موضوعات

محل طرح پرسش کاربران، با مرکزمشاوره موسسه

3952_635050804052687983_l
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت کاربران گرامی؛
با عرض پوزش، به دلیل انبوه سوالات مطرح شده در بخش نظرات و سوالات در صفحات مختلف سایت مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش و تکراری بودن برخی از آن ها و نیزمحدودیت زمانی در ارایه پاسخ، بخش های ارسال سوال و نظرات فعلاً بسته شده است. در صورتسوال ضروری که پاسخ آن را در بخش پاسخ به سوالات عمومی واختصاصی سایت پیدا نکردید ، می توانید فقط از طریقتماس تلفنی سوال خود را مطرح نمایید.

در روز و ساعاتی که امکان تماس تلفنی وجود دارد در پست ” تماس با ما ” مشخص شده است.
»»» ضمنا؛
1- برخی سوالات کاربران محترم در صفحات مختلف این نشریه الکترونیک وجوددارد. لذا خواهشمنداست ابتداء پاسخ سوال خود را درپست پاسخ به سوالات ( پاسخ به سوالات عمومی و پاسخ به سوالات اختصاصی) جستجو نمایید.

2- متمنّی است از طرح سوالات تکراری، یعنی سوالاتی که پاسخ آن در صفحات مختلف سایت آمده است، جــــــدّا ًپرهیز نمایید.

3-در صورتی که در زمان تعیین شده فرصتتماس تلفنی پیدا نکردید و یا به هر دلیلی نتوانستید با ما صحبت کنید، می توانید نام و تلفن خود را برای روابط عمومی اعلام نمایید تا به نوبت و در فرصت مقتضی از دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش با شما تماس بگیریم.

با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما
دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب

145 دیدگاه دربارهٔ «محل طرح پرسش کاربران، با مرکزمشاوره موسسه»

  1. سلام
    من دیپلم تجربی رو با معدل 15.48 و معدل کتبی 13.88 کسب کردم… و در سال چهارم(پیش دانشگاهی ) تغییر رشته دادم به ریاضی و مدرک پیش دانشگاهی ریاضی گرفتم … و الان در دانشگاه ازاد عمران میخونم … به خاطر مشکلاتی که دارم میخوام در دانشگاه پیام نور عمران بخونم و از اون جایی که دانشگاه پیام نور شهر ما دانشجو های رشته ی عمران رو بدون کنکور و فقط با ثوابق تحصیلی پذیرش میکنه .و از اون جایی که فقط 75% معدل کتبی من رو برا رشته ی ریاضی حساب میکنن … من میخوام دیپلم دوم ریاضی بگیرم و معدل کتبی ام رو ببرم بالا …
    برا همین در اموزش و پرورش برام تطبیق دادن و تطبیق دیپلمم رو بردم مدرسه بزرگسال و شبانه که اموزش و پرورش معرفی کرده برا ثبت نام …
    مدیر و مسئول کامپیوتر اون مدرسه بعد این که دیپلمم رو تطبیق دادن و بهم گفتن باید دروس : حسابان . جبر و احتمال . فیزیک 3 . هندسه 2 . اموزش مهرت های کامپیوتر . رو همراه با 2 واحد درس اختیاری پاس کنم …
    وقتی به تطبیق درسام نگاه کردم متوجه شدم که اونا دروس : مهارت های زندگی (پرورشی ) و برنامه ریزی تحصیلی رو که هر دو تاشو 1 واحد هستند و در سال اول دبیرستان خوندم رو تطبیق ندادن … فکنم به خاطر همین به من گفتن دو واحد درس اختیاری باید بخونی …
    حالا سوال من این هست :چرا باید این دو درس رو تطبیق ندن … قضیه ی این دو واحد درس اختیاری چی هست ؟ ینی من باید چه درسی رو باید بخونم ؟
    خواهشا جواب سوالم رو به ایمیلم بفرستید … مرسی به خاطر زحمت هاتون … واقعا ادم های کمی پیدا میشن بدون چشم داشت … مردم رو راهنمایی کنن … واقعا خسته نباشید … خدا قوت …

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و باسلام
      -براساس آیین نامه تطبیق واحد، باید تمام دروس مشترک رشته قبلی با رشته جدید را از شما بپذیرند از جمله همین دو درس مورد اشاره شما، لذا در صورت مشکل و اگر مدرسه در تطبیق واحد برای شما اشتباه کرده است، حتما از واحد مشاوره و به خصوص واحد امتحانات اداره آموزش و پرورش منطقه تحصیل خود کمک بگیرید.
      –اگر سوال و ابهامی داشتید؛از طریق تماس تلفنی مشکل خود را با ما مطرح نمایید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  2. سلام
    وقت بخیر
    بنده سال83دیپلم برق صنعتی گرفتم میخوام دیپلم تجربی بگیرم قصدشرکت درکنکورراندارم فقط مدرک تجربی رالازم دارم
    ازشمامشاورمحترم تقاضادارم برام توضیح بدین چکارکنم خیلی واجبه ممنون
    میشه توضیحات به ایمیلم فرستاده بشه
    تشکرازشمامشاورمحترم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      *برای گرفتن دیپلم دیگری تحت عنوان تجربی ؛سه راه در پیش رو دارید:
      – یک راه اینکه؛ می توانید در دوره شبانه ثبت نام کنید. برای دوره شبانه نیز مثل روزانه باید امتحان تغییر رشته بدهید. برای این کار باید اوایل تیرماه اقدام نمایید.
      -راه دیگر شرکت در امتحانات پایان ترم(خرداد) به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) است. زمان ثبت نام داوطالب آزاد در اسفند ماه است. در این روش هر درسی که در خرداد ماه نمره قبولی آن را کسب نکنید، دو نوبت دیگر یعنی؛ تجدیدی شهریورماه و جبرانی دی ماه را برای گذراندن درس های باقی مانده دراختیار دارید.
      -راه سوم ادامه تحصیل به صورت آموز از راه دور(غیر حضوری)است.

      **علاوه بر توضیحات بالا، شرایط و ضوابط هر کدام از روش های فوق به تفصیل در سوالات دیگر کاربران در سایت پاسخ داده شده است . لطفا با دقت مطالعه فرمایید.
      ***اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      با سلام
      با توجه به اینکه تا پایان شهریور سالی که در کنکور شر کت می کنید فرصت دارید تا تمام واحدهای درسی دوره متوسطه خود را پاس نموده و به اتمام برساینید پس مشکلی برای شرکت در کنکور ندارید اما مساله مهم این است که ثبت نام و اعلام سوابق تحصیلی ( دیپلم) در دی ویا بهمن 93 انجام می شود، شما اگر بخواهید امتحانات نهایی دیپلم دیگری را مثل ریاضی در خرداد 94 بگذرانید پس قاعدتا نمی توانید نتایج آن را برای کنکور 94 (در هنگام ثبت نام در دی ویا بهمن 93)اعلام کنید. بنابراین اگر تصممیم به جبران سوابق تحصیلی دیپلم را دارید یا باید در خرداد وشهریور93 امتحان دهید و یا اگر بخواهید در خرداد 94 در امتحانات نهایی دیپلم شرکت کنید، باید برای کنکور 95 برنامه ریزی کنید.
      هامن طور که در جمع بندی پاسخ قبلی توضیح دادیم؛ به نظر ما باید دید که سوابق تحصیلی در کنکور 94 چقدر محاسبه می شود، اگر همین 25 درصد باشد، می توانید با همان دیپلم کار ودانش و پیش دانشگاهی ریاضی ، اقدام کنید و به جای یکسال پی گیری برای دیپلم ریاضی و انتظار بیشتر برای کنکور، وقت انرژی خود را برای اصل آزمون سراسری صرف کنید اما اگر درصد دخالت سوابق تحصیلی بیشتر 25 درصد باشد، شرایط متفاوت خواهد بود.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت بیشتر شما

  3. ممنونم از زحماتتون سایت عالیه به من که خیلی کمک کرد اگه امکان داره سوال منم جواب بدین

    من دیپلم کارودانش دارم برای شرکت توی کنکور باید پیش دانشگاهی بگیرم اول اینکه باید از کجا شروع کنم یعنی باید برم مدارس شبانه روزی و ثبت نام کنم یا اینکه به اداره اموزش و پروش مراجعه کنم؟؟؟؟؟

    اگر مدرک پیش دانشگاهی و بگیرم بعد از شرکت تو کنکور میتونم رشته عمران بخونم؟؟؟؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      اولا؛ اطلاعات شما کافی نیست و مشخص نکرده اید که نوع رشته کار و دانش شما چیست و یا چه زمانی دیپلم گرفته اید و …
      ثانیا؛ جواب سوال شما با توجه به شرایط شخصی تان در نمونه سوالات و پاسخ های داده شده به دیگر کاربران موجود است. منتهی پیدا کردن جوابتان و مطالعه آن، نیاز به حوصله و دقت دارد.
      در عین حال چند پاسخ ارایه می گردد:
      پاسخ اول) بحث هدایت تحصیلی وشغلی:
      مهمتر از همه بایدمشخص شود که برای این تغییر رشته که تغییر در سرنوشت تحصیلی وشغلی شماست، چه دلایل منطقی و قابل قبولی دارید. چون از این شاخه به آن شاخه پریدن، هدر دادن سرمایه های خود به خصوص عمر ارزشمندی است که جبران ناپذیراست. لذا باید براساس معیار ها و ملاک های علمی مثل سنجش استعداد، سنجش علاقه و رغبت، تحلیل درست و منطقی از شرایط شغلی و اجتماعی، رشته مورد نظرومسیر تحصیلی و شغلی خود را مشخص نموده وبعد اقدام نمایید.
      برای این موضوع باید حتما از مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی بهره بگیرید.
      پاسخ دوم: برای ادامه تحصیل چند راه برای شما وجود دارد:
      *راه اول : ادامه تحصیل در رشته مورد نظر(عمران) از طریق گروه آزمایشی ریاضی در کنکور سراسری و یا آزاد و یا پیام نور. برای پی گیری این راه، با داشتن هر نوع دیپلمی از جمله دیپلم کار و دانش نیازی به گرفتن دیپلم دیگری ندارید و تنها باید دوره پیش دانشگاهی را در رشته ریاضی طی کنید و خود را برای کنکور آماده کنید.
      برای طی کردن دوره پیش دانشگاهی در صورتی که شرایط مدراس روزانه را داشته باشید ( سن و…) نمی توانید در مدارس شبانه و یا تحصیل کنید. اگر شرایط روزانه را نداشته باشید می توانید از روش های دیگر مثل بزرگسالان (شبانه) و یا داوطلب آزاد ( متفرقه) و یا آموزش از راه دور ( غیر حضوری) استفاده کنید. برای دوره روزانه و شبانه حتما باید در امتحان تغییر رشته از پایه سوم( دیپلم ) کار ودانش به رشته ریاضی دوره پیش دانشگاهی تغییر رشته بدیهد که جزئیات آن در دیگر سوالات صفحه ” تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی و در پست پاسخ به سوالات جواب آن آمده است.
      »»» تذکر: در صورتی که معدل دیپلم کار ودانش شما پایین باشد ، می توانید برای جبران سوابق تحصیلی ، دیپلم ریاضی هم بگیرید. بدین صورت که:
      اگر دیپلم شما مربوط به خرداد 84 به بعد بوده و همچنین؛ معدل دیپلم قبلی شما (فنی) شما پایین است و گرفتن دیپلم دوم( تجربی) برای جبران سوابق تحصیلی در کنکور است ، می توانید از سه روش آموزش از راه دور، دوره بزرگسالان(شبانه) و یابه صورت داوطلب آزاد(متفرقه)
      برای گرفتن دیپلم ریاضی اقدام کنید. اگر معدل شما مربوط به قبل از خرداد 84 بوده ویا اگر بعد از آن است ،نمرات آن قابل قبول و نسبتا بالاست این روش توصیه نمی شود. لذا به جای صرف هزینه و وقت و… برای گرفتن دیپلم دوباره، وقت خود را برای اصل آزمون کنکور بگذراید.

      **راه دوم: ادامه تحصیل از راه دانشگاه فنی حرفه ای، علمی کاربردی :
      برای اینکه بتوانید از طریق این دو دانشگاه ادامه تحصیل دهید، باید حتما دیپلم متناظر و هماهنگ با رشته انتخابی در این دو دانشگاه را داشته باشید. یعنی برای شرکت در آزمون کاردانی رشته عمران حتما باید دیپلم عمران داشته باشید . برای این کار ؛ فقط می توان رشته مورد نظر را از طریق شاخه کار ودانش، آن هم به صورت داوطلب آزاد و یا شبانه و یا آموزش از راه دور پی گیری نمایید. یعنی با داشتن دیپلم مثلا ریاضی و حتی دیپلم فنی رشته دیگر، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش( مثلا عمران) را اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون طبق آیین نامه هدایت تحصیلی(تبصره 3ماده 112آیین نامه آموزشی سه ساله متوسطه) تحصیل در شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. البته در این صورت می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درس های مشترک بین رشته قبلی فنی حرفه ای و رشته جدیدکار ودانش شما مورد قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن(درس های مهارتی) راامتحان داده و با تکمیل آن ها دیپلم دیگری را می گیرید.
      با انتخاب این روش نیازی به گذراندن دوره پیش دانشگاهی در رشته ریاضی را ندارید.

      ***راه سوم: کاردانی دانشگاه آزاد:
      این دانشگاه براساس معدل، پذیرش خواهد داشت.
      طبق دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی بدون آزمون برای نیمسال تحصیلی 93-92 (جدول صفحه 14 دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی بدون آزمون برای نیمسال تحصیلی 93-92) شما
      1- براساس جدول صفحه 11 تا 13 دفترچه راهنمای ثبت نام این دانشگاه ، با داشتن دیپلم متناظر با رشته مورد نظر(زیر گروه عمران) می توانید در پذیرش این دانشگاه شرکت کنید . یعنی برای کاردانی سه رشته نقشه برداری، ساختمان، نقشه برداری معماری ، باید دیپلم فنی این زیر مجموعه های آن را داشته باشید.
      2- براساس جدول صفحه 14 دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی بدون آزمون، با داشتن دیپلم ریاضی امکان انتخاب و ادامه تحصیل در سه رشته نقشه برداری، ساختمان، نقشه برداری معماری کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد دارید.
      انتخاب این روش در صورتی است که نخواهید دوره پیش دانشگاهی را در رشته ریاضی بگذرانید. و فقط نیاز به دیپلم ریاضی دارید. یعنی در صورتی که بخواهید سوابق تحصیلی خود را جبران و معدل دیپلم خود را با گرفتن دیپلم ریاضی ارتقاء ببخشید.

      ****راه چهارم: ادامه تحصیل ازطریق پذیرش بدون کنکور دانشگاه پیام نور:
      براساس شرایط اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام این دانشگاه ( صفحه 3 و صفحه 7 در قسمت تذکر مهم) نوع رشته دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی برای انتخاب هریک از رشته های موجود تعیین کننده نیست( شبیه ضوابط دانشگاه سراسری) فقط فقط داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی مهم است ( گزینش بدون آزمون و تنها براساس معدل دیپلم انجام می شود) منتهی باید قبل از هر اقدامی دفترچه های راهنمای ثبت نام را به خوبی بخوانید و ببنید آیا رشته مورد علاقه شما در واحد دانشگاهی که برگزار می شود، آیا منطقه و محل آن برای شما مناسب است یانه؟
      »»» تذکر: متن این دفترچه در پست معرفی کتاب ومتون ، بخش آیین نامه و دستورالعمل ها، صفحه “متن دفترچه های راهنمای کنکور و پذیرش دانشگا هها ” سایت مرکز مشاوره موجود است. با دقت آن را مطالعه بفرمایید.

      ***** مقایسه این چند راه با هم به منظور بررسی بهترین راه ادامه تحصیل در رشته های مورد اشاره( عمران):

      رشته عمران و معماری جزء رشته های مهم و برتر گروه آزمایشی ریاضی فیزیک است(زیر گروه 1 در جدول شماره 2، صفحه 9 دفترچه راهنمای کنکور سراسری 93) درکنکور سراسری است. بنابر این اگر علاقه وافری به این رشته دارید، یک راه دیگر آن این است که از طریق دانشگاه سراسری عمل کنید. برای این کار؛ قاعدتا بایددوره پیش دانشگاهی را ریاضی بخوانید. فلذا می بایست از پایه سوم رشته تجربی به پیش دانشگاهی ریاضی تغییر رشته بدهید.

      قوی ترین راه ادامه تحصیل در دوره کارشناسی از طریق گروه آزمایشی ریاضی در کنکور سراسری است . اگر بخواهید با سطح علمی پایین تر اما سطح مهارتی بالاتری تحصیل کنید پی گیری این رشته از طریق کاردانی دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه ای و یا کاردانی دانشگاه آزاد امکان خواهد داشت. اماچون دیپلم تجربی دارید باید دیپلم فنی رشته مذکور را از طریق شاخه کار ودانش به صورت داوطلب آزاد اخذ نمایید سپس برای دانشگاه های مذکوراقدام نمایید. ادامه تحصیل از این طریق خیلی طولانی تر خواهد بود. چون بایدهم دیپلم فنی رشته مذکور را اخذ کنید و هم اینکه تحصیل از ابن به صورت مقطع های جداگانه(اول کاردانی وبعد کارشناسی) امکان پذیر است.
      به نظرما در صورت تصمیم قطعی برای تحصیل در این رشته، اولویت با گروه آزمایشی رشته ریاضی کنکور سراسری است که در این صورت باید از پایه سوم رشته تجربی به دوره پیش دانشگاهی رشته ریاضی تغییر رشته بدهید که جواب مفصل و اقدامات لازم آن، در در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید.

      امید ایت پاسخ ارایه شده را با دقت و حوصله مطالعه نموده و پی گیری کنید.
      سلامت و موفق باشید

  4. با سلام می خواستم بدانم می توانم در امتحانات تغییر رشته پیش دانشگاهی شرکت کنم من قبلا پیش دانشگاهی رشته راضی خواندم اما تقریبا نصف واحد ها پاس کردم الان میتوانم در امتحانات تغییر رشته برای رشته انسانی شرکت کنم زمان ثبت نام کی است وکجا باید ثبت نام کرد

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      سوال شما تکراری است و بارها در پاسخ به سوالا ت دیگر کاربران گرامی و نیز در ” پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” ملاحظه فرمایید . با توجه به محدودیت زمانی و انبوه سوالات لطفا پاسخ سوالات خود در منابع موجود با حوصله و دقت مطالعه نمایید…!!!
      …و در صورت نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  5. با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما پیشاپیش از توجه و پاسخگویی به سوالات سپاس گزارم
    بنده دانش آموز پیش دانشگاهی رشته تجربی و داوطلب ازمون سراسری 93 هستم از اسفندماه برای تمرکز بیشتر برای کنکور به مدرسه نرفتم و در خانه مشغول مطالعه هستم و امتحانات ترم اول را نیز با موفقیت پشت سر گذاشتم
    سوالی که مطرح است : آیا امکان داره که بنده امتحان خردادماه (ترم دوم) را شرکت نکنم و بعد از کنکور در امتحانات مرداد-شهریور شرکت کنم ؟
    برای ارائه مدرک پیش دانشگاهی به دانشگاه به مشکل برنمیخورم؟
    محاسبه نمره چگونه میشود ؟ آیا غیبت موجه به جای نمرات قرار میگیرد؟
    مجدداً از توجه شما سپاس گزارم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول:
      اگر کسی در دانشگاه ( هر رشته ای و هر دانشگاهی) پذیرفته شود اما حتی یک واحد درسی از دوره دبیرستان و یا پیش دانشگاهی او به جا مانده باشد، حق ثبت نام و ورود به رشته قبولی و دانشگاه مربوط را ندارد، پی بنابراین؛ چنین روشی نادرست است و ریسک به جا ماندن واحد های درسی را برای شما بالا می برد.

      پاسخ دوم:
      در امتحانات ترم دوم ( خرداد)هیچ غبیت موجهی جای امتحان قرار نمی گیرد و مابه ازای آن نمره ای هم برای دانش آموز جایگزین نمی شود. طبق آیین نامه امتحانات، در صورت غبیت موجه و عدم امکان شرکت در امتحان جبرانی بعد از ( آنهم با ارایه اسناد و مدارک معتبر و محکم) جایگزینی نمره فقط برای امتحان ترم اول صورت می گیرد. یعنی نمره ترم دوم دانش آموز را به جای ترم اول او جایگزین می شود. پس مسلم است که حتی برای ترم اول، باید نمره معتبری وجود داشته باشد که جایگزین شود. نمره پایان ترم اول و دوم، با نمره مستمر که در اختیار معلم است ، اشتباه گرفته نشود.
      سلامت و سعادتمند باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا؛ اگر منظور شما مساله احتساب دوبار پذیرش در دانشگاه سراسری است، جواب جامع وکلی این است که ؛ ملاک تنهااعلام قبولی است.

      ثانیا ؛ توضیح برای رشته هایی که به صورت نیمه متمرکز پذیرش می شود:
      کسب رتبه یک ، دو و یا چند رقمی ملاک این احتساب نیست. بلکه ملاک تنها پذیرش در یک رشته مشخص است. همانطور که ممکن است کسی رتبه بالایی را که یقینا در رشته مورد نظر قبول می شود کسب کند اما انتخاب رشته نکند، و یا حتی بعد از انتخاب رشته، اعلام قبولی نشود،در این صورت کاملا واضح است که جزء دو مرتبه مجاز پذیرش در دانشگاه حساب نمی شود. پس مورد سوال شما هم جوابش معلوم است؛ یعنی ملاک اعلام قبولی است چه برای رشته های متمرکزکه فقط یک مرحله آزمون سراسری را دارد و چه نیمه متمرکز که مرحله دوم یعنی مصاحبه و یا آزمون عملی هم دارد. ولذا معرفی چند برابر رشته های نیمه متمرکز به عنوان قبولی نهایی محسوب نمی گردد، لیکن داوطلبانی که مراحل مختلف مصاحبه، معاینه و آزمون عملی را با موفقیت طی نمایند و در ردیف پذیرفته شدگان نهایی به عنوان قبولی توسط سازمان سنجش اعلام نتیجه شوند ، قبول شدگان رشته نیمه متمرکز محسوب خواهند شد.

      ثالثا ؛ در دفترچه انتخاب رشته سال 92 ، ذیل جدول گروه هنر( صفحه 108دفترچه) برخی از رشته های هنر دوره روزانه متمرکز است مثل رشته عکاسی دانشگاه تهران و یا رشته عکاسی دانشگاه هنر اصفهان . بنابراین باید این مطلب مهم را در انتخاب رشته گروه هنر برای نکته مورد سوال مد نظر قرار داد. فهرست رشته های متمرکز(بدون مصاحبه و امتحان عملی و…) و نیمه متمرکز( با مرحله دوم مصاحبه ، امتحان عملی ، معاینه و…) در دفترچه های انتخاب رشته گروه هنر سال 92( صفحه 107 و 108) قابل ملاحظه است.
      سلامت وموفق باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و باسلام

      * پاسخ اول ) قابل توجه برای کسی که در یک نوبت در دانشگا ههای دولتی پذیرفته شده است:

      براساس آیین نامه سازمان سنجش، هر فردی اجازه دارد از طریق کنکور سراسری، دو بار در دانشگاه دولتی پذیرش شود. اما نکته مهمی را باید حتما مد نظر قرار داده و آن را با شرایط موجود خود مقایسه نموده و بسنجید عبارت است از:
      اگرنوبت قبلی تحصیل شما در رشته مورد اشاره، در دانشگاه دولتی دوره روزانه(رایگان) بوده است، درصورت پذیرش مجدد، باید هزینه تحصیل در رشته مورد نظر را بر اساس تعرفه دوره های شبانه پرداخت نمایید. و اگرکه نوبت قبلی در دانشگاه های غیر دولتی( غیر رایگان و پولی) بوده است،شهریه پرداخت نمی کنید.( استناد ما به متن دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت درآزمون سراسری، دربخش شرایط اختصاصی، قسمت “و” صفحه ۵ می باشد که آمده است:
      ” با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی،ولزوم توزیع عادلانه فرصت ها موجود بین تمامی متقاضیان … اگربرای مقطع تحصیلی روزانه ای که متقاضی آن هستند(مثلا کارشناسی) قبلا در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان، تحصیل کرده و آن را به اتمام رسانیده اند، مجددا بخواهند تحصیل کنند، در زمان ثبت نام یا باید متقاضی دوره شبانه باشند و یا در صورت قبولی مجدد در دوره روزانه، می توانند با پرداخت شهریه دوره شبانه، در همان دوره روزانه ای که قبول شده اند، ادامه تحصیل دهند.”
      البته این قانون اجازه دوبار پذیرش در دانشگاه، فقط مختص دانشگا های دولتی و شامل سایر دانشگاهها نمی شود.

      ** پاسخ دوم ) بحث تعهدات :
      1- مطلب ذکر شده در تبصره 3 بند الف شرایط اختصاصی( صفحه 4 دفترچه راهنمای آزمون سراسری) – فارغ التحصيلان دوره كارداني رشته هاي تحصيلي گروه هاي آموزشي غير پزشكي به شرطي مي توانند در آزمون سراسري سال 1393 شركت نمايند كه تعهدات و خدمات قانوني را حداكثر تا 31/6/1393 انجام داده باشند.

      2- معمولا تعهد خدمت در یک سازمانی به معنای استخدام اولیه در آن است و خوب بعضا درزمان تحصیل
      هم حقوق دریافت می کنند. در این صورت اجازه آن سازمان برای ادامه تحصیل (مثل سفر خارج) الزامی است. به هر حال باید متن تعهدی را که سپرده اید مورد بازبینی قراردهید. این گونه تعهدات محضری بوده و قاعدتا یک نسخه آن نزد شماست. آن را مطالعه نمایید.

      پاسخ سوم) بحث نظام وظیفه : با توجه به آیین نامه جدید نظام وظیفه حداکثر در فاصله 1 یکسال اززمان انصراف از رشته قبلی دانشگاه و یا فارغ التحصیلی، در دانشگاه قبول شوید تا بتوانید از معافیت تحصیلی برای مساله سربازی پسران برخوردار باشید.

      پاسخ چهارم) آمادگی برای کنکور تجربی:
      اگر بخواهید در کنکور سراسری شرکت کنید، باید خود را برای آزمون گروه تجربی آماده کنید! این آمادگی برای شما که تغییر مسیر تحصیلی دارید آسان نیست و تلاش و زحمت زیادی را می طلبد! بنابراین باید راه مناسب را برای این آمادگی پی گیری کنید! پیشنهاد ما این است که؛منابع و محتویات کنکور تجربی را در طول سال کارکنید. در هر صورت شما نیازمند به شرکت در کلاس هستید. برای کارباید یک آموزشگاه قوی و معتبری را شناسایی نموده و برای عمل به یکی ازراه های پیشنهادی، در کلاس های آن شرکت نمایید.

      با آرزوی سلامتی وموفقیت برای شما

  6. با سلام
    من دانش آموز سال دوم تجربی هستم ! پارسال که من سال اول بودم علوم زیستی که خیلی آسون تر از زیست سال دوم هست رو یکمی دوست داشتم و چون از ریاضی کمی رنج می بردم فکر میکردم که از ریاضی متنفرم و به رشته ی تجربی علاقه مندم . مشکل من پارسال با ریاضی این بود که معلم تکلیف زیاد میگفت و خیلی سخت برای همین از ریاضی متنفر شده بودم البته فکر میکردم که متنفر شدم . امسال هم تاثیر اون سختی هارو تو ریاضی دیدم و به اشتباهم پی بردم من بعد از ترم دوم دیگه هیچ علاقه ای نسبت به زیست نشون ندادم حتی از زیست متنفر شدم و میبینم که ریاضی رو خوب یاد گرفتم . هرچقدر هم زیست میخونم نمیتونم چند تا تست صحیح تو آزمون قلم چی بزنم اصلا دیگه زیست رو دوس ندارم . میخواستم ببینم اگه برم ریاضی کار درستی میکنم یا نه با توجه به اینکه الان هم ریاضیم خوبه هم اینکه دوسش دارم ولی از شرایط کاریش مطمئن نیستم اینم تا یادم نرفته بگم که من دانش آموز مدرسه ی نمونه دولتی ام .
    و اگه بخوام برم ریاضی باید چیکار کنم درس آمار رو؟
    ممنون از زحماتتون که این جارو برای طرح پرسش قرار دادین خیلی ممنون
    باتشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      طبق آیین نامه هدایت تحصیلی، تغییر رشته از تجربی به ریاضی برای پایه دوم به سوم، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. تنها کمبود واحد و تفاوت، درس آمار ومدل سازی است که این درس را با دروس پایه سوم می گذرانید. بنابرانی کافی است که بعد از امتحانات خرداد ماه، درخواست خود را با حضور اولیاءتان به مشاور و مدیر مدرسه، اعلام نمایید، تا سال بعد در پایه سوم، اسم شما در سیستم ثبت نام، رشته ریاضی ثبت گردد.
      *** اگر سوال و ابهامی داشتید،از طریق تماس تلفنی پرس و جو نمایید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت)
      سلامت و موفق باشید.

  7. با سلام من دانشجوی تعهد دبیری فرهنگیان هستم می خواستم بپرسم بعد اتمام دوره ی کارشناسی دبیری حق شرکت در آزمون سراسری برای رشته پزشکی را دارم ؟دانشگاه آزاد چه طور؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      طبق آیین نامه سازمان سنجش، برای ادامه تحصیل و یا شرکت دوباره در کنکور دانشجو باید به تمام تعهدات خود عمل نموده باشد و تفاوتی از این لحاظ بین دانشگاه ها وجود ندارد! لذا حتما باید مدارک لازم را از سازمان آموزش و پرورش مبنی بر اجازه برای ادامه تحصیل خود ارایه دهید.
      *** مستندات زیر را با دقت بخوانید.
      1- در بند 2 قسمت ز شرایط اختصاصی (صفحه5دفترچه راهنمای کنکور سراسری 93)آمده است:
      ” دارا نبودن هر گونه تعهد خدمت به ارگان یا دستگا های اجرایی و عدم دارا بودن تعهدات سهمیه بومی و یا سهمیه مناطق محروم”

      2- حتی نداشتن تعهد خدمت برای دانشگاه پیام نور را از کنار هم قرار دادن نکته 1 مذکور در بالا و نکته ذکرشده در زیر، می توان فهمید! در ذیل شرایط اختصاصی دانشگاه پیام نور برای سال تحصیلی 94-93 (صفحه 42 دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری) آمده است:
      ” علاوم بر شرایط عمومی و اختصاصی ، آزمون سراسری شرایط …”

      3- قسمت ” توضیح ” در پایین صفحه 44 دفترچه راهنمای کنکور سراسری را هم بخوانید.
      حتی در صورت انصراف دانشجوی تعهد دبیری باید تسویه حساب لازم را با دانشگاه انجام داده باشد.

      4- ” قسمت توجه ” صفحه 44 آمده است که؛ در صورت نداشتن شرایط عمومی و اختصاصی دانشجویثبت نامی در کنکور و قبولی، متخلف شناخته شده و…

      5- در مورد دانشگاه آزاد باید گفت که از سال 92 کنکور این دانشگاه کنکور مستقلی نداشته و با کنکور دانشگاه سراسری، یکجا برگزار می شود. بنابراین قاعدتا شرایط عمومی و اختصاصی آن یکسان است.
      تصویردفترچه راهنمای کنکور به شکل(PDF)در پست ” معرفی کتاب و متون سایت مرکزمشاوره موسسه فرهنگنی دانش موجود است.
      سلامت و موفق باشید

  8. با سلام
    من دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته نرم افزار از دانشگاه ازاد هستم ( هنرستانی بودم )
    الان من میخوام لیسانس دیگری در رشته دیگری دریافت کنم
    میشه به من راهش رو بگید ؟ کنکور کاردانی به کارشناسی میتونم بدم در رشته ای که مد نظرم هست ؟ ( در دفترچه فکر کنم نوشته بود دارندگان مدرک تحصیلی بالاتر از کاردانی حق شرکت در این ازمون را ندارند )
    در کنکو.ر سراسری چطور ؟ در صورت پذیرش در کنکور سراسری تطبیق واحد با توجه به اینکه مدرک کارشناسی ناپیوسته دارم به چه صورت خواهد بود ؟
    سپااااااس از شما

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      چون شما دوره کاردانی و کارشناسی را طی کرده و مدرک آن را دارید،راه های مختلفی برای ادامه تحصیل شما در رشته ی دیگروجوددارد که می توانید هر کدام را که با شرایط مالی و…شما تناسب بیشتری دارد، پی گیری کنید:

      اول) در صورت پذیرش نشدن دو بار در دانشگاه سراسری دولتی(رایگان) برای کنکور سراسری دوره روزانه مشکلی وجود ندارد.( چون هر فردی تنها دوبار حق پذیرش در دانشگاه های دولتی را دارد) شما با ارایه دیپلم فنی و همچنین دوره کاردانی به عنوان جایگزین دوره پیش دانشگاهی می توانید در تمام گروه های آزمایشی اصلی(ریاضی، تجربی، انسانی) و فرعی(زبان های خارجه و هنر) شرکت کنید.

      دوم) امکان پذیرش برای دوره های شبانه و موسسات غیر دولتی- غیرانتفاعی، وجود دارد.

      سوم) با ارایه دیپلم فنی و مدرک کاردانی در دانشگاه پیام نور نیز امکان پذیرش وجود دارد.

      چهارم) برای پذیرش بدون کنکور در دانشگاه آزاد با یک محدویت هایی می توانید اقدام کنید. محدودیت ها شامل شرایط مشمولیت سربازی، معادل بودن مدرک لیسانس و یا کاردانی ویا دانشجویان انصرافی و…
      البته منعی برای دارندگان مدرک کارشناسی که می خواهند از ابتدا دوره کارشناسی را بخوانند در دفترچه راهنما ذکرنشده است. به هر حال این مورد را می توان به صورت حضوری از دفاتر مشاوره دانشگاه آزاد پرس و جو کرد. آنچه که شما در سوال خود به عنوان ممنوعیت ادامه تحصیل مطرح کرده اید، بخشی مربوط است به دانشجویان اخراجی و انصرافی و مدرک معادل و مشمولان و بخشی دیگرادامه تحصیل از دوره کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد.

      پنجم) امکان شرکت در پذیرش با آزمون و بدون آزمون(براساس سوابق تحصیلی)کاردانی به کارشناسی دانشگاه سراسری هم وجود دارد.
      استناد ما به دو متن زیر است که از دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ناپیوسته کاردانی به کارشناسی سال 92 نقل می گردد:
      1- در صفحه 2 ذیل عنوان قسمت اول: تعاریف (ج- رشته امتحانی) ذکرشده است که هر داوطلب بدون توجه به نوع مدرک کاردانی می تواند منحصرا در یکی از گرو های آزمایشی شرکت نماید.
      2- درصورت عدم تناسب با مدرک کاردانی با رشته انتخابی کارشناسی، باید دروس پیش نیازی را بگذراند.
      3-22) آن دﺳﺘﻪ از داوﻃﻠﺒﺎﻧﯽ ﮐﻪ درآزﻣﻮن ﮐﺎرداﻧﯽ ﺑﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ﻧﺎﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﺳﺎل 1392 ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ و داراي ﻣﺪرك ﮐﺎرداﻧﯽ ﻏﯿﺮ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ با رﺷﺘﻪ ﻗﺒﻮﻟﯽ در ﮔﺮوه آﻣﻮزﺷﯽ ﻏﯿﺮﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ ﮔﺬراﻧﺪن دروس ﭘﯿﺶ ﻧﯿﺎز( جبرانی) به تشخیص گروه آموزشی مربوط بوده و هزینه دروس ﭘﯿﺶ ﻧﯿﺎز( جبرانی) به عهده دانشجو خواهد بود

      ششم) امکان شرکت در آزمون کاردانی به کار شناسی دانشگاه آزاد برای کسانی که در مدرک بالاتر از کاردانی دارند، وجود نـــــدارد.
      استناد ما به صفحه 2 دفترچه راهنمای آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد ذیل شرایط اختصاصی قسمت د می باشد.
      ***متذکر می شویم که؛
      1- انتخاب یکی از چهار راه اول یعنی اینکه دوره کارشناسی را باید از اول شروع کنید که این حوصله و وقت گذاری لازم را می طلبد.
      2- توصیه اول ما به انتخاب شیوه اشاره شده در قسمت پنجم (کاردانی به کارشناسی دانشگاه سراسری)است.ودر اولویت های بعدی به ترتیب شیوه گفته شده در مطلب اول، دوم ، سوم ، چهارم(به شرط سوال حضوری از دانشگاه آزاد)

      *** در صورت سوال،ابهام و نیاز به مشورت بیشتر ، می توانیداز تماس تلفنی استفاده کنید (نحوه تماس و روزها و ساعت آن ، در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ماآمده است)
      سلامت و موفق باشید

  9. یک خواننده

    سلام خدمت اقای ابراهیمی –
    ممنون از پاسخگویی های خوب شما به سوالات افراد در ذیل همین پست ها و از وقتی که میگذارید ممنونم. به نظرم با ساز و کارهای موجود میتوانید سوالات موجود رو یک قالب بهتری به ان بدهید و تا از تکرار سوالات پرهیز شود.
    از وقت گذاری شما و موسسه دانش سپاسگزارم. امیدوارم مسیر این گونه فعالیت ها بیشتر و بیشتر شود.

    از خداوند توفیق و سلامتی روز افزون برای شما طلب میکنم.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      راه کار مورد اشاره شما از خیلی وقت پیش و تقریبا از اولین پاسخ به سوالات کاربران، در سایت در نشر گرفته شده و عملی گردید. پست پاسخ به سوالات در دو بخش پاسخ به سوالات عمومی و متداول و پاسخ به سوالات اختصاصی برای این منظور در سایت قرار داده شد. منتهی برخی کاربران گرامی، توجهی نیم فرمایند و انتظار دارند که پاسخ آن مجددا به طور اختصاصی دراین صفحه، نوشته شده و حتما برایشان ایمیل شود.
      امیدواریم با تذکرشما، دیگر کاربران محترم، پاسخ سوالات خود را در صفخه مذکور پی گیری نمایند و تنها در صورت ضرورت و سوال جدید، نوشته خود را ارسال نموده و یا تماس تلفنی داشته باشند.
      با تشکر از حسن نظر شما
      سلامت و پایدار باشید
      مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
      ابراهیمی

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اول: خلاصه تمام پاسخ ها دال براین است که؛ نیازی به گذراندن دورس تخصصی پایه دوم و سوم رشته مورد نظرتان(نقاشی) نیست.

      دوم: چون رشته مورد اشاره شما در دوره متوسطه، جزء شاخه فنی حرفه ای و همچنین شاخه کار ودانش است و شما که دوره دبیرستان را تمام می کنید امکان تغییر رشته به شاخه فنی حرفه ای را ندارید و اگر بخواهید رشته مورد علاقه خود را در شاخه کار ودانش بگذرانید، امکان تحصیلی در دوره روزانه را ندارید و باید یا در دوره شبانه ثبت نام کنید و یا به صورت داوطلب آزاد دیپلم رشته مورد نظر را از شاخه کار ودانش دریافت کنید. انتخاب این روش در اولویت نیست، مگر اینکه نمرات دیپلم ریاضی شما پایین باشد و بخواهید سوابق تحصیلی خود را برای کنکور جبران کنید. که البته این جیران هم شرایط، زحمات و پی گیری های لازم خود رادارد.

      سوم: از نظر آیین نامه سازما ن سنجش نیازی به گرفتن دیپلم و پیش دانشگاهی در رشته ای دیگر مثل نقاشی نیست. چون اولا؛ نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از گروه های آزمایشی کنکور سراسری تعیین کننده نیست و هم اینکه رشته هنر جزء گروه های فرعی بوده و شناور است.

      چهارم: شما می توانید بعد از اتمام پایه سوم در رشته ریاضی و گرفتن دیپلم، به رشته هنر در پیش دانشگاهی تغییر رشته بدهید تا با آمادگی کافی در کنکور گروه هنرشرکت کرده ودررشته نقاشی قبول شوید.
      به نظر ما اگر واقعا رشته هنرنقاشی را دوست دارید و دلایل منطقی و کافی برای تغییر مسیر رشته تحصیلی وبالطبع رشته شغلی خود دارید، انتخاب این روش در اولویت است.

      -اقدامات لازم برای تغییر رشته از پایه سوم رشته ریاضی به پیش دانشگاهی هنررا به تفصیل در پاسخ به دیگر کاربران توضیحات داده ایم.
      – لطفا برای جلوگیری از تکرار پاسخ های مکرری که برای دیگر کاربرانارایه شده است، به ذیل صفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی، در پست مشاوره، بخش هدایت تحصیلی و سربرگ آیین نامه هدایت تحصیلی، همچنین؛ پست پاسخ به سوالات عمومی و متداول، مراجعه نمایید.
      – در صورت سوال،ابهام و نیاز به مشورت بیشتر، می توانید از طریق تماس تلفنی پی گیری نماید.(نحوه تماس و روزها و ساعت آن ، در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ماآمده است)
      سلامت و موفق باشید

  10. با سلام.در ضمینه مشاوره آموزشی دانشگاه میتونید سایتی رو معرفی کنید.؟
    سوال من در رابطه با گذراندن دروس عمومی مثل زبان خارجه و… که دانشجو به آن اشراف کامل دارد .چطور میشود این دروس را زودتر گذراند و به دروس اصلی پرداخت.متشکرم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اگر منظور شما از سوالتان؛ پاس کردن زودتر واحدهای درسی آسان و یا آنچه که شما به آن مسلط هستید، می باشد، این شیوه نادرست است!!! چون شما در هرترم درس های مشکل هم دارید که نمره خوب و حتی نمره قبولی گرفتن از آن ها کار سختی است. واین ریسک پایین آوردن معدل ترم و درنتیجه مشروط شدن را در بردارد. لذا با در نظر داشتن این مساله و تجربه خود ما در زمان دانشجویی، توصیه همیشگی ما به دانشجویان این است که در هر ترم هم ترکیبی از درس هایی که سطح دشواری آن برای کسب نمره آسان ، سخت و بین سخت و آسان است، انتخاب کنید تا بتوانید معدل ترم خود را به نمره قابل قبول و بالاتر و بهتر برسانید. پس روشی که بخواهید درس های آسان و… را زودتر در ترم های اول پاس کنید و یا بالعکس، وسپس سراغ به اصطلاح درس های اصلی و مهمتر بروید، غلط است.
      امید واریم که با عنایت به پاسخ ارایه شده ، به راه حل مناسبی رسیده باشید.
      ***درصورت نیاز به مشورت بیشتر میتوانید بادفترمشاوره تماس تلفنی داشته باشید.( شماره تماس، روز و ساعت آن در نوار مشکی بالای سایت آمده است)
      موفق باشید

  11. سلام
    من دیپلم نقشه کشی ساختمان دارم ودر رشته های کاردانی پیوسته فقط میتونم در رشته نقشه کشی معماری شرکت کنم. حال سه سوال خدمت شما دارم : اگر بخواهم دررشته کاردانی پیوسته ساختمان دانشکده های دولتی ادامه تحصیل دهم به چه صورت میتوانم این کار را انجام دهم چون کد دیپلم من به این رشته نمیخورد.
    سوال دوم اینکه با داشتن کاردانی نقشه کشی معماری که مطابق با دیپلم من میباشد ایا میتوان در رشته مهندسی عمران-راه و ساختمان نا پیوسته ادامه تحصیل داد؟
    و آخر اینکه ایا بطور همزمان میشود در دو رشته کاردانی تحصیل کرد و شرلیط ان چیست.
    با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      پاسخ سوال اول:
      می توانید به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) و یابزرگسالان (شبانه) فقط از طریق شاخه کار ودانش دیپلم مورد قبول با رشته کاردانی را اخذنمایید. برای شناسایی هنرستان مورداشاره، میتوانید به واحدفنی حرفه ای اداره آموزش وپرورش ویا یکی از هنرستان های محل زندگی خود مراجعه نمایید.

      پاسخ سوال دوم:
      اولا؛ همان قانون تناسب و تطابق مدرک دیپلم هنرستان با دوره کاردانی به دوره کارشناسی هم سرایت دارد. یعنی بایدبه طور معمول، نوع مدرک کاردانی با رشته مور نظر در کارشناسی نا پیوسته همخوانی و هماهنگی داشته باشد.
      ثانیا؛ در صورت عدم تناسب مدرک کاردانی به رشته کارشناسی رشته مورد نظر، باید درسهایی به عنوان پیش نیاز گذرانده شود .
      * در متن دفترچه راهنمای شماره 2 انتخاب رشته های تحصیلی آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته 92 در بند22-3 صفحه4(فصل اول/کلیات)آمده است :
      22-3 ) آن دسته از داوطلبانی که در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 1392 پذیرفته شوند و داراي مدرك کاردانی غیر متناسب بارشته قبولی در گروه آموزشی غیرپزشکی باشند، موظف به گذراندن دروس پیش نیاز (جبرانی) به تشخیص گروه آموزشی مربو ط بوده وهزینه دروس پیش نیاز (جبرانی) نیز به عهده دانشجو خواهد بود.
      پس با این وصف شما میتوانید رشته کارشناسی ناپیوسته موردنظرتان را که با رشته کاردانی تان تناسب ندارد،انتخاب نمایید و درصورت پذیرش، با گذراندن دروس پیش نیاز، عدم تناسب را جبران کنید. بنابراین؛ با درنظر داشتن این امکان برای جبران تفاوت مدرک کاردانی برای رشته کارشناسی موردنظر، نیازی به پی گیری پاسخ اول نخواهید داشت. البته هرچندبا این امکان به نظر می رسد زودتر به مقصود خود می رسید، اما قبول شدن در رشته ای که با دوره کاردانی ما هماهنگی ندارد، آسان نبوده و باید برای دروس امتحانی آن، به طور جدی خود را آماده کنید. به نظر مابرای بدست آوردن این آمادگی بی نیاز از کلاس نیستید.

      پاسخ سوال سوم:
      امکان تحصیل همزمان در دو رشته وجود ندارد.
      توضیح بیشتر: این موضوع در تمام دفترچه راهنمای ثبت نام تمام دانشگاههای دولتی، آزاد وموسسات آموزش عالی غیر دولیتی، غیر انتفاعی وبرای تمام مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اشاره شده است که تحصیل همزمان در دو رشته غیر قانونی است و اگر مشخص شود که کسی همزمان در دورشته تحصیل کرده است، با او برخورد قانونی خواهد شد. البته استثناء آن، شامل نخبگان(مثل طلای المپیاد) می شود.
      سلامت وموفق باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- اگربخواهید با دیپلم شاخه کار ودانش در رشته تجربی شاخه نظری ادامه تحصیل دهیدباید امتحان تغییر رشته بدهید.
      2- بادیپلم کار ودانش، برای تغییر رشته به تجربی در دوره پیش دانشگاهی، باید سه درس زیست 1 و زیست 2 شیمی3 را امتحان دهید.
      3- زمان امتحان در تابستان 92(مرداد یا شهریور) خواهدبود.
      4- باید حداقل نمره قبولی 10 را کسب نمایید.
      5- نمرات امتحان تغییررشته هیچ تاثیری به عنوان سوابق بر روی معدل و یا برای کنکور ندارد و تنها مجوز ورود به رشته دیگراست.
      6-اگر شرایط ادامه تحصیل در دوره روزانه را نداشته باشید، می توانید تمام دروس پیش دانشگاهی را به صورت داوطلب آزاد پاس کنید. دراین صورت نیازی به امتحان تغییررشته ندارید. باید برای استفاده از این روش(به شرط اجاز بودن به دلیل سن و وقفه تحصیلی و…) در اسفند ماه برای ثبت نام کنید.
      برای این کار از طریق اداره آموزش و پرورش محل خود(واحدمتوسطه یا مشاوره و یا امتحانات) حوزه امتحانی داوطلب آزاد را پرس و جو نمایید. برای شرکت در امتحانات پایانی به صورت داوطلب آزاد، می توانید از سه فرصت زمانی خرداد وجهت واحد های باقیمانده از شهریور و دی ماه هم استفاده کنید.
      7- مساله مهمتر اینکه بدانید که ادامه تحصیل در رشته تجربی چندان آسان نبوده و شرایط شغلی آن مشکل تر از رشته ای است که قبلا تحصیل کرده اید.باید ید که ضرورت این کار برای چیست؟ لذا به نظرما برای این تغییر رشته که تغییر مسیر تحصیلی و شغلی است، بیشتر از همه نیازمند مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی هستید.
      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگرنیازبه مشاوره بیشتری دارید، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  12. سلام و خسته نباشید.سوالی داشتم در رابطه با اینکه من الان مشغول به تحصیل در رشته ی علوم ازمایشگاهی هستم در دانشگاه ازاد چالوس ورودی مهر 92.الان برای تکمیل ظرفیت شرکت کردم و دانشگاه ازاد تبریز و رشته ی علوم ازمایشگاهی رو انتخاب کردم.احتمال قبولی دارم یا امیدوار نباشم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      پاسخ اول:
      معلوم نیست که این تغییر را برای چه منظوری می خواهید انجام دهید. چون رشته تحصیلی در این تغییر یکی است! اگر رشته علوم آزمایشگاهی مد نظر است که خوب چه فرقی می کند دانشگاه آزاد چالوس باشدیا تبریز!!! آیا بحث محل مسکونی است؟ یا اینکه فکر می کنید سطح علمی دانشگاه آزاد تبریز بالاتر است.

      پاسخ دوم:
      برای بررسی وضعیت قبولی شما در دانشگاه مورد نظر اطلاعات کافی ارایه نداده اید. مثل نمرات تراز و زیرگروه های شماو…
      برای رسیدن به پاسخ مناسب اطلاعات جزیی لازم را ارسال فرمایید.
      سلامت و موفق باشید.

  13. با سلام و خسته نباشید
    لیلا هستم
    من سال 80 دیپلم کامپیوتر گرفته ام و ترک تحصیل کردم اما الان قصد ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی در دانشگاه دولتی دارم لطفا راهنمایی کنید

    با تشکر

  14. باعرض سلام. میشه در کنکور سراسری 93در گروه تجریی پزشکی شرکت کنم در حالی که اینجانب دیپلم دارم دررشته کار دانش گرایش کامپیوتر.یعنی درهنرستان درس خوندم.حالا با مدرک دیپلم کار دانشم اگر برم پیش دانشگاهی تجربی بگیرم مشکلی پیش نمی آید ؟اگر قبول شم به من گیر ندهند که پیش دانشگاهی تجربی کافی نیس باید ((دیپلم تجربی)) هم بگیری؟
    خواهشمندم با اینکه تکراری هست ااما بزرگواری بفرمایید شفاف پاسخ دهید
    هدف من این است حدا اقل همان پیش دانشکاهی تجربی را بگیرم کافی باشد

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      طبق آنچه که در دفترچه ثبت نام کنکور93 سازمان سنجش ذکر شده است، ( صفحه1- فصل اول: ثبت نام- بند 2 بخش نکات مهم) باصراحت پاسخ شما را بیان کرده است. خلاصه مفهوم بند2 این است که دارندگان دیپلم فنی حرفه ای و کار ودانش برای ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری باید دوره پیش دانشگاهی را گذرانده باشند.
      (PDF) دفترچه مذکور در پست معرفی کتاب ومتون سایت ما(مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش) موجود است.
      آن را دانلود نموده وسطر مربوط به موضوع سوال خود را در صفحه 1 بخوانید.
      سلامت و موفق باشید.

  15. با سلام وخسته نباشید.
    من ( دیپلم فنی و حرفه ای) مدرک کاردانی دانشگاه آزاد دارم با معدل پایین14 آیا می توانم در کنکور سراسری رشته تجربی شرکت کنم با توجه به اینکه در دفترچه سراسری آمده است که
    دارﻧﺪﮔﺎن دﻳﭙﻠﻢ ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ اي و ﻛﺎرداﻧﺶ ﻛﻪ ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺪرك ﭘﻴﺶ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ و ﻳﺎ ﻣﺪرك ﻛﺎرداﻧﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺣﻖ ﺛﺒﺖ ﻧﺎم و ﺷﺮﻛﺖ در آزﻣﻮن
    ﺳﺮاﺳﺮي ﺳﺎل 1393 را ﻧﺪارﻧﺪ و در ﺻﻮرت ﺷﺮﻛﺖ در آزﻣﻮن ﺑﻌﻨﻮان ﻣﺘﺨﻠﻒ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه و ﺑﺮاﺑﺮ ﺿﻮاﺑﻂ ﺑﺎ آﻧﺎن ﺑﺮﺧﻮرد ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
    ﻛﺎرداﻧﻲ و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ﮔﺮوه آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﻜﻲ 15/00 —
    دﻛﺘﺮاي ﻋﻤﻮﻣﻲ ﮔﺮوه آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﻜﻲ(ﭘﺰﺷﻜﻲ، دﻧﺪاﻧﭙﺰﺷﻜﻲ و داروﺳﺎزي) 16/00
    خدمت سربازی رفتم.
    با تشکر از سایت خوبتان

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      بخشی از سوالتان را در سوال قبلی پاسخ دادیم و بخشی دیگر:
      1- برای احتساب سوابق تحصیلی تنها معدل دیپلم در نظر گرفته می شود.
      2- در صورت تغییر رشته ، یعنی کسانی که نوع دیپلم آن ها با نوع گروه آزمایشی که در کنکور شرکت کرده اند، نا متناظر است(مثل شما که تصمیم دارید با دیپلم کار ودانش در گروه تجربی شرکت کنید) تاثیر قطعی معدل کمتر از 25 درصد است.
      3-برای شرکت در کنکور سراسری علاوه بر دیپلم یا باید دوره پیش دانشگاهی را گذارنده باشید و یا معادل آن دوره کاردانی را.
      4- معدل و هیچ یک از نمرات درس های دوره پیش دانشگاهی و همچنین دوره کاردانی در نمره و رتبه سازی کنکور تاثیر ندارد.
      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی، اگر سوال و ابهامی داشتید، فقط ار طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید..

  16. سلامی دوباره
    پس لازم نیست کتابی رو از تجربی امتحان بدم ! ممنون خیالم راحت شد . آخه بهم گفته بودن برای تطبیقه نمیدونم چی باید اول امتحان بدم درصورت قبولی میتونم ازتجربی کنکور بدم !!!
    درپناه حق

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      جواب سوال شما دقیقا در سوال و پرسش قبلی بیان شد. گفتیم که برای شرکت در کنکور هریک از گروه های آموزشی پنج گانه(ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه) فقط داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی در هر رشته ای که باشد کافی است، و نوع آن تعیین کننده نیست. منتهی برای شرکت در هر گروه آزمایشی باید از لحاظ علمی خود را آماده کنید واین برای کسانی که تحصیلاتشان با گروه آزمایشی انتخاب شده در کنکور غیر متناظر است، معمولا مشکل تر است. و نیاز به تمرین و کار جدی تری دارد.
      به دلیل وقت گیر بودن پاسخ کتبی، لطفا در صورت سوال و ابهام، فقط از طریق تماس تلفنی پی گیری نمایید.(بخش تماس با ما در نوار مشکی بالای سایت )
      سلامت و موفق باشید.

  17. سلام خسته نباشید
    من 4سال دبیرستان رو در رشته ی ریاضی تحصیل کردم ! کنکور ریاضی هم شرکت کردم >حالا میخوام تغییررشته بدم به تجربی و کنکور بعدیمو از تجربی شرکت کنم ! آیا باید دروسی از تجربی رو پاس کنم ؟! یا فقط کافیه موقع ثبتنام کنکور رشته ی موردنظرم رو تجربی انتخاب کنم ؟!

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      تنها کافی است تا در فرم ثبت نام، گروه موردنظر را انتخاب نمایید.
      دلیل: برای انتخاب و شرکت در آزمون هریک از گروههای آزمایشی کنکور(ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه) چون نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی درشاخه نظری ملاک نیست، بنابراین می توانید با وجود تحصیل در رشته ریاضی در کنکور تجربی شرکت کنید.
      سلامت و سربلندباشید

  18. سلام و خسته نباشید.ببخشید من چندین سوال دارم که در زندگی برادرم ابهام ایجاد کرده.برادر من متولد 69است و دیپلم فنی حرفا ای رشته ی الکترونیک عمومی.ایشان از کاردانی رشته ی خود پذیرفته شده بودند اما به دلیل عدم علاقه و درس نخواندن با سه ترم مشروطی اخراج شدن.حالا ایشون خدمت سربازی را میگذرانند و میخواهند از مهر سال بعد به دلیل علاقه به رشته ی معماری در این رشته تحصیل کنن.آیا میشه ایشون دانشگاه آزاد دیپلم کاردانی ثبت نام کنن و آیا واحدهای دانشگاهی که پاس کردن رو براشون تطبیق میزنن؟2.میشه ایشون تا شهریور به صورت داوطلب آزاد مدرک پیش تجربی رو بگیرند؟و میتونن با این مدرک دانشگاه آزاد رشته ی کارشناسی مهندسی معماری بدون کنکور شرکت کنن؟اگه میشه راهنمایی کنید ما میخواهیم ایشان از مهر سال 93شروع به تحصیل در رشته ی مهندسی معماری کنند لطفا تمام راههای ممکن را برای ما شرح دهید.ممنون از زحماتتون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اول: ادامه تحصیل با دیپلم فنی (الکترونیک) در دوره های کاردانی رشته موردعلاقه(معماری) :
      طبق آنچه که در دفترچه راهنمای دانشگاههایی که رشته های کاردانی را برای دیپلم های فنی برگزار می کنند( یعنی؛ دانشگاه فنی حرفه ای، موسسات آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی، دانشگاه جامع علمی کاربردی، پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد) ادامه تحصیل از دیپلم فنی به کاردانی، فقط در رشته های متناظر امکان دارد. یعنی هر کسی می تواند تنها در رشته ای که دیپلم آن را گرفته است، در دوره کاردانی ثبت نام و تحصیل نماید. کاردانی به کارشناسی هم به همین منوال است. پس مورد سوال شما؛ یعنی ادامه تحصیل در کاردانی رشته معماری با دیپلم دیگری مثل الکترونیک ممکن نیست. مگر اینکه بتوان دیپلم معماری را اخذ نمود.

      دوم: گرفتن دیپلم فنی در رشته مورد نظر(معماری)در هنرستان های شاخه فنی و حرفه ای:
      اخذ دیپلم فنی از هنرستان های فنی حرفه ای ( چه روزانه و چه شبانه) فقط یک بار امکان دارد. پس با داشتن دیپلم فنی در رشته ای مثل الکترونیک نمی توان در رشته دیگری ماند معماری دیپلم فنی گرفت.

      سوم: گرفتن دیپلم فنی در رشته مورد نظر(معماری)در هنرستان های شاخه کار ودانش :
      اگر تصمبم به ادامه تحصیل از طریق دوره کاردانی در رشته مورد علاقه ( معماری) را دارید، تنها راه آن گرفتن دیپلم معماری از طریق شاخه کار ودانش است. بری انی کار باید به واحد فنی حرفه ای اداره آموزش و پرورش محل خود مراجعه نمایید.

      چهارم: امکان ادامه تحصیل در رشته مورد نظر( معماری) از طریق دوره کارشناسی دانشگاه سراسری یا آزاد و یا پیام نور:
      برای فراهم آوردن این امکان باید دوره پیش دانشگاهی را ترجیحا در رشته ریاضی به اتمام برسانند. بدین منظور موارد زیر را درنظر داشته و پی گیر باشید:

      1- می توانند پیش دانشگاهی رادردوره شبانه بگذرانند، برای این کار باید تغییر رشته بدهند. یعنی اگر دیپلم الکترونیک ایشان ازشاخه فنی حرفه ای است باید دو درس حسابان و جبر و احتمال را امتحان دهند.

      2- اگر دیپلم الکترونیک ایشان ازشاخه کار ودانش است ، باید سه درس فیزیک3، حسابان و جبر و احتمال را امتحان دهند.

      3-امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی فقط یکبار و در تابستان انجام می شود.

      4- شکل امتحان تغییر رشته به صورت نهایی و در حوزه امتحانی برگزار می شود.

      5-مکان مراجعه ثبت نام برای امتحان تغییر رشته؛ حوزه امتحانی مشخص شده از طرف اداره آموزش و پرورش منطقه شماخواهدبود.

      6- زمان پی گیری برای ثبت نام امتحان تغییر رشته پایان خرداد ماه خواهد بود. می توانیداز هم اکنون به یکی از مدارسی که دوره شبانه دارد مراجعه نمایید. بدین منظور از طریق واحد امتحانات و یا متوسطه آموزش و پرورش محل زندگی خود، پی گیری نمایید.

      7-شرط قبولی : حداقل نمره قبولی در تمامی دروس تغییر رشته ۱۰ می باشد. حتی اگر کسی دریک درس نمره کمتر ۱۰( مثلا ۹/۷۵ – صدم) هم بگیرد، اجازه و امکان تغییررشته نخواهد بود.

      8- اگر بخواهید دوره پیش دانشگاهی را به شیوه داوطلب آزاد( متفرقه) بگذرانید، از امتحان تغییر رشته معاف خواهید بود. شرکت در امتحانات پیش دانشگاهی تمامی رشته ها به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد.

      9- برای ثبت نام به صورت داوطلب آزاددر بهمن ماه به یکی از مدارسی که دوره شبانه دارد مراجعه نمایید. برای شناسایی این مدرسه، می توانید از طریق واحد امتحانات و یا متوسطه آموزش و پرورش محل زندگی خود، پی گیری نمایید.

      10- زمان برگزاری امتحان دوره پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاددر خرداد ماه و جبرانی های آن( تجدیدی و یا پاس نشده) در شهریور ماه و در نوبت سوم در دی ماه خواهد بود.

      ***اگر سوال وابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی با دفتر مشاوره ما، پرس و جو کنید.( نحوه تماس به عنوان” تماس باما” در نوار مشکی بالای سیات در صفحه اصلی موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  19. سلام
    بنده سال تحصیلی 89-88 رشته ریاضی فیزیک از ادامه تحصیل انصراف دادم. البته با 5 تا درس که مردود شدم .
    دروس شامل حسابان – جبر – فیزیک – عربی – زبان فارسی هستند
    در حال حاضر در شرف اتمام خدمت سربازی هستم و تا فروردین 93 سربازیم تموم میشه
    قصد دارم یه شرکت تبلیغاتی بزنم میخوام رشتم مرتبط با تبلیغات باشه . مثل گرافیک
    میخوام تغییر رشته بدم به گرافیک (فنی حرفه ای) . میشه راهنمایی ام بکنید و بگید که آیا نیاز هست باز این دروس تخصصی رشته ریاضی رو قبول بشم یا خیر ؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ سوال شما را در پست ” پاسخ به وسوالات ” و همچنین در زیر همین صفحه ای که سوال خود را طرح کرده اید، به تفصیل آورده ایم.
      پاسخ زیر را بادقت بخوانید و پی گیری نمایید:
      با توجه شرایط شما( سن و …) چند راه برای گرفتن دیپلم گرافیک دارید.
      ۱ – شیوه آموزش از راه دور
      ۲- شیوه تحصیل در دوره شبانه ( بزرگسالان)
      ۳- شیوه داوطلب آزاد( متفرقه)
      اولین اقدامی که باید انجام دهید، تطبیق واحداست .
      براساس آیین نامه تطبیق واحد، واحدهای مشترک بین رشته قبلی(ریاضی) که گذرانده اید، با پایه دوم و سوم رشته جدید (گرافیک) مورد قبول واقع شده (مثل دروس عمومی ) ودرس های باقیمانده را می توانید به یکی از سه شکل مذکور در بالا، پاس کنید.
      برای اینکا ر باید به یک دبیرستان بزرگسالان( شبانه) مراجعه نمایید و فرم درخواست تطبیق واحد را تکمیل کنید. برای شناسایی دبیرستان مذکور، از طریق واحد امتحانات و یا متوسطه آموزش و پرورش محل زندگی خود پی گیری نمایید..
      – برای ثبت نام هم اکنون مراجعه نمایید.
      – می توانید در سه نوبت خرداد و شهریور و دی ماه در امتحانات درس های باقی مانده، برای دریافت دیپلم گرافیک، شرکت کنید.
      اگر بخولهیداز شیوه داوطلب آزاد استفده کنید، برای آمادگی شرکت در امتحانات آن، پیشنهاد ما شرکت در کلاس های یک آموزگاه قوی برای درس های تخصصی رشته گرافیک است .- چون نظام تحصیلی دوره های شبانه، آموزش از راه دور، ترمی واحدی است بنابراین درصورت انتخاب دوره بزرگسالان ( شبانه) و یا تحصیل به روش آموزش از راه دور از ترم دوم سال تحصیل جاری امکان پذیر است.
      – اگر شیوه شبانه (بزرگسالان) را انتخاب کنید، باید در کلاس های درس آن از تریم که ثبت نام می کنید، شرکت کنید.
      – شیوه دوره بزرگسالان و یا آموزش از راه دور، حداقل یک سال طول می کشد.

      ***در صورت نیاز به مشورت شفاهی ، می توانید با دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش تماس بگیرید( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اولا: تغییر رشته از پایه سوم به پیش دانشگاهی امکان داشته و تنهایک بار در تابستان انجام می شود. بنابراین تغییر رشته در مقطع پیش دانشگاهی معنا ندارد.
      ثانیا: در واقع این تغییر برمی گردد به ادامه تحصیل در گروه تجربی برای دانشگاه و بعد شغل. به نظر مابرای این تغییر مسیر حتما از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی بهره بگیرید و بدون اطلاعات کافی تصمیم نگیرید و اقدامی را انجام ندهید.
      ثالثا: اگربرای تحصیلات دانشگاهی و بعد شغل مربوط به آن، به این نتیجه رسیدید که در گروه تجربی ادامه تحصیل بدهید. نیازی به تغییر رشته ندارید. بلکه سعی کنید که همین دو واحد باقیمانده را به اتمام برسانید و بعد برای شرکت در کنکور گروه تجربی برنامه ریزی و… داشته باشید.
      چون نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از گروههای آزمایشی، ملاک نیست . بنابراین، می توانید با همین مدارک در کنکور شرکنید.

      اگر سوال وابهامی داشتید، فقط از طریق تماس تلفنی با دفتر مشاوره ما، پرس و جو کنید.( نحوه تماس به عنوان” تماس باما” در نوار مشکی بالای سیات در صفحه اصلی موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  20. باسلام پسرم سال دوم كامپيوتر ميباشد الان ميخواهد به رشته تجربي برودچند سئوال دارم 1- براي تغيير رشته چه دروسي را بايد امتحان بدهد؟2-چه زمان بايد براي تغيير رشته ثبت نا م كند/3-در ضمن دو درس بسته نرم افزاري 1 وسيستم عامل 1 رادر دي ماه نمره نگرفته ودر ترم جديد 2 اينها ارايه ميشود تكليف اين دروس چه ميشود/ خواهشمندم هر چه سريعتر جواب بدهيد تا تكليف پسرم مشخص شود. باتشكر فراوان از زحماتت شما.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      جواب سوال اول: دانش آموز در صور ت تغییر رشته ، درس های مشترک او با رشته جدید پذیرفته می شود و درس های غیر مشترک هم برخی به عنوان درس های تغییر رشته ومابقی هم به عنوان درس های کمبود واحد رشته جدید باید امتحان داده شود:
      1- درس هایی تغییر رشته شامل درس های تخصصی یعنی درس هایی که پیش نیاز سال سوم رشته تجربی است . این درس ها شامل 4 درس: فیزیک 2 و ازمایشگاه – شیم 2 وآزمایشگاه – یاضی 2 – زیست شناسی 1 (تذکر: اگر در رشته کامپیوتر درس ریاضی 2 را گذرانده باشند،آن را به عنوان درس تغییر رشته و واحد مشترک با رشته جدید قبول می کنند)
      2- درس های غیر مشترک بارشته تجربی هم باید تا پایان تابستان پایه سوم گذارنده شود. این درس در رشته تجربی، هندسه 1 خواهد بودکه باید تا پایان تابستان پایه سوم و قبل از شروع دوره پیش دانشگاهی به اتمام برسد.
      جواب سوال دوم: امتحان تغییر رشته برای پایه دوم به سوم، در دونوبت یکی خرداد ماه ( همزمان با امتحانات پایانی ترم دوم) و دیگری در شهریور ماه برگزار می شود. که شما به اختیار خود هر کدام از زمان ها را که آماده بودید، میتوانید انتخاب کنید منتهی امتحان تغییر رشته در خرداد ماه به دلیل امتحان مهم پایان سال، مرسوم نیست و به دلیل آمادگی لازم برای دروس تخصصی تغییر رشته ، معمولا مدارس با آن موافقت نمی کنند و دانش آموزان از فرصت شهریور ماه استفاده می نمایند.
      برای هر کدام از زمان های مذکور، حداقل یک ماه قبل آن برای ثبت نام اقدام کنید.

      پاسخ سوال سوم: اگرمنظور شما دروس پایه دوم شاخه فنی(کامپیوتر) است، خوب معلوم است که فعلا دانش آموز مذکور سال دوم رشته فنی است و هنوز امتحان تغییر رشته نداده و قبول نشده اید تا سراغ درس های رشته دلخواه( تجربی) بروید پس باید امسال را با نمره قبولی در تمام درس های رشته فنی به پایان برساند. البته اگر یقینا بتواند در امتحان نغییر رشته تجربی قبول شود،درس های غیرمشترک با رشته تجربی، جزء واحد های اضافه تلقی شده و نیازی به گذراندن نیست. اما نمی توان چنین اطمینانی را داشت.

      پاسخ چهارم: ضرورت و لزوم این تغییر رشته. چون رشته کامپیوتر رشته روز دنیاست و در شاخه فنی هم زودتر به کار و… می رسد درحالی رشته تجربی دوران تحصیلی طولانی دارد و از لحاظ شغلی هم به راحتی به نتیجه نمی رسد. خلاصه اینکه باید دلایل قابل قبولی برای این تغییر مسیر رشته تحصیلی که در واقع تغییر سرنوشت است، داشته باشید.
      ***در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در زمینه تغییررشته، می توانید با ما تماس بگیرید.(قسمت تماس با ما در نوار قرمز رنگ بالای سایت)
      سلامت و موفق باشید.

  21. خسرو سعادت فخر

    بنام خداوند مهربان
    با سلام
    اینجانب خسرو سعادت فخر متولد 14-7-1345 آزاده و جانباز %45 که مدت 7 سال و 2 ماه (86 ماه) در زمان جنگ در سن 15 سالگی به دست دشمنن بعثی عراق اسیر شدم اکنون متاهل و دارای دو فرزند دانشجوی رشته تجربی هستم.پس از بازگشت به میهن با مشقت فراوان جسته گریخته ادامه تحصیل داده و در نهایت در سال 1388 موفق به اخذ دیپلم کامپیوتر در شهر تهران گردیدم و از سال 1388 تا کنون دیگر ادامه تحصیل ندادم فقط یکبار در سال 1390 در کنکور کامپیوترشرکت کردم اما متاسفانه قبول نشدم و روحیه ام خراب شد تا اخیرا که مجددا تصمیم به اقدام جهت ادامه تحصیل گرفته ام.با توجه به اینکه بنده در دوران اسارت چندین زبان مطالعه نمودم و بخصوص زبان انگلیسی را در حد عالی بلدم و در همان دوران اسارت چندین سال مترجم نمایندگان صلیب سرخ میشدم که هر 2 ماه یکبار به اردوگاه ها می آمدند و پس از بازگشت به میهن درسال 1373 درانستیتو زبان انگلیسی جاهد ثبت نام و شرکت نموده و مدرکی هم از آن موسسه اخذ نموده ام لذا استعداد عجیبی در زبان انگلیسی دارم و فکر میکنم از اول راه را اشتباه رفته ام و اکنون تصمیم گرفته ام انشاالله دررشته زبان تخت گاز و بدون مکث به پیش روم تا مدارج عالی موفقیت.
    اکنون خواهشمندم راهنمایی بفرمایید که چه تدابیری باید اتخاظ کرده و چگونه اقدام نمایم البته با توجه به سن و سال وآزادگی و جانبازی وامتیازاتی که برای قشر آزادگان و جانبازان قائل شده اند هرچند که شما خود استاد و مشاور ما هستید اما میخواهم بدانم آیا راه آسانتر و ساده تری نسبت به تغییر رشته از شاخه کار و دانش به یکی از رشته های نظری و گذراندن پیش دانشگاهی یکی از رشته های نظری جهت شرکت در کنکور سراسری هست که بنده راحتتر و سریعتر وارد دانشگاه شوم و انشاالله با اعتماد به نفس 1000 و سرعت و موفقیت در رشته زبان انگلیسی ادامه تحصیل دهم؟
    هر چند که سعی نمودم مطلب را کامل و جامع خدمتتان عرض نمایم اما حتی اگر با صلاح دید شما اساتید محترم نیاز به جلسه حضوری باشد در اسرع وقت هر موقع که بفرمایید حاضرم جهت مشاوره کاملترخدمت برسم .
    منتظر راهنمایی دقیق و کامل شما هستم.
    با سپاس فراوان از زحمات بیدریغ و انسان دوستانه همه شما اساتید محترم و دوستان خوبم
    خسرو سعادت فخر تلفن ثابت = 36723396 و تلفن همراه = 09125503265

  22. با سلام
    با توجه به تغییر چند باره نظام آموزشی در حال حاضر (دیماه 1392) چنانچه کسی دیپلم ناقص رشته ریاضی فیزیک نظام قدیم رو داشته باشد برای شرکت در کنکور و ادامه تحصیل باید دوباره از سال سوم شروع کند و سپس مدرک پیش دانشگاهی را بگیرد؟یعنی علیرغم داشتن قبولی سوم باز باید دو سال بخواند؟
    آیا در نظام جدید 6 ساله دوره دبیرستان راهی وجود ندارد که بشود همان به اصطلاح سال چهارم را گذراند و اینقدر مصیبت نکشید؟
    منظور بنده این است که وقتی این نظام 6 ساله دبیرستان جا بیفتد آن موقع قرار است چه گلی بر سر دیپلمه های نظام قدیم بزنند که فقط چند درس را نگرفته بودند؟
    لابد این بار از سال دوم باید دوباره بخوانند؟
    در صورت امکان راهنمایی کنید.با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اطلاعات ارایه شده شخصی شما ناقص است و معلوم نیست که در کدام نظام آموزشی قدیم یا جدید(فعلی) درس خوانده اید. به هر صورت پاسخ های زیر را به دقت خوانده و پی گیری نمایید:
      پاسخ اول: نظام دیپلم 4 ساله (قبل از اجرای نظام جدید ترمی یا سالی واحدی از سال 71) نظام قدیم حساب می شود. و این نظام سه ساله دیپلم و یک سال پیش دانشگاهی نظام فعلی به حساب می آید.

      پاسخ دوم: فعلا در دبیرستان تا چهار سال دیگر همین نظام فعلی (سه ساله دیپلم و یک سال پیش دانشگاهی)برقرار خواهد بود وتا برچیده شده این نظام جدید(فعلی) و جایگزین شدن نظام به اصطلاح 6 -3 -3، چهار دیگر فرصت باقی است. بنابراین اگر شما دیپلم این نظام هستید( سه ساله دیپلم و یک سال پیش دانشگاهی) به راحتی می توانید تحصیلات دبیرستانی خود را تکمیل نمایید. اگر هم نظام قدیم 4 ساله دیپلم هستید، پاسخ شما ره 3 راه حل شماست.

      پاسخ سوم : در هرشکل، برای ادامه تحصیل نظام قدیم(4 ساله دیپلم) و یا جدید ( فعلی ) امکانی به نام تطبیق واحد تعریف شده است. یعنی شما هر آنچه راکه از مدارک تحصیلی و کارنامه های موجود خود دارید ، ارایه می دهید، سپس براساس استاندارد تعریف شده، در س های گذرانده شده قبلی شما در نظام قبلی با درس های موجود نظام جدید تطبیق داده می شود. در نتیجه برخی درس های گذشته شما پذیرفته شده و درس هاییی نیز به عنوان کمبود واحد مشخص می شود که باید گذرانده شود. پس نیازی به اینکه کسی یخواهد دوباره ازابتدای سال دوم و یا سوم دبیرستان شروع کند، نیست.

      – اگر نظام فعلی (سه ساله دیپلم و یک سال پیش دانشگاهی) هستید، برای تکمیل واحد های باقیمانده، به مدرسه بزرگسالان(شبانه) محل زندگی خود مراجعه نمایید و مدارک موجود دبیرستانی خود را ارایه دهید تا ند درسی را که اشاره کردید، بگذرانید.

      – اگر نظام قدیم6 یا 4 ساله دیپلم هستید باید از راه تطبیق واحد مشکل خود را حل کنید برای این کار(تطبیق واحد) شما باید با در دست داشتن کارنامه های گذشته خود، به واخد امتحانات اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود مراجعه نمایید.

      *** در صورت ابهام و سوال می توانید با ما تماس بگیرید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است )
      سلامت وموفق باشید

      1. با تشکر از پاسخ شما.
        منظور بنده از نظام قدیم همان نظام 4 ساله قبل از “سه ساله بعلاوه پیش دانشگاهی ” میباشد.به آموزش پرورش منطقه مراجعه کردم و با وجودیکه قبولی سوم ریاضی فیزیک و بعضی دروس نهایی سال چهارم را دارم فرمودند که برای گرفتن دیپلم ریاضی که معدل داشته باشد باید دروس نهایی سال سوم ریاضی شامل دین و زندگی3-زبان فارسی3-ادبیات فارسی 3-عربی3-زبان 3-فیزیک3-شیمی3-جبر3-هندسه2-حسابان رو امتحان بدهید و دیپلم بدون معدل که شامل دروس اختصاصی گفته شده میباشد که خودشان گفتند دیپلم بدون معدل به هیچ دردی نمیخورد!
        حال همانطور که قبلا عرض کردم قبولی سوم دبیرستان بنده هیچ حساب شده.این چه مدل تطبیق زدن است؟ بنده کتاب های درسی الان رو دیدم و فکرنمی کنم خیلی دشوارتر از ان دوره باشند. بهر حال در عمل کسانی که فقط چند درس نهایی سال چهارم قدیم را نگرفتند قبولی دوم دبیرستان حساب میشوند و باید از سوم شروع کنند تا به پیش دانشگاهی برسند یعنی حداقل دو سال!
        واقعا برای این نظام آموزشی متاسفم.بگذریم که دیپلم و دیپلم گرفتن برای خودش بازار و بیزنسی پیدا کرده…
        با تشکر

        1. جعفر ابراهیمی

          به نام خدا
          وبا سلام
          اگر شما نظام متوسطه 3 ساله و یک سال پیش دانشگاهی را خوانده اید، اینکه می شود همین نظام فعلی(یا به اصطلاح نظام جدید قبلی) بنابراین واحد های دیپلمی که گرفته اید و یا سال آخر( پیش دانشگاهی) کاملا با آنچه که الآن دانش آموزان تحصیل می کنند تطابق دارد. شاید ما منظور شما را از یادداشت ارسالی متوجه نشدیم و یا شما به روشنی بیان نفرمودید. به هرصورت باید منظور خود را به طور شفاهی بیان کنید تا اگر می توانیم کمکی برای شما داشته باشیم، وظیفه مشاوره ای خود را انجام داده باشیم. لذادرصورت علاقه و امکان شما، با ما تماس تلفنی داشته باشید(روزهای یکشنبه 92/10/22 و یا سه شنبه 92/10/24 ساعت 9 صبح تا 12 ظهر – شماره های ۲۲۶۰۳۱۴۹ و ۲۲۶۰۷۶۲۲ و ۲۲۶۰۸۳۸۰ و ۲۲۶۱۴۰۷۰ – داخلــی ۶۵۳ – مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش)
          *** در صورت اشغال بودن تلفن و یا… می توانید برای روابط عمومی پیغام( نا م و شماره تماس خود را )بگذارید، تا با شما تماس بگیریم .
          ان شاءالله سلامت و موفق باشید

          1. با سلام .نظامهای اموزشی آنقدر زیاد شده که حتی بیان آنها هم مشکل است.همانطور که مستحضرید قبل از سال 1371 که نظام جدید ترمی واحدی یا سالی واحدی وارد کشور ! شود نظام 4 ساله دبیرستان دایر بود که پس از سوم راهنمایی به مدت 4 سال در شاخه نظری تحصیل میکردند.مدارک بنده هم مربوط به همان دوره 4 ساله میباشد که تطبیق داده ام و فرمایش فرمودند تا تمام دروس سال سوم را باید دوباره امتحان بدهید تا دیپلم بگیریدو بعدش به امید خدا اگر عمری باقی بود پیش دانشگاهی. یعنی در عمل فقط قبولی دوم دبیرستان را پذیرفته اند .
            حالا اگر نظامی که امسال 1392 بعنوان 3.3.6 اجرا بشود چطور تطبیق میخوریم! باید از چه کلاسی شروع کنیم.چطور کسی که دیپلم نظام قدیم 4 ساله را دارد میتواند در کنکور شرکت کند اما اگر کسی فقط دو یا سه درس از همان دیپلم را نگذرانده باشد قبولی سال دوم حساب میشود و باید برگردد از ابتدای سوم بخواند؟
            درک این موضوع برای بنده کمی دشوار است و البته شروع مجدد از سال سوم.
            بهرحال از وجه شما سپاسگزارم

  23. با عرض سلام و خسته نباشید سوالی داشتم از استاد
    من در حال گذراندن پیش دانشگاهی در بزرگسالان به صورت داوطلب ازاد هستم میخواستم بدونم بجز امتحانات دی ماه که گذشت/ چند دوره دیگه میتونم در امتحان شرکت کنم(یعنی انتخاب واحