل و اقدامات لازمی که باید صورت گیرد را در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته)و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید.
      همچنین؛ در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و سعادتمندباشید.

  2. با سلام
    من سال سوم رشته ی تجربی هستم و امتحانات نهایی را گذراندم اما نتوانستم درس ریاضی را پاس کنم آیا میتوانم برای پیش دانشگاهی رشته ی انسانی را انتخاب کنم و یا دیپلمم را با رشته ی انسای طتبیق بدهم؟ برای تغیر رشته حتما باید شهریور ماه امتحان بدهم؟لطفا راهنماییم کنید با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- با شرکت درامتحان تغییر رشته وقبولی در دو درس عربی3ویژه علوم انسانی وادبیات تخصصی پایه سوم انسانی می توانید از پایه سوم رشته ریاضی به پیش دانشگاهی انسانی، تغییررشته بدهید.
      2- تطبیق و شرایط و ضوابط خودش را دارد، از جمله اینکه شامل دروس امتحان نهایی نمی شود.
      و حتی اگر امکان آن وجود داشته باشد، کسی برای حبران کمبود دریک درس مثل ریاضی، دنبال تطبیق نمی رود. پیشنهاد ما این است که سعی کنیددرس ریاضی را در کنار دروس امتحان تغیر رشته در شهریورپاس کنید و یا حداقل به نمره بین 7 تا 10 برسانید تا بتوانید از قانون تک ماده استفاده کنید(ماده 91)
      ” متن آیین نامه:
      ماده 91 ) دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته می شود که:
      الف) در کلیه واحد های درسی دوره متوسطه در رشته مربوط( حداقل 96 واحد درسی) قبول شده باشد.
      ب)معدل کل وی حداقل 10 باشد.
      تبصره1 (اصلاحیه)- چنانچه دانش آموزی از مجموعه در س های پایه دوم و سوم( اعم از نهایی و غیر نهایی) حداکثر در چهار عنوان درسی، ( دو ﻋﻨﻮان ﻧﻬﺎﯾﯽ و دو ﻋﻨﻮان ﻏﯿﺮ ﻧﻬﺎﯾﯽ) آﺧﺮﯾﻦ ﻧﻤﺮه درس وي (ﺳﺎﻻﻧﻪ ﯾﺎ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﺣﻀﻮري ) 7 و ﺑﯿﺸﺘﺮو ﻣﻌﺪل ﮐﻞ وي ﻧﯿﺰ ﺣﺪاﻗﻞ 10 ﺑﺎﺷﺪ، ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﯿﻞ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد.”
      »»» توصیه و پیشنهاد:
      اولا: اگراین تغییر مسیر در رشته تحصیلی برای فرار از درس گروه ریاضی است و برای همین می خواهید به انسانی پناه ببرید، بدانید برای رسیدن به موقعیتی خوب، تحصیل در گروه دروس انسانی هم به همان سختی گروه ریاضی است. پس باید ملاک شما برای این تغییر استعدادتحصیلی، رغبت و علاقه و امکان کسب موقعیت شغلی باشد. بعد از حلاجی این نکته، توصیه دوم را پی گیری کنید.
      ثانیا؛ با توجه به آیین نامه موجود،نزدیک ترین راه برای شما این است که درس ریاضی رادرشهریورپاس نموده و در دروس امتحان تغییر رشته، نمره قبولی کسب نمایید.
      سلامت وموفق باشید.

  3. سلام من دانشجوی رشته میکروبیولوزی هستم و می خواستم در رشته روان شناسی بدون کنکور که دانشگاه آزاد دارد ثبت نام کنم ایا می توانم چون من دیپلمانسان ندارم و دیپلمم تجربی است ممنون اگر جواب را به ایمیلم بدهید

  4. سلام
    من دانشجوی رشته میکروبیولوزی هستم ودیپلم تجربی دارم می خواستم رشته ام رو عوض کنم و در رشته روانشناسی دانشگاه آزاد به صورت بدون کنکور هست شرکت کنم آیا می توانم یا حتما باید دیپلم انسانی داشت تا بتوانیم در این رشته تحصیل کنیم ممنون می شوم اگر جواب بدید به ا یمیلم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا؛ چون انتخاب رشته یعنی تعیین مسیر زندگی شغلی و تغییررشته یعنی تغییر سرنوشت آن، لذا باید با شناخت کافی و کامل و بعد تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی، صورت پذیرید. بنابراین برای جمع بندی و رسیدن به یک تصمیم قطعی جتما از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی بهره بگیرید.

      ثانیا؛ درصورت پی گیری پاسخ اول و رسیدن به ضرورت تغییر رشته مشکلی برای ادامه تحصیل در رشته مرود اشاره ندارید. چند جواب زیر را با دقت بخوانید:
      1- براساس توضیحات دفترچه راهنمای کارشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد (ذیل عنوان شرایط اختصاصی در صفحه 4) شما می توانید با دیپلم مذکور در پذیرش این دانشگاه شرکت کنید.

      2- طبق توضیحات دفترچه ( ذیل عنوان روش گزینش دانشجو در صفحه 6) چون پذیرش براساس سوابق تحصیلی( معدل دیپلم) صورت می گیرد و دیپلم شما با گروه انتخابی غیر مرتبط است (یعنی دیپلم شما گروه تجربی است اما رشته روانشناسی در گروه انسانی قرار دارد) لذا تاثیر سوابق تحصیلی( معدل) به میزان 41/2 درصد خواهد بود . این یعنی اینکه احتمال قبولی شما نسبت به دو کمتر خواهدبود؛ یگ گروه کسانی که نوع مدرک دیپلمشان مرتبط است (دیپلم تجربی داوطلب پذیرش در گروه تجربی ) و گروه دیگر کسانی که نمره معدل دیپلم آن ها بالاست.

      3- متن دفترچه راهنمای کاردانی بدون آزمون دانشگاه آزاد را به صورت PDF از طریق سایت سازمان سنجش ویا در پست معرفی کتاب و متون سایت مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش دانلود نموده و برای اطمینان بیشتر توضیحات ما را در صفحه 4 و 6 دفترچه مذکور ملاحظه بفرمایید.
      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

  5. سلام خسته نباشید طاعات قبول
    چرا جواب سوال من ندادین من خیلی منتظر جواب بودم مرتب به سایت مراجعه کردم اما هنوز سوال من تو لیست بررسی شده ها مونده
    اخه چرا من واقعا باید بدونم چیزی نمونه که جواب کنکور سراسری برسه و انتخاب رشته انجام بدیم خواهش می کنم بهم بگید با وجود مدرک دیپلم و پیش انسانی که دارم کنکور تجربی شرکت کردم ایا برای انتخاب رشته محدودیتی ندارم یعنی مستونم پزشکی یا پرستاری دانشگاهای دولتی و آزاد شرکت کنم
    خواهش میکنم راهنمایی کنید ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- جای تجب است که مگر شما هنگام ثبت نام در کنکور دفترچه راهنما را نخوانده اید. چرا که طبق توضیحات سازمان سنجش، محدودیتی برای شما شرکت در کنکورتجربی وانتخاب رشته با دیپلم و پیش دانشگاهی غیرمرتبط (رشته انسانی)در کنکور سراسری برای دانشگاههای دولتی وجود ندارد.

      2- دو سال است که دانشگاه آزاد نیز کنکور مستقلی نداشته و انتخاب رشته آن نیز با نتیجه کنکور سراسری انجام می شود. اما اینکه؛ با دیپلم غیر مرتبط، اجازه ادامه تحصیل در رشته های گروه پزشکِی را بدهند یا نه؟ در دفترچه راهنمای ثبت نام مطلبی نیامده است و این مربوط به ضوابط دانشگاه آزاد خواهد بود.

      3- برای چندمین مرتبه می گوییم که؛ برای شرکت در کنکور دانشگاه سراسری نوع رشته و مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی مهم نیست و با هرنوع رشته ای می توانید هر یک از گرو های آزمایشی را انتخاب کنید.
      دلیل ما:
      اولا؛این مطلب با صراحت در دفترچه های راهنمای ثبت نام کنکور آمده است.
      ثانیا؛وقتی صحبت از تاثیر سوابق تحصیلی درس به درس، کمتر از حد تعیین شده(فعلا25%) برای دیپلم غیر مرتبط با نوع گروه آموزشی (مثلاشرکت در گروه تجربی با دیپلم ریاضی) است ، یعنی چه؟ یعنی شما با دیپلم فنی می توانید در هر گروه آزمایشی کنکور سراسری( از جمله تجربی) شرکت کنید.

      4- مجددا یاد آور می شویم که این سوال بسیار تکراری است . لذا می توانید توضیحات بیشتر رادر ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” با دقت و حوصله بخوانید.

      سلامت باشید.

  6. سلام توروخداااااااااااااا منوراهنماییم کنید.جواب سوالموندادید.من ازتوضیحاتتون چیزی نفهمیدم خیلی گنگ توضیح دادید.به زبان ساده تربگیدتوروخدا.سوم تجربیم پیش نخوندم.میشه حقوق بخونم؟کدوم دانشگاها میشه بخونم؟اگه میشه لطفابه ایمیلم بفرستیدجوابو.ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا؛ سوال شما تکراری بوده و بارها در صفحه ” تغییر رشته” و همچنین در پست ” پاسخ به سوالات” جواب داده ایم.
      ثانیا؛ پاسخ مجدد ما به شما کاملا واضح روشن است.
      ثالثا؛ چون فرصت برای پاسخ گویی مجدد نیست، سوال خود را از طریق تماس تلفنی پی گیری نمایید.( قسمت تماس با ما در نوار مشکی بالای سایت)
      سلامت باشید.

  7. سلام من دیپلم فنی دارم ومدرک پیش دانشگاهی هنر و نظام قدیمی هستم میدونم که میتونم کنکور انسانی بدم فقط میخواستم بدونم نحوه محاسبه درصد معدل موثر الان به چه نحوی هست؟!!!!!!!!!!!!! ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      جواب سوال شما به تفصیل در سوال عمومی شماره 60 در پست ” پاسخ به سوالات عمومی و متداول ذکر شده است.
      ضما جدول تاثیر سوابق تحصیلی در پایین صفحه سوال 60 ، بعد ازتوضیحات به صورت(PDF) پیوست شده است که برای مشاهده جزئیات، آن را دانلود نمایید.
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام مجدد
      جواب شما درسوال قبلی ارایه شد.
      ضمنا؛ به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی،اگر سوال و ابهامی داشتید،از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وسعادتمند باشید.

  8. با سلام. من دیپلم گرافیک دارم. و کاردانی شهرسازی معماری هم دارم. و الان میخواهم کنکور تجربی شرکت کنم. آیا ای امکان را دارم که با مدرک کاردانی سرکت کنم؟؟؟ چون با دیپلم گرافیک مثل اینکه نمیشه شرکت کرد. لطفا پاسخ دهید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- برای چندیمن بار می گوییم که؛ در مورد دانشگاه سراسری نوع رشته و مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی مهم نیست و با هرنوع رشته ای می توانید هر یک از گرو های آزمایشی را انتخاب کنید.
      دلیل ما:
      این مطلب با صراحت در دفترچه های راهنمای ثبت نام کنکور آمده است.
      همچنین؛وقتی صحبت از تاثیر سوابق تحصیلی درس به درس، کمتر از حد تعیین شده(فعلا25%) برای دیپلم غیر مرتبط با نوع گروه آموزشی (مثلاشرکت در گروه تجربی با دیپلم ریاضی) است ، یعنی چه؟ یعنی شما با دیپلم فنی می توانید در هر گروه آزمایشی کنکور سراسری( از جمله تجربی) شرکت کنید.

      2- کاردانی شما معادل پیش دانشگاهی محاسبه و به جای مورد پذیرش قرار می گیرد.

      3-دیپلم مرتبط با برخی رشته های دانشگاهی در دانشگاههای غیراز کنکور سراسری( دولتی) مثل دانشگاه آزاد( مثلا دیپلم تجربی برای علوم پزشکی) مطرح شده است و نیزبرای رشته های فنی در دانشگاهی علمی کاربردی و فنی حرفه ای !!! بنابراین برای ورود از طریق کنکور سراسری در دانشگاههای دولتی، نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی مهم نیست.
      سلامت وموفق باشید.

  9. سلام میدونم سوالم تکراری است اما میخواهم به وضوح مطلع شوم.من دیپلم فنی حسابداری با معدل بالا دارم.بعد کاردانی از آموزشکده فنی گرفتم . کارشناسی ام را از غیرانتفاعی گرفتم.توی دفترچه ی علوم تجربی خوندم که برای شرکت در رشته های پزشکی باید حتما دیپلم مرتبط داشته باشی. میخواهم کنکور تجربی بدم آیا میتونم .خواهش میکنم نگید سوالت تکرارییه//////////////////

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      بارها گفته ایم که؛ در مورد دانشگاه سراسری نوع رشته و مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی مهم نیست و با هرنوع رشته ای می توانید هر یک از گرو های آزمایشی را انتخاب کنید. وقتی صحبت از تاثیر سوابق تحصیلی درس به درس، کمتر از حد تعیین شده(فعلا25%) برای دیپلم غیر مرتبط با نوع گروه آموزشی (مثلاشرکت در گروه تجربی با دیپلم ریاضی) است ، یعنی چه؟ یعنی شما با دیپلم فنی می توانید در هر گروه آزمایشی کنکور سراسری( از جمله تجربی) شرکت کنید.
      یادآوری بیشتر:
      * کاردانی شما معادل پیش دانشگاهی محاسبه و به جای مورد پذیرش قرار می گیرد.
      ** دیپلم مرتبط با برخی رشته های دانشگاهی در دانشگاههای غیراز کنکور سراسری( دولتی) مثل دانشگاه آزاد( مثلا دیپلم تجربی برای علوم پزشکی) مطرح شده است و نیزبرای رشته های فنی در دانشگاهی علمی کاربردی و فنی حرفه ای !!! بنابراین برای ورود از طریق کنکور سراسری در دانشگاههای دولتی، نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی مهم نیست.
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      بله…
      این سوال بسیار تکراری است و جواب مفصل و اقدامات لازم آن، در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  10. با سلام
    من کارشناسی ارشد فیزیک دارم و متاسفانه فیزیک بازکار نداره. تصمیم گرفتم در کنکور تجربی شرکت کرده و برای داروسازی آماده شم. به نظر شما این تصمیم امکان پذیر است و شانس موفقیت من چه حد است؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      1- شناخت کافی و کامل و بعد تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی، صرفا از طریق چند جمله در پاسخ به سوال شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی شرایط و ابزارهای خود را می طلبد. از جمله؛ اجرای تست های رغبت سنج شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و…
      برای مثال قبولی و نیز ادامه رشته داروسازی، کار آسانی نیست. و با توجه شرایط سنی شما نیاز به بررسی بیشتری دارد.

      2- برخی از اطلاعات مورد نظر شما به اختصار و با عنوان ” معرفی رشته های دانشگاهی ” در سایت های دانشگاه ها موجود است.

      3- برای جمع بندی و رسیدن به یک تصمیم قطعی، نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی هستید.

      4- رشته فیزیک جزء رشته های علوم پایه است. یعنی در صورتی تحصیل در این گونه رشته ها ارزشمند است که تا مقاطع بالاتر( دکتری و…) ادامه داده و از طریق آن برای تحقیقات و پژوهشهای علمی زمینه سازی نمایید. بنابراین؛
      *- به نظر ما اگر واقعا به رشته فیزک علاقه دارید و قبولی در آن به صورت رندم و اتفاقی نبوده است، ادامه تحصیل دراین رشته، در مقطع دکتری در اولویت اول است. در این صورت به موقعیت شغلی بهتری دسترسی پیدا خواهید نمود.
      **- اگر نخواهید ادامه تحصیل یدهید، وارد شدن در تدریس این رشته برای مقطع دبیرستان و یا کنکور به صورت حرفه ای ، راه دوم شما برای موقعیت شغلی در رشته فیزیک خواهد بود. منتهی باید همت نموده و از روش های نو و موفق در تدریس آن بهره گرفته و کار ویژه ای انجام دهید.

      5- توضیحات بیشتر و اقدامات لازم دیگر، در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید.

      6- در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

  11. اکبر شاه نشینی

    باسلام اینجانب دیپلم تجربی دارم بعلت شاغل بودن نمی توانم حضوری بخونم .در چه رشته های، درکدام دانشکده ها می توانم غیرحضوری وبدون آزمون ورودی تحصیل نمایم؟با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      – با دیپلم مورد اشاره می توانید در پذیرش کاردانی دانشگاه آزاد، شرکت کنید.
      – متن دفترچه راهنمای کاردانی بدون آزمون دانشگاه آزاد را به صورت PDF از طریق سایت سازمان سنجش ویا در پست معرفی کتاب و متون سایت مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش دانلود نمایید.
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      سوال شما را پیدا نکردیم می توانید سوال خود را از طریق تماس تلفنی پرس و جو نمایید. روز و ساعت تماس تلفنی در پست ” اخبار و اطلاعیه ” و نیز در قسمت ” تماس با ما ” موجود است. لطفا فقط در زمان مشخص شده تماس بگیرید.
      سلامت و سعادتمند باشید.

  12. سیما حسینی

    با سلام
    من دیپلم نظام قدیم انسانی دارم, می تونم در دانشگاه آزاد رشته معماری بدون کنکور رو بخونم ? در خودم مدرکم دکترای تاریخ تمدن ملل اسلامی هست. باتشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- براساس توضیحات دفترچه راهنمای کارشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد (ذیل عنوان شرایط اختصاصی در صفحه 4) شما می توانید با دیپلم مذکور در پذیرش این دانشگاه شرکت کنید.

      2- طبق توضیحان دفترچه ( ذیل عنوان روش گزینش دانشجو در صفحه 6) چون پذیرش براساس سوابق تحصیلی( معدل دیپلم) صورت می گیرد و دیپلم شما با گروه انتخابی غیر مرتبط است (یعنی دیپلم شما گروه انسانی است اما رشته معماری در گروه ریاضی فیزیک قرار دارد) لذا تاثیر سوابق تحصیلی( معدل) به میزان 41/2 درصد خواهد بود . این یعنی اینکه احتمال قبولی شما را نسبت به دیگران کمتر می کند؛ یگ گروه کسانی که نوع مدرک دیپلمشان مرتبط است ( دیپلم ریاضی داوطلب پذیرش در گروه ریاضی) و گروه دیگر کسنی که نمره معدل دیپلم آن ها بالاست.

      3- متن دفترچه راهنمای کاردانی بدون آزمون دانشگاه آزاد را به صورت PDF از طریق سایت سازمان سنجش ویا در پست معرفی کتاب و متون سایت مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش دانلود نمایید.
      سلامت وموفق باشید.

      4- در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- منظور سوالاتان مشخص نیست!!!

      2-اگر تحصیل از دیپلم تجربی به دوره کاردانی مدنظر شماست که رشته پزشکی کاردانی ندارد.

      3-اگر منظور شما ادامه تحصیل، بعد از دوره کاردانی در رشته پزشکی است ، چون کاردانی معدل پیش دانشگاهی در نظر گرفته می شود، بله امکان ادامه تحصیل با شرکت در کنکور سراسری وجو دارد.

      4- براساس اصول هدایت تحصیلی – شغلی، انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی باید براساس ایده شغلی مناسب و واقع بینانه باشد و نیز انتخاب رشته مقطع دبیرستان باید براساس گرایش رشته دانشگاهی صورت گیرد. رسیدن به چنین ایده ای نیازمند بهره گیری از ابزار های علمی مانند؛ تست استعداد، رغبت سنج شغلی و تست شخصیت خواهد بود که اکنون به خوبی در حوزه آموزش و پرورش در حال اجراست. لذا به نظر ما شما با استفاده از جلسه مشاوره هدایت تحصیلی – شغلی می توانید به یک تصمیم قابل اعتنایی برسید.
      اینکه شما در مقطع متوسطه در مدرسه، رشته ای را تحصیل کنید و در دانشگاه رشته دیگری را، وبعد به دنبال شغل نامعلوم و بی ارتباط با تحصیلات بگردید، هیچ توجیه منطقی و قابل قبولی ندارد و هدر دادن سرمایه های گرانبهای خود، از جمله عمر جوانی است. بنابراین کار نادرستی است.

      5- در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  13. سلام من اول دبیرستانم تازه انتخاب رشته کردم واس طراحی صفحات وب سایت کاردانش اما علاقه ای چندانی ندارم و عاشق هنر به خصوص بازیگریم اما متاسفانه درکرج رشته ادبیات نمایشی نیست میشه بادیپلم کاردانش کنکور هنر بدم لطفا جوابم بدین برام خیلی خیلی مهم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- برای شرکت در کنکرپور هنر باید مدرک پیش دانشگاهی داشته باشید.

      2- می توانید بعد از اتمام دوره سه ساله متوسطه در شاخه کار ودانش، برای تغییر رشته به رشته هنر در پیش دانشگاهی اقدام کنید یعنی در امتحان تغییر رشته آن شرکت نموده ودر صورت کسب نمره قبولی در چهار درس امتحان تغییر رشته، پیش دانشگاهی را در رشته هنر تحصیل کنید.

      *** صفحه تغییر رشته(در پاسخ به سوالات دیگر کاربران) و نیز پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” را با دقت و حوصله مطالعه فرمایید و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید

  14. خسته نباشید.اقای ابراهیمی من دیپلم کامپیوتراز سال ٩٠ دارم ومیخوام امسال بصورت غیر حضوری یا داوطلب ازاد مدرک پیش انسانی بگیرم.اگه مدرک پیش بگیرم میتونم تو کنکورسراسری انسانی شرکت کنم؟تا جایی که من میدونم کسایی که دیپلم فنی دارن نمیتونن شرکت کنن درسته؟لطفا جوابم رو ایمیل کنید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال بسیار تکراری است و جواب مفصل و اقدامات لازم آن بار ها گفته ایم ویک بار دیگربه طور خلاصه به عرض می رسانیم که:
      »»» چون از لحاظ آیین نامه سازمان سنجش با هر نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی می توانید، در هریک از گروه های آزمایشی اصلی(ریاضی، تجربی، انسانی) و فرعی( زبان های خارجه و هنر) شرکت کنید، بنابراین تنها باید خود را برای کنکور آن آماده کنید. برای این کار قاعدتا باید از کلاس های درس یک آموزشگاه قوی و با تجربه، استفاده نمایید.

      *** سایر توضیحات و اقدامات لازم را در پاسخ به سوالات دیگر کاربران ، در ذیل صفحه تغییر رشته ( پست مشاوره / عنوان هدایت تحصیلی / قسمت آیین نامه هدایت تحصیلی) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت وسعادتمند باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- در صورت شرکت در کنکور با دیپلم غیر مرتبط با نوع گروه آموزشی (مثال شرکت در گروه تجربی با دیپلم ریاضی) تاثیر سوابق تحصیلی به صورت درس به درس، کمتر از حد تعیین شده( در کنکور93 – 25% ) خواهد بود نه صفر…!!!

      2- توضیحات لازم در مورد تاثیر سوابق تحصیلی و نیز جدول تاثیر نمرات درس به درس آن را( به صورت PDF) در ذیل پاسخ به سوال عمومی شماره 60(شصت) در پست پاسخ به سوالات عمومی و متداول، برای دیپلم های مرتبط و غیر مرتبط با گروه آزمایشی کنکور آورده ایم. آن را با دقت مطالعه بفرمایید.
      سلامت وموفق باشید.

  15. با سلام
    بنده دیپلم فنی نقشه کشی صنعتی دارم . کاردانی همین رشته رو از آموزشکده فنی گرفتم . کار شناسی رو هم در همین رشته نقشه کشی صنعتی از دانشگاه علمی کاربردی گرفتم . حالا با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و این که پیش دانشگاهی هم نداشتیم میخوام بدونم آیا میتونم الان در رشته تجربی در دانشگاه سراسری کنکور و ادامه تحصیل بدم؟؟؟
    ممنون از راهنماییتون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      بله – توضیحات پاسخ این سوال را بارها در صفحه تغییر رشته و همچنین پست “پاسخ به سوالات” ذکر کرده ایم و یک بار دیگر به طور خلاصه ذکر می کنیم که:
      1- براساس مطالب دفترچه راهنماها موجود، برای ادامه تحصیل از طریق کنکور سراسری و یا کارشناسی آزاد بدون کنکور ویا قراگیر پیام نور، یا باید دوره پیش دانشگاهی رابگذرانید و یا مدرک فوق دیپلم داشته باشید. بنابراین شما با داشتن کارشناسی، مشکلی برای ادامه تجصیل در رشته دیگر در کنکور سراسری ندارید.

      2-نوع رشته دوره پیش دانشگاهی و مدرک فوق دیپلم هم مهم نیست و با هر نوع رشته ای می توانید در هریک از گروه های آزمایشی اصلی( ریاضی، تجربی ، انسانی) و فرعی( زبان های خارجه ، هنر) ثبت نام نموده و شرکت کنید.

      3- با توجه به قطعی شده تاثیر سوابق تحصیلی با سهم ثابت و مشخص ( 25 درصد در کنکور 93 و تاثیر بیشتر در سال های بعد) معدل دیپلم شما تعیین کننده است.

      **** سایر توضیحات را در صفحه تغییر رشته در پاسخ به سوالات دیگر کاربران و همچنین پست “پاسخ به سوالات” بخوانید.
      سلامت وموفق باشید.

  16. سلام خسته نباشید. من رشته تجربی هستم تاسوم بیشترنخوانده ام وپیش دانشگاهی نرفتم ومعدل سومم هم 12 است.. من میتونم دررشته ی وکالت یاشیمی دانشگاه ازاد ثبت نام کنم .

    ممنون میشم زود جواب بدین

  17. سلام.من رشته تجربی هستم.تاسوم بیشترنخوندم وپیش دانشگاهی نرفتم معدلم هم 12 هست .آیا میتوانم دررشته وکالت دانشگاه ازاد ثبت نام کنم.یا رشته شیمی دانشگاه ازاد
    لطفا جوابش وبهم بدین مرسی

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- شغل وکالت مربوط به رشته حقوق است که قاعدتا باید حداقل در دوره کارشناسی آن تحصیل نمایید واین نیازمند گذراندن دوره پیش دانشگاهی و یا معادل آن فوق دیپلم است. پی گیری بهتر این مسیر از طریق کنکور سراسری است ودر رده های بعدی؛ کارشناسی دانشگاه آزاد بدون کنکور ویا دانشگاه پیام نور.

      2- رشته های های نزدیک به رشته حقوق در حد کاردانی(فوق دیپلم) مثل کاردانی حرفه ای حقوق، در دانشگاه علمی کاربردی، جزء گروه علوم انسانی بوده و نیازمند دیپلم انسانی است (جدول صفحه 7 تا10 دفترچه راهنمای دانشگاه علمی کاربردی را که به صورت PDF در پست معرفی کتاب و متون سایت ما و یا سایت سازمان سنجش موجود است ملاحظه بفرمایید.)

      3- با دیپلم تجربی می توانید رشته های گروه کشاورزی را در دانشگاه جامع علمی کاربردی شرکت کنید.( جدول صفحه 8و9 دفترچه راهنما)

      4- در کاردانی بدون کنکوردانشگاه آزاد، رشته صنایع شیمیایی جزء رشته های معرفی شده ای است که با دیپلم تجربی می توانید در پذیرش آن شرکت کنید . ( جدول صفحه 14 دفترچه راهنمای کاردانی آزاد بدون کنکورقابل مشاهده به صورت PDF در پست معرفی کتاب و متون سایت ما و یا سایت سازمان سنجش)

      **** چندنکته قابل توجه و تذکر است:
      اول) معدل دیپلم شما :
      معدل شما برای هریک از انتخاب پایین بوده و احتما پذیرش شما را کاهش می دهد. به خصوص در کارد انی بدون کنکور دانشگاه آزاد.
      دوم) در خصوص محل تشکیل :
      طبق اطلاعات دفترچه راهنمای هریک از دو دانشگاه مذکور( علمی و کاربردی و کاردانی آزاد) که امکان شرکت شما با دیپلم تجربی وجود دارد ، محل تشکیل هریک از رشته ها در واحدهای دانشگاهی ذکر شده است. لذا ابتدا باید ببیند آیا امکان شرکت شما از لحاظ بعد مسافت ، رفت و آمد و… در واحد دانشگاهی که رشته ی مورد نظرتان را دارد، وجود دارد یا نه؟ بعد از آن پی گیر رشته مورد نظر و… باشید . به خصوص اینکه این ماسله برای خانم ها سخت تر خواهد بود.
      سوم) سوالات تکرای:
      نیازی به تکرار سوال نبوده و در صورت فرصت، به هر یک از سوالات کاربران پاسخ داده می شود.
      چهارم)در صورت سوال و ابهام:
      برای بیان بهتر مساله و مشکل خود و دریاقت پاسخ مورد نظر، می توانید در زمان تعیین شده در قسمت
      تماس با ما و اطلاعیه، با دفترمشاوره تماس بگیرید.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما

  18. با سلام و عرض خسته نباشيد.من ديبلم رياضي دارم ولي مدرك بيش دانشكاهي رو ندارم و نخوندم.ميخاستم بدونم ايا ميتونم در رشته مديريت بازركاني شركت كنم بدون كنكور در دانشكاه ازاد؟؟؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      دردانشگاه کاردانی آزاد بدون کنکور، با داشتن دپیلم و بدون مدرک پیش دانشگاهی برای حدود 30 عنوان رشته در مقطع کاردانی پیوسته و براساس معدل دیپلم دانشجو می پذیرد ( جدول صفحه 14 ) اما رشته مورداشاره شما ( مدیریت بازرگانی) در لیست رشته های کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد وجود ندارد!!!
      رشته مورد نظر شما تنها در دانشگاه های سراسری و مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد و فراگیر پیام نور موجود است که در این صورت نیازمند مدرک دوره پیش دانشگاهی هستید.
      ***نکته قابل تذکر اینکه؛ در دانشگاه پیام نورباید ببنید رشته موردنظر شما در کدام واحد دانشگاهی که امکان شرکت شما از لحاظ رفت و آمد و…هست، وجود دارد.
      PDFدفترچه راهنمای دانشگاه های مورداشاره، درپست معرفی کتاب ومتون، قسمت آیین نامه ها و دستور العمل ها و با عنوان ” متن دفترچه های راهنمای کنکور و پذیرش دانشگا هها ” موجود است و می توانید ملاحظه نموده و جزئیات لازم را با دقت مطالعه بفرمایید.
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال تکراری است و بارها جواب داده ایم:

      نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی برای ثبت نام وشرکت در هریک از گروه های آزمایشی ، ملاک نیست. پس شما می توانید با دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی در گروه آزمایشی انسانی کنکور سراسری ( برای رشته حقوق) شرکت کنید. اما مساله مهم در مورد شما نکاتی دیگری است که به نظر ما نیاز به مشورت بیشتری دارید.
      سلامت وموفق باشید.

  19. سلام!
    می خواستم بدونم بدون مدرک پیش دانشگاهی هم مبشه رشته ی حقوق بدون کنکور درس خوند؟ یعنی دانشگاه آزاد یا غیرانتفاعی یا کلا موسسه ای هست که فقط با مدرک دیپلم رشته ی تجربی و بدون پیش دانشگاهی دانشجوی رشته ی حقوق بگیرن ؟ ممنون میشم جواب بدید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- پذیرش بدون کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد:
      براساس توضیحات روش گزینش دانشجو در صفحه 6 دفترچه راهنمای پذیرش کارشناسی پیوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد، پذیرش براساس سوابق تحصیلی ( معدل دیپلم ) خواهد بود. رشته حقوق جزء گروه علوم انسانی است که سوابق تحصیلی با دیپلم تجربی، 2/41 در صد دخالت داده می شود. منتهی با نوع دیپلم متفاوت با گروه انتخابی درصد دخالت معدل کم شده و با توجه به ظرفیت پذیرش ، احتمال پذیرش کم می شود. ( توضیح بیشتری که در ادامه مطلب ذکر شده است بخوانید)
      2- پذیرش بدون کنکور کارشناسی دانشگاه پیام نور و موسسات غیر انتفاعی و غیر دولتی :
      براساس توضیحا ت روش گزینش دانشجو در صفحه 27 و 28 فصل دوم دفترچه راهنمای دانشگاه پیام نور، پذیرش این دانشگاه و دانشگاه های وابسته به آن، براساس سوابق تحصیلی ( معدل دیپلم ) خواهد بود. با توجه به نوع دیپلم شما (تجربی) و رشته انتخابی (حقوق) که جزء گروه علوم انسانی است، همانند توضیحات شماره 1 سوابق تحصیلی شما با دیپلم تجربی، 2/41 در صد دخالت داده می شود.
      ***توضیح قابل توجه :
      1- در روش گزینش دانشجو که صرفا براساس سوابق تحصیلی (معدل دیپلم ) صورت می پذیرد، در واقع احتمال پذیرش بستگی به دو چیزدارد یکی ظرفیت پذیرش و دیگری تعداد داوطلبینی رشته مورد نظر( مثلا حقوق) را انتخاب می کنند. پس مسلم است کسانی که نوع دیپلم آن ها با گروه انتخابی هماهنگ، متناظرو متناسب است و نیز در رتبه بالاتر سوابق تحصیلی قراردارند( معدل دیپلم آن ها بالاتر است) احتمال پذیرش بیشتر دارند.

      2- نکته مهم بعدی که باید به آن توجه داشت این است که قبل ثبت نام و… باید به محل برقراری رشته مورد نظر در دانشگاه مشخص شده توجه کرد . یعنی با توجه به محل تشکیل کلاس باید هم سطح علمی دانشگاهی که رشته مورد نظر را برگزار می کند مرود بررسی و پرس و جو قرار دیهد و هم امکانات حضور خود را به طور دقیق مورد سنجش قرار داد. چون مشکل اسکان ، بعد مسافت و رفت و آمد و … پیامد هایی دارد که می بایست پیش بینی های لازم ، از قبل صورت پذیرفته باشد.
      سلامت و سعادتمند باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      سوال شما تکراری است و در تاریخ 93/03/13 در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید پاسخ داده شده است. با دقت و حوصله مطالعه فرمایید.
      موفق باشید

  20. با عرض سلام
    من رشتم ریاضی هست و مدرک پیشم دارم میخواستم بدونم میتونم کنکور فنی شرکت کنم؟ گرافیک؟؟؟ اما دوره گرافیکو گذروندم اما دیپلم تطبیق شده گرافیکو ندارم با تشکر منتظر پاسخ شما هستم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      سوال شما تکراری است اما یک بار دیگر جواب این سوال را به عرض می رساند که؛ برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر(گرافیک) چندراه برای شما وجود دارد:

      راه اول) ادامه تحصیل در رشته گرافیک در سطح کارشناسی دانشگاه سراسری؛
      برای این منظور باید درگروه آزمایشی هنر ثبت نام و شرکت نمایید. برای این کار با شرکت در کلاس های درس های تخصصی گروه آزمایشی هنر در یک آموزشگاه قوی ویژه کنکورهنر( مثل آموزشگاه مکعب در خیابان انقلاب) خودرا برای آزمون دانشگاه های سراسری آماده کنید.

      راه دوم) پی گیری ادامه تحصیل از طریق شرکت در آزمون دانشگاه فنی حرفه ای؛
      برای ادامه تحصیل از این طریق باید دیپلم هماهنگ و متناظر با رشته گرافیک در این دانشگاه را داشته باشید. چون اصولا دانشگاه فنی حرفه ای، به هدف ادامه تحصیل رشته های فنی برای شاخه کار و دانش و فنی حرفه ای طراحی شده است. بنابراین شامل حال رشته های شاخه نظری( ریاضی، تجربی، انسانی) نمی شود.

      ***استناد: براساس بندالف شرایط اختصاصی ذکر شده در صفحه ۱ دفترچه راهنمای کنکور دانشگاه فنی حرفه ای وبند۱ یادآوری های مهم در صفحه ۲ همان دفترچه، فقط دارندگان دیپلم فنی متناظر با رشته انتخابی در دفترچه کنکور،می توانند ثبت نام نمایند. یعنی برای انتخاب رشته گرافیک حتما باید دیپلم فنی گرافیک داشته باشید و دیپلم های دیگر قابل قبول نیست!ن روش و برای گرفتن دیپلم این رشته از طریق شاخه فنی تنها می توانیداز طریق شاخه کار ودانش، آنهم به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) و یا بزرگسالان(شبانه) عمل نمایید.

      راه سوم) پی گیری ادامه تحصیل درشرکت در آزمون دانشگاه علمی کاربردی:
      هر چند دانشگاه علمی کاربردی نیز برای رشته های فنی شاخه کار و دانش و فنی حرفه ای طراحی شده است
      اما طبق جدول شماره2 صفحه 8 دیپلم های شاخه نظری( ریاضی، تجربی، انسانی) نیز می توانند در رشته های مشخص شده ثبت نام و در آزمون آن شرکت نمایند.
      فقط دانشگاه علمی کار بردی در بخشی رشته های فنی خود دیپلم ریاضی هم می پذیرد.

      راه چهارم) ادامه تحصیل رشته مورداشاره( گرافیک) از طریق دانشگاه کاردانی آزاد بدون کنکور؛
      طبق دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی بدون آزمون برای نیمسال تحصیلی 93-92 (جدول صفحه 14 دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی بدون آزمون برای نیمسال تحصیلی 93-92) شما با داشتن دیپلم ریاضی امکان انتخاب و ادامه تحصیل در رشته گرافیک، کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد دارید. این دانشگاه براساس معدل، پذیرش خواهد داشت.
      متن این دفترچه در پست معرفی کتاب ومتون ، بخش آیین نامه و دستورالعمل ها، صفحه “متن دفترچه های راهنمای کنکور و پذیرش دانشگا هها ” سایت مرکز مشاوره موجود است. با دقت آن را مطالعه بفرمایید.

      *****تذکر:
      1- راه اول از نظر علمی و اعتبار قوی تر بوده و در اولویت است! اما راه دوم و سوم از نظر علمی پایین از کارشناسی دانشگاه سراسری است ولی سطح مهارتی بالاتر دارد. اما از نظر طول تحصیل طولانی تر است چوت تا کارشناسی باید سه مقطع را پست سر گذاشته و برای ادامه تحصیل در آزمون های مجدد شرکت کنید( دیپلم، فوق دیپلم، کارشناسی). تحصیل از راه چهارم هم، به صورت دو مقطع جدا از هم یعنی کاردانی و بعد کارشناسی خواهد بود .
      *****توصیه ما برای شما انتخاب راه اول است.

      2- مجددا یاد آور می شود که توضیحات بیشتر را باجزئیات لازم درصفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی و همچنین در پاسخ به سوالا ت دیگر کاربران گرامی و نیز در ” پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” ملاحظه فرمایید . با توجه به محدودیت زمانی و انبوه سوالات لطفا پاسخ سوالات خود در منابع موجود با حوصله و دقت مطالعه نمایید. برای نمونه:
      – پاسخ به سوال(عمومی- شماره ۱۳) : چگونه خود را برای امتحان تغییر رشته هنر آماده کنیم؟
      پاسخ به سوال( اختصاصی- شماره ۱۰۱ ) : چگونگی تغییر رشته از کاردانی فنی رشته کامپیوتر به پیش دانشگاهی هنربه منظور شرکت در کنکور هنر؟!
      – پاسخ سوال( عمومی شماره ۴۴ ) : نمونه سوال درس طراحی ۱ برای امتحان تغییررشته به رشته هنر پیش دانشگاهی.
      – پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره ۸۰) : برای تغییر رشته به هنر پیش دانشگاهی ، درس طراحی ۱ جزء امتحان تغییر رشته است یا طراحی ۲
      – پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره ۷۹): آیا برای امتحان تغییر رشته از دیپلم تجربی به هنر، برای درس هایی همچون طراحی، کسب نمره قبولی میسر است؟
      – پاسخ سوال (اختصاصی شماره ۴۷): امکان ادامه تحصیل در رشته هنر با عدم نمره قبولی در یک درس امتحان تغییر رشته
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره ۴۱): پایه اول دبیرستان را تمام کردم. هر چندبه رشته هنر علاقه دارم اما خانواده ام مخالف هستند. با توجه به این، چه زمانی برای تغییررشته اقدام کنم؟
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره۳۴): توضیح در موردسوالات آزمون تغییر رشته هنر برای درس طراحی ۱ و آزمون عملی آن؟
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره- ۱۵): امتحان تغییر رشته از انسانی به هنر؟
      مرداد ۲۰م, ۱۳۹۲
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره۸): تغییر رشته از سوم دبیرستان به پیش دانشگاهی هنر
      مرداد ۶م, ۱۳۹۲

      3- متن دفترچه های راهنمای ثبت نام دانشگاه های مختلف مذکور در بالا،در پست “معرفی کتاب ومتون” ودر بخش آیین نامه و دستورالعمل ها، صفحه “متن دفترچه های راهنمای کنکور و پذیرش دانشگا هها ” سایت مرکز مشاوره موجود است. با دقت آن را مطالعه بفرمایید.

      4- بعد مطالعه صفحات و منابع معرفی شده اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)

      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و باسلام
      اولا؛ هر چند پاسخ سوال شما به تفصیل هم در پاسخ به سوالات دیگر کاربران موجود بوده و هم در پست ” پاسخ به سوالات …!!!؟؟؟
      ثانیا؛ پاسخ شمابه طور مشروح ارایه گردیده و به ایمیل تان ارسال گردید.
      در عین حال:
      …اگر کاربری مثل شما پی گیر وعلاقه مند است .
      …و اگر سوال ضروری بوده و فرصت تان کم بوده و تعجیل دارید.
      >>> می توانید از طریق تماس تلفنی در روز و ساعات مشخص شده با دفترمشاوره ما تماس تلفنی داشته باشید(جزئیات نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجوداست)
      با آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون برای شما

  21. سلام خسته نباشيد من ديبلم معماري با معدل ١٨ هستم إز انجا كه به فني حرفه اي ها بها داده نميشود و دانشكاه خوبي براي ادامه تحصيل وجود ندارد ميخواهم بيش دانشكاهي را بخونم بيشنهاد شما جه رشته ايست و جكونه ايا خواندن كتاب ها و ازمون دادن كافي است يا بايد حضوري بأشد أيا مي توان در كنكوو رياضي شركت و مدرك بيش دانشكاهي را شهريور كرفت اكر كنكور رياضي بدهم مي توانم در رشته ي معماري دانشكاه ازاد درس بخوانم بذيرش بدون كنكور دانشكاه ازاد جيست ؟
    تورو خدا كمكم كنين

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      اولا؛جواب سوالات شما در ” همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید” و در پست ” پاسخ به سوالات ” موجود است، در عین حال جواب شما مجددا ارایه می گردد.
      ثانیا؛ اطلاعات شما کافی نبوده و معلوم نیست که سن شما چقدر است و چه زمانی دیپلم معماری خود را گرفته اید.

      پاسخ اول؛ بحث هدایت تحصیلی و انتخاب رشته:
      1- شناخت کافی و تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی صرفا از طریق چند جمله در پاسخ به درخواست شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی شرایط و ابزارهای خود را لازم دارد. از جمله؛ اجرای تست های رغبت شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و… که هر کدام از این موارد نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی است.

      2- با توجه به این که رشته تحصیلی، تعیین مسیر سرنوشت شغلی است، پس باید دلایل منطقی و کافی برای این تغییر رشته داشته باشید. برای همین مجددا تاکید می کنیم که برای تصمیم گیری درست از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی استفاده کنید.

      3- موفقیت در هریک از رشته های تحصیلی به عوامل متعددی بستگی دارد که مهترین آن رغبت و علاقه ،انگیزه واستعداد شما در آن رشته است. بنابرین قبل از هر اقدامی باید این عوامل مورد سنجش و بازنگری دقیق قرار گیرید.

      پاسخ دوم؛ گذراندن دوره پیش دانشگاهی در سال تحصیلی جاری:
      1- با توجه اتمام سال تحصیلی امکان اینکه تا شهریورماه پیش دانشگاهی را به اتمام برسانید نیست!

      2- برای گذراندن دوره پیش دانشگاهی در سال تحصیلی آینده چند راه دارید. اگر شرایط دوره روزانه دارید ( سن و…) می توانید از مهر ماه آینده برای دوره پیش دانشگاهی اقدام کنید برای این کار باید در امتحان تغییر رشته دهید. یعنی برای به رشته مورد علاقه در تابستان، در چند درس اختصاصی رشته مورد نظر شرکت کرده و حداقل نمره قبولی 10 را کسب نمایید. در صورت داشتن شرایط دوره روزانه، باید از محل تحصیل خود معرفی نامه عکس دار گرفته و به دو هفته قبل از امتحان تغییر رشته در حوزه مشخص شده آموزش و پرورش امتحان دهید.

      3-اگر شرایط دوره روزانه نداشته باشید سه راه در پیش دارید. یک راه اینکه؛ می توانید در دوره شبانه ثبت نام کنید. برای دوره شبانه نیز مثل روزانه باید امتحان تغییر رشته بدهید. برای این کار باید اوایل تیرماه اقدام نمایید. راه دیگر شرکت در امتحانات پایان ترم(خرداد) دوره پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) است. زمان ثبت نام برای این روش در اسفند ماه است. راه سوم ادامه تحصیل به صورت غیر حضور است.
      علاوه بر توضیحات بالا، شرایط و ضوابط هر کدام از روش های فوق به تفصیل در سوالات دیگر کاربران در سایت پاسخ داده شده است . لطفا با دقت مطالعه فرمایید.

      پاسخ سوم؛ ادامه تحصیل در رشته معماری :
      1- با دیپلم فنی می توانید برای ثبت نام در پذیرش کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد( در دی و بهمن) و کاردانی دانشگاه فنی حرفه ای (در اردیبهشت) و کاردانی علمی کاربردی ( در مردادماه) اقدام نمایید.

      2- پذیرش در دانشگاههای مذکور تنها در رشته متناظر با رشته دیپلم فنی امکان دارد. یعنی شما فقط می توانید در پذیرش رشته های هماهنگ با رشته معماری، شرکت کنید.

      3- پذیرش کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد براساس سوابق تحصیلی است لذا با توجه به معدل خوب دیپلم فنی معماری شما(18) احتمال قبولی شما در پذیرش کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد در رشته معماری زیاد است.

      4- دو دانشگاه دیگری که ویژه فار غ التحصیلان رشته های فنی است، علاوه بر دخالت سوابق تحصیلی، آزمون نیز دارند.

      5- با دیپلم فنی نمی توانید در دانشگاه پیام نور، سراسری روزانه و یا شبانه و کارشناسی دانشگاه آزاد و کارشناسی های غیرانتفاعی و غیر دولتی شرکت کنید.چون تمام آن ها نیاز به مدرک دوره پیش دانشگاهی دارند.

      6-یک راه دیگر پی گیری رشته مورد اشاره (معماری)را در دانشگاه دولتی ویا کارشناسی دانشگاه آزاداست. در صورت انتخاب این راه، تکلیف معلوم است. یعنی باید از طریق آزمون سراسری اقدام کنید. برای این منظور قاعدتا باید دوره پیش دانشگاه در رشته ریاضی بگذرانید.

      ***تذکر و یادآوری:
      1- برای انتخاب مسیر بهتر و برنامه ریزی مناسب حتما از مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی و برنامه ربزی درسی استفاده کنید و بدانید بدون مشورت لازم، بدرستی به هدف و منظورتان نمی رسید و هزینه وسرمایه بیشتری را مصروف خواهید نمود.

      2- دفترچه راهنمای تمام دانشگاه های فوق الذکر، در پست ” معرفی کتاب و متون” نشریه ما (مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش) و همچنین در سایت سازمان سنجش موجو است ، با دقت شرایز و ضوابط اختصاصی آن را مطالعه بفرمایید.

      3-به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  22. با سلام
    خواستم بپرسم با داشتم مدرک لیسانس کامپیوتر از شاخه کار و دانش میشه در رشته های تجربی ( پزشکی ) شرکت کرد ؟؟؟
    یا حتما باید دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی رو بگذرونم ؟؟؟
    من متولد 1367.2.18 هستم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1-این سوال تکراری است و در صفحه با موضوع ” تغییر رشته ” و همچنین در پست ” پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” به طور کامل و با شرح تمام جزئیات پاسخ داده شده است.
      2- در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشورت در این زمینه می توانید از طریق تماس تلفنی پرس و جو نمایید. (نحوه تماس تلفنی در بخش تماس با ما در نوار مشکی بالای سایت آمده است.)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      دانشگاه فنی حرفه ای ویژه فار غ التحصیلان هنرستان(شاخه فنی حرفه ای و کار ودانش) است و فار التحصیلان شاخه نظری(ریاضی، تجربی، انسانی) اجازه ورود ندارد. اگر علاقه مند به رشته های فنی هستید یا برای دانشگاه آزاد بدون کنکور کار دانی ، آزاد بدون کنکور کارشناسی ، دانشگاه علمی کاربردی و یا سراسری اقدام کنید. لطفا دفترچه راهنمای آن ها را که در پست ” معرفی کتاب و متون” سایت مرکزمشاوره قرار داده ایم و یا در سایت سازمان سنجش موجود است، با دقت بخوانید و در صورت سوال و ابهام از طریق تماس تلفنی سوال بفرمایید.(نحوه تماس تلفنی در بخش تماس با ما در نوار مشکی بالای سایت آمده است.)
      سلامت و موفق باشید

  23. باسلام من سال سوم رشته نقشه کشی هنرستان هستم وهیچ علاقه ای به رشته ام ندارم و رشته ی تجربی رو دوست دارم کنکور بدم باید چه کار هایی رو انجام بدم آیا کلاس های بیرون واسه تقویت برم اثر بخش هست نتیجه میگیرم ازش؟ باید حتما دیپلم داشته باشم تا بتونم برم پیش دانشگاهی؟ ممنون اگه زود تر جواب بدید

      1. جعفر ابراهیمی

        به نام خدا
        وبا سلام
        پاسخ در صفحه ای که سوالاتان را مطرح کردید ه اید پاسخ داده شد و نیز به ایمیل تان ارسال گردید.
        لطفا پاسخ ارایه شده در این سوال و سوالات دیگر کاربران را به دقت مطالعه فرمده و از طرح سوالات تکراری خود داری فرمایید.
        همچنین متذکر می گردد که چون مقوله تغییر رشته، تغییر سرنوشت است پس باید تصمیم عاقلانه ای اتخاذ کنید، اهمیت و جزئیاتی دارد که تنها در مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی، آن هم از طریق ابزار های علمی آن میسر خواهد شد.
        با آرزوی موفقیت بیشتر برای شما که پی گیر و علاقه مند هستید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام

      پاسخ اول: همچنانکه برای خیلی از دانش آموزان مشابه شما توضیح داده ایم؛اول از همه شما نیازمند بررسی دقیق برای این تغییر و تحصیل در رشته تجربی برای ارزیابی درست آینده علمی و شغلی این رشته، هستید. چراکه ؛

      1- با توجه به این که رشته تحصیلی، تعیین مسیر سرنوشت شغلی است، پس باید دلایل منطقی و کافی برای این تغییر داشته باشید.

      2- اگر هدف شما رشته های گروه علوم پزشکی است،ادامه تحصیل در رشته تجربی کارآسانی نیست و تحمل و آمادگی بالایی را هم در زمان آمادگی برای کنکور و هم در زمان دانشجویی، می طلبد. یعنی به اصطلاح باید در حد کشنده درس بخوانید و این تنها برای کسی میسر است که عاشق این رشته باشد نه…!!!؟؟؟

      3-شناخت کافی و تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی صرفا از طریق چند جمله در پاسخ به درخواست شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی شرایط و ابزارهای خود را لازم دارد. از جمله؛ اجرای تست های رغبت سنج شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و… که هر کدام از این موارد نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی است.

      پاسخ دوم: درصورتی که پاسخ سوال اول را به خوبی پی گیری فرموده و به نتیجه روشنی رسیدید، برای تغییر رشته ، موارد زیر را انجام دهید:

      1- اول اینکه باید سال سوم رشته مورد اشاره(رشته نقشه کشی هنرستان ) را با موفقیت به پایان برسانید.

      2- با همین دیپلم فنی ، می توانید در رشته موردعلاقه ادامه تحصیل دهید و در وهله اول نیازی به گرفتن دیپلم دیگری نداشته و امکان آن هم برای دانش آموز روزانه وجود ندارد چراکه در نظام جدید تکرار پایه نداریم. گرفتن دیپلم دیگر( مثلاتجربی ) برای شما ، فقط به منظور ارتقاء وجبران سوابق تحصیلی ارزش دارد که شرایط آن را در سوالات دیگر به تفصیل پاسخ داده ایم.

      3- برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه در دانشگاه، باید دوره پیش دانشگاهی را در رشته( تجربی) تحصیل کنید.

      4- برای تحصیل در رشته تجربی باید از پایه سوم رشته فعلی به دوره پیش دانشگاهی تغییر رشته بدهید. شرایط وضوابط تغییر رشته و زمان اقدام آن به طور کامل وبا توضیح جزئیات آن در پاسخ به سوالات دیگر کاربران در صفحه” تغییر رشته ” و در پست ” پاسخ به سولات عمومی و اختصاصی ” آمده است.

      5- با توجه به اینکه محتوای درسی رشته شما( نقشه کشی هنرستان )در دو سال دوم و سوم دبیرستان، فاصله زیادی با رشته تجربی دارد، بنابراین حتما نیاز به تقویت دورس پایه خود خواهید بود. برای این کار باید:

      اولا؛ از کلاس های فوق العاده یک آموزشگاه قوی استفاده کنید.( برای شناسایی آموزش قوی در شهر ومنطقه خودتان باید تحقیق کافی کنید)

      ثانیا؛ باید حتما از یک مشاوره قوی درسی و علمی برای برنامه ریزی ویژه کنکور رشته تجربی بهره بگیرید.

      *** مجدد متذکر می شود که؛
      1- برای انتخاب مسیر بهتر و برنامه ریزی مناسب حتما از مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی استفاده کنید و بدانید بدون مشورت لازم و با صرف هزینه زیاد، بدرستی به هدف و منظورتان نرسیده و سرمایه های خود را به هدر خواهید داد.

      2- به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط ار طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  24. همسر من دیپلم تجربی داره و پیش دانشگاهی هم نرفته . متاسفانه ایشان سربازی هم نرفته امکان اینکه تا کار سربازیشون درست بشه بتونن پیش دانشگاهیشون و در رشته ریاضی ادامه بدن تا پس از دریافت کارت پایان خدمتشون در رشته عمران ادامه تحصیل بدن را دارند؟ ممنون میشم اگخ راهنمایی کنید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      می توان به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) برای هرکدام از مقاطع تحصیلی ادامه تحصیل داد. استناد ما؛
      ” طبق ماده ۲۳ ( صفحه ۶۸۵ کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ ۱۳۸۵ دبیرخانه شورا) شرکت در امتحانات داوطلب آزاد( متفرقه) از نظر مقررات نظام وظیفه عمومی، ادامه تحصیل وی بلا مانع است.”
      سلامت وموفق باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      از لحاظ نوع مدرک بلـــــــــــه!
      چون؛
      اولا: نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای انتخاب وشرکت درهیچ یک از گروههای آزمایشی ملاک نیست! یعنی شما با هر نوع دیپلم و یا پیش دانشگاهی می توانید، در هریک از گروههای آزمایشی ثبت نام نموده و امتحان دهید.

      ثانیا: مدرک کاردانی معادل دوره پیش دانشگاهی محسوب شده و به جای آن مورد قبول قرار می گیرد.
      سلامت و موفق باشید.

  25. سلام من الان هنرستان هستم قبلا مدرك ديپلم موسيقي گرفتم الان توي هنرستان دارم گرافيك ميخونم ١٦سالمه ميتونم با داشتن اين مدرك ديپلم فقط در مدرسه درسهاي عمومي رو بخونم و ديگه گرافيك نخونم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و یا سلام
      1- سوال شما نامفهوم بوده و منظور خودرا درآنچه که مطرح کرده اید، نرسانده اید.

      2- در شاخه فنی حرفه ای امکان گرفتن دو دیپلم در دو رشته وجود ندارد. مگر از راه شاخه کار ودانش به صورت شبانه و یا داوطلب آزاد. در این صورت وبا استفاده از قانون تطبیق واحد، تنها درس های مشترک ( عمدتا درس های عمومی) رشته قبلی با رشته جدید مورد قبول قرار می گیرید و درس های مهارتی رشته جدید باید گذرانده شود. یعنی برعکس آنچه که در سوال شما آمده است.

      3- در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  26. با سلام واحترام-میدونم سوالم تکراریه ولی خواهش میکنم به سوالم پاسخ دهید-من با دیپلم تجربی ومعدل کتبی 11شانس پذیرش در دانشگاه آزاد بدون کنکور رشته حقوق دارم؟ خیلی متشکرم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      *خلاصه پاسخ :چون رشته حقوق جزء سه رشته برتر علوم انسانی است، احتمال آن ضعیف است .
      **توضیح بیشتر: اگر میخواهید از طریق عمل کنید دانشگا های بدون کنکور( آزاد، پیام نور، غیر دولتی و غیرانتفاعی) عمل کنید، می توانید روش گرفتن دیپلم دیگری را با عنوان دیپلم انسانی پی گیری کنید. شرح این روش در و اقدامات لازم آن، در در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید.
      *** در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و باسلام
      بله!!!
      شرایط و ضوابط آن را در در پاسخ به سوالا ت دیگر کاربران گرامی و نیز در ” پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” ملاحظه فرمایید . با توجه به محدودیت زمانی و انبوه سوالات لطفا پاسخ سوالات خود در منابع موجود با حوصله و دقت مطالعه نمایید…!!!
      …و در صورت نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  27. با عرض سلام و خسته نباشید، رشته من در دوران دبیرستان تجربی بود، نمراتم بسیاااااااااااار بد شد، الان پشیمونم و میخوام خوب بخونم واسه کنکور، با توجه به فرمایش شما برای ارتقا معدل میخوام به عنوان داوطلب آزاد دیپلم انسانی بگیرم (البته الان سرباز هستم، میتونم شرکت کنم؟) بعد در کنکور تجربی واسه پزشکی اقدام کنم، میخواستم لطف کنید بفرمایید، طبق تجربیات شما شانسی واسه قبولی در رشته پزشکی دانشگاه روزانه در تهران و بعد شهرستان دارم یا خیر؟
    با تشکر فراواااااااااااان…..

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول:
      1- طبق آیین نامه دوره متوسطه تحصیل به صورت داوطلب آزاد هیج ارتباطی با تعهداتی مانند نظام وظیفه ( سربازی) برای پسران و امثال آن ندارد. پس شما می توانید در حین سربازی، با یک برنامه ریزی منظم شخصی درس بخوانید و به موعد مقرر (اسفندماه) به صورت داوطلب آزاد ثبت نام نموده و در امتحانات پایانی آن یعنی در خرداد ماه شرکت نموده و اگر درسی باقی بماند در دو زمان جبرانی آن یعنی شهریور و دی ماه همان سال ، درس های باقیمانده را پاس کنید.

      2- باید بررسشی دقیقت تری در مورد معدل موجودتان داشته باشید و ببنید که آیا برای جبران سوابق تحصیلی چقدر توان دارید و یا این کار در مقایسه با وقت کذاری برای خود آزمون کنکور چقدر ارزش پی گیری،وقت گذاری، صرف هزینه و… داشته و شما را به هدف تان نزدیک می کند…!!!؟؟؟

      پاسخ دوم:
      1- حقیقت و واقعیتی به نام شانس نداریم بلکه تمام نتایجی که رضایت بخش و یا نارحت کننده است به توان و عمل و انتخاب روش های درست و صحیح بر می گردد.

      2- همچنانکه برای خیلی از دانش آموزان مشابه شما توضیح داده ایم؛اول از همه شما نیازمند بررسی دقیق برای این تغییر و تحصیل در رشته تجربی برای ارزیابی درست آینده علمی و شغلی این رشته، هستید. چراکه ؛با توجه به این که رشته تحصیلی، تعیین مسیر سرنوشت شغلی است، پس باید دلایل منطقی و کافی برای این تغییر داشته باشید و همچنین ببنید با توجه هزینه ها و سرمایه عمری که برای آن صرف می کنید، آیا ارزش آن را برای شما خواهد داشت. برای رسید به جواب روشن، حتما نیازمند به اطلاعات بیشتر و کامل تری نسبت به این اقدام و امکان تطبیق آن با شرایط فردی خودتان هستید.

      3-اگر هدف شما رشته های گروه علوم پزشکی ( دندان پزشکی)است،ادامه تحصیل در دانشگاه کارآسانی نیست و تحمل و آمادگی بالایی را هم در زمان آمادگی برای کنکور و هم در زمان دانشجویی، می طلبد. یعنی به اصطلاح باید در حد کشنده درس بخوانید و این تنها برای کسی میسر است که عاشق این رشته باشد نه…!!!؟؟؟

      4- شناخت کافی و تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی، صرفا از طریق چند جمله در پاسخ به درخواست شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی شرایط و ابزارهای خود را لازم دارد. از جمله؛ اجرای تست های رغبت سنج شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و… که هر کدام از این موارد نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی است. برای نمونه شما چقدر با عوارض شغل دندان پزشکی مثل آرتروز گردن ، دیسک کمر و احتما گرفتارشدن به بیماری های عفونی قابل انتقال از طریق دهان(برقان و زردی) آشنایی دارید. تمام این توضیحات به معنای این که شما رشته مورد علاقه خود را پی گیری نکنید نیست بلکه منظور این است که با چشم باز تصمیم گرفته و حرکت کنید. لذا تمام مورد مذکور را باید در محاسبات خود بیاورید.

      با آرزوی سلامتی و سعادت مندی برای شما

  28. علیرضا نوری

    به نام خدا
    با سلام
    من دیپلم ریاضی دارم و کنکور در گروه آزمایشی ریاضی شرکت کردم . میخواستم بدونم میشه از گروه آزمابشی ریاضی تو رشته حقوق مثلاً تو دانشگاه پیام نور قبول شد.
    با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول: اگر بخواهید از طریق آزمون دانشگاه سراسری وارد شوید، “رشته حقوق” در دانشگاه سراسری و همچنین دانشگاه پیام نور ، دانشگاه آزاد، دانشگاههای غیر دولتی و غیرانتفاعی ، جزء ” گروه آزمایشی علوم انسانی” است. پس برای ادامه تحصیل دررشته حقوق باید در گروه ” علوم انسانی ” ثبت نام نمود و امتحان دهید.

      پاسخ دوم: در صفحه 5 دفترچه راهنمای ثبت نام بهمن 91 و مهر92 دانشگاه پیام نور( جدول شماره 2 ردیف 16 با کدرشته 115 ) رشته حقوق جزء گروه علوم انسانی معرفی شده است. اما چون دانشگاه پیام نور قبل از ثبت نام به عنوان دانشجو، دوره دانش پذیری دارد. یعنی علاقمند به ادامه تحصیل در هر کدام از رشته های دانشگاه پیام نور براساس فهرست درس ها و منابع مشخص شده برای هر رشته، در آزمون آن رشته شرکت می کند و در صورت کسب حدنصاب نمره، دانشجوشناخته شده و می تواند در رشته موردنظر ادامه تجصیل دهد.
      بنابراین شما می توانید با دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی ، دوره دانش پذیری را با شرکت در آزمون رشته مورد نظر( حقوق ویا.. طبق منابع امتحانی مشخص شده) گذرانده و در سورت قبولی، در آن رشته ادامه تحصیل دهید. به دفترچه راهنمای مذکور مراجعه نمایید.( پی دی اف آن در پست معرفی کتاب و متون سایت ما موجود است)

      پاسخ سوم: شرکت در پذیرش بدون آزمون دانشگاه آزاد هم امکان آن وجود دارد اما پون پذیرش براساس سوبق تحصیلی( یعنی معدل کتبی دیپلم ) خواهد بود بنابراین داوطلب شرکت در گروه آزمایشی غیر متناظر با نوع دیپلم ، تاثیر سوابق تحصیلی را کاهش می دهد.
      توضیح بیشتر: در صفحه 2 دفترچه راهنمای آن آمده است که پذیرش با توجه به نوع دیپلم صورت می پذیرید. همچنین در صفحه 6 ( جدول ضریب تاثیر سوابق تحصیلی با توجه به نوع دیپلم) پذیرش در علوم انسانی با دیپلم ریاضی فیزیک با احتساب 41/2% انجام می شود و این امکان پذیرش با دیپلم غیر متناظر با گروه آزمایشی انتخابی را پایین می آورد. اما شرکت در گروه آزمایشی هماهنگ و متناظر با نوع دیپلم تاثیر سوابق تحصیلی 100% است. بنابراین؛ چون رشته حقوق جزء گروه علوم انسانی است ، پس با دیپلم غیراز علوم انسانی و یا معارف اسلامی، تاثیر معدل کتبی دیپلم 41/2% خواهد بود.

      »»»» با مراجعه به دفاتر راهنمای دانشگا ههای مورد اشاره خودتان نیز موضوع را به طور دقیق ملاحظه و بررسی کنید.( PDF دفاتر مذکور در پست معرفی کتاب و متون سایت ما قرار داده شده است)

      ***با توجه محدودیت زمانی در پاسخ دهی کتبی، در صورت ابهام و سوال مجدد، تنها از طریق تماس تلفنی و در ساعات مشخص شده( در بخش تماس با ما) سوال بفرمایید.
      سلامت و موفق باشید.

  29. سلام خسته نباشید من دانشجوی ترم 3 دانشگاه آزاد هستم و سال 90 امتحانای دیپلم(ریاضی) را پشت سر گذاشتم
    قصد دارم در کنکور سال 93 شرکت کنم می خواستم ببینم می توانم امتحانای نهایی (سال سوم ) رو دوباره بگذرونم ( برای افزایش معدل) و اگه میشه راهش چیه؟ ممنون میشم سریع تر پاسخ بدین

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      در پاسخ به دو سوال ارسالی، جواب های زیر را به دقت بخوانید وبه موقع اقدام نمایید:
      پاسخ اول: برای گرفتن دیپلم دوم، شما فقط می توانیدبرای رشته دیگری(مثلا؛ تجربی،انسانی، معارف) اقدام کنید و معدل آن را به عنوان سوابق تحصیلی در فرم ثبت نام دانشگاه اعلام نمایید.

      پاسخ دوم: برای گرفتن دیپلم دیگر ، شما می توانید به سه صورت غیر حضوری داوطلب آزاد(متفرقه) یاآموزش از راه دور ویا حضوری بزرگسالان(شبانه)عمل نمایید. با توجه شرایط سنی و… امکان تحصیل در روزانه را ندارید.

      پاسخ سوم: گذراندن واحد های لازم با هریک از سه شیوه بالا شرایط خود را دارد و باید بینید با توجه به وضعیت شما کدام یک از شیوه ها مناسب تر است. مثلا با توجه به شرایط سنی اگر هنوز سرباز شناخته نشده اید و می خواهید از معافیت تحصیلی استفاده کنید و فرصت بیشتری برای گرفتن دیپلم دارید و می خواهید معدل بالایی کسب کنید، شیوه حضوری شرکت در کلاس بزرگسالان(شبانه) مناسب تر است . همچنین اگر مشکل مشمولیت سربازی ندارید و می خواهید زودتر به نتیجه برسید، می توانید از شیوه غیرحضوری داوطلب آزاد استفاده کنید که البته بایدآمادگی آن را از لحاظ علمی داشته باشید. همچنین بدانید در شیوه داوطلب آزاد چون غیر حضوری به حساب می آید، لذاامکان استفاده از معافیت تحصیلی وجود ندارد.

      پاسخ چهارم: یکی از راههایی که از لحاظ زمانی، شما زودتر به نتیجه می رساند استفاده ازقانون تطبیق واحد است. با استفاده از این آیین نامه درس های مشترک(عمدتا دروس عمومی) بین دو رشته قبلی(ریاضی) و رشته جدید موردنظر، پذیرفته شده و بعد برای گذراندن واحد های متفاوت اقدام می کنید.
      برای این کار باید مدارک پایه دوم و سوم دوره متوسطه رشته ریاضی خود را،با در دست داشتن کارنامه ستونی سه ساله دوره متوسطه رشته ریاضی ،برای تطبیق واحد به واحد مشاوره و یا امتحانات اداره آموزش و پرورش محل تحصیل قبلی خود و یا یکی از دبیرستان های شبانه ای که می خواهید دیپلم ریاضی بگیرید، مراجعه نمایید.

      پاسخ پنجم: اگر نمرات دروس مشترک شما، به خصوص امتحان نهایی، پایین باشد، و اگر شما نیازمند معدل بالای دیپلم هستید، استفاده از تسهیلات تطبیق واحد برای پایه سوم توصیه نمی شود.

      پاسخ ششم: با درنظر گرفتن توضیحات بالا اگر بخواهید به قصد گرفتن دیپلم دیگر، پایه سوم را در دوره شبانه بگذارنید، باید ابتدا امتحان تغییر رشته داده و نمره قبولی حداقل 10 را کسب کنید. دروس تغییر رشته شامل درس های پیش نیاز سال سوم است. این درس ها برای هر رشته ای متفاوت است. شما بعد از تصمیم قطعی بای رشته مورد نظر، می توانید جدول دروس تغییر رشته را سوال بفرمایید. (البته اگر هر کدام از درس های پیش نیاز برای تغییر رشته را(مثل ریاضی2)که در پایه دوم رشته ریاضی گذرانده باشید، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید.

      پاسخ هفتم: چون شما شرایط تحصیل در دوره روزانه را ندارید، طبق آیین نامه دوره متوسطه می توانید پایه سوم رشته ریاضی را به صورت داوطلب آزاد بگذرانید.در این صورت نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید. برای این منظور، فقط باارایه کارنامه پایه رشته فنی، برای ثبت نام پایه سوم رشته مورد نظر اقدام کنید. زمان ثبت نام برای داوطلب آزاد در اسفند ماه است.(البته در فروردین هم پی گیری کنید، می توانید ثبت نام کنید).
      چون شیوه ی داوطلب آزاد در مدارس شبانه اجرا می شود برای شناسایی مدرسه مذکور می توانید به واحد متوسطه ویا امتحانات اداره آموزش و پرورش محل تحصیلی قبلی و یا محل زندگی خود، مراجعه نمایید.
      سلامت وموفق باشید.

  30. علی رضایی

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من هم اکنون ترم 8 مهندسی شیمی هستم
    و میخواهم برای ادامه ی تحصیل در کنکور سراسری در رشته ی تجربی ثبت نام کنم
    آیا این کار امکان پذیر است که بنده با داشتن مدرک لیسانس مهندسی شیمی در کنکور سراسری و در رشته ی تجربی ادامه تحصیل بدهم ؟
    ممنون میشم جوابم را سریع تر بدهید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا؛سوال شما تکراری بوده و چندین مرتبه در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(مثل پاسخ به آزاد در92/12/9 و پاسخ به افشار در92/11/24) همچنین؛ در پست” پاسخ به سوالات ” جواب آن را آورده ایم، ثانیا؛ نفرمودید که تحصیلات شما در کدام دانشگاه(دولتی یا…) به هرحال چند پاسخ به عرضتان می رسانیم:

      1- شرکت دوباره در آزمون سراسری:
      اگر شرکت مجدد شما در کنکور سراسری برای پذیرش مرتبه سوم نباشد،مشکلی برای شرکت دوباره در کنکور سراسری ندارید. چون اولا؛ براساس آیین نامه سازمان سنجش، هر فردی اجازه دارد دو بار در دانشگاه دولتی پذیرش شود و ثانیا؛ با مدارک قبلی دبیرستان و فعلی دانشگاه(مدرک سطح کارشناسی یا کاردانی ) می توانید در کنکور سراسری ثبت نام نموده و پذیرفته شوید. در آیین نامه سازمان سنجش ، تنهاداشتن مدرک دپیلم و پیش دانشگاهی و یا معادل آن کاردانی لازم است و نــــــــــــوع رشته تحصیلی تعیین کننده نیست. بنابراین شما با مدارک قبلی دبیرستانی و یا مدرک فعلی دانشگاهی می توانید در مجددا کنکور سراسری شرکت کنید.
      – متن آیین نامه:
      دربخش شرایط اختصاصی، قسمت “و” صفحه ۵ دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت درآزمون سراسری آمده است؛
      ” با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی،ولزوم توزیع عادلانه فرصت ها موجود بین تمامی متقاضیان … اگربرای مقطع تحصیلی روزانه ای که متقاضی آن هستند(مثلا کارشناسی) قبلا در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان، تحصیل کرده و آن را به اتمام رسانیده اند، مجددا بخواهند تحصیل کنند، در زمان ثبت نام یا باید متقاضی دوره شبانه باشند و یا در صورت قبولی مجدد در دوره روزانه، می توانند با پرداخت شهریه دوره شبانه، در همان دوره روزانه ای که قبول شده اند، ادامه تحصیل دهند.”

      2- تفاوت موجود:
      اگرنوبت قبلی تحصیل شما در رشته مورد اشاره، در دانشگاه دولتی دوره روزانه(رایگان) بوده است، درصورت پذیرش مجدد، باید هزینه تحصیل در رشته مورد نظر را بر اساس تعرفه دوره های شبانه پرداخت نمایید.
      و اگرکه نوبت قبلی در دانشگاه های غیر دولتی( غیر رایگان و پولی) بوده است،شهریه پرداخت نمی کنید.

      – تاکید : قانون اجازه دوبار پذیرش در دانشگاه،شامل دانشگاهها ی غیردولتی نمی شود.

      3- مساله مهمتر بحث هدایت تحصیلی – شغلی است و اینکه شما باید دلیل منطقی و کافی برای این تغییر مسیر تحصیلی و شغلی که در واقع تغییر سرنوشت است، داشته باشید.

      4 مساله مهم دیگر آمادگی لازم برای شرکت در کنکور تجربی است. به نظرما شما باید از کلاس های درسی یک آموزشگاه قوی بهره بگیرید تا بتوانید برای درس های تخصصی گروه آزمایشی تجربی و حتی درس های عمومی کنکور، توان مناسب را داشته باشید.

      ***در صورت نیاز به مشورت بیشتر می توانید از طریق تماس تلفنی پی گیری نماید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ما، آمده است)

      سلامت و موفق باشید.

  31. با سلام

    ممنون از توضیحات بسیار واضع و خوبتون راستش یه سئوال خیلی مهم داشتم منم مدرک پیش دانشگاهیم تجربیه میخوام تو آزمون آزمایشی انسانی شرکت کنم
    میخوام بدونم اگه این چیزی که شما میگید درست باشه پس چرا وقتی برای ویرایش اطلاعاتم وارد سایت سنجش شدم

    اول صفحه با فونت قرمز و درشت نوشته بود شما گروه آزمایشی متناسب با مدرکتون انتخاب نکردید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این پیغام برای تمامی داوطلبینی که گروه انتخابی کنکور آن ها با نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی شان غیر متناظراست، بعد ازتکمیل فرم ثبت نام، اعلام شده است.این نکته تنهابرای یادآوری و تذکراست که داوطلب مطمئن از انتخاب خود باشد و لذاهیچ مشکلی برای شرکت شما در گروه آزمایشی که با نوع رشته و مدرک دیپلم وپیش دانشگاهی، متفاوت است، وجود ندارد.
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      همان وطور که درتوضیحات این صفحه آمده است، با هر نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی، می توانید در هریک از سه گروه آزمایشی اصلی کنکور( یعنی؛ ریاضی، تجربی، انسانی) و دو گروه فرعی(هنر و زبان های خارجه) شرکت کنید و نوع رشته مهم و تعیین کننده نیست. پس شما با دیپلم هنرستان وپیش دانشگاهی هنر، میتوانید برای گروه آزمایشی انسانی ثبت نام و در کنکور آن شرکت کنید.
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و باسلام
      بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلـــــــــــــــــــــــــــــــــــــه!!! چـــــــــــون ؛ نــــــــــــــــــــوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای شرکت در تمام گروه های آزمایشی کنکور( ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه) مهــــــــــم و مـــــــــــلا ک نــــــــــیست!
      ضمنا؛ ما این سوال را بارها در پست ” پاسخ به سوالات” پاسخ داده ایم، ازجمله در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید، با پاسخی واضح و روشن یعنی:
      پاسخ سوال(عمومی شماره ۲۸): آیانـــــــــــــــــوع مدرک پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر ، در کنکور سراسری، تعیین کننده است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید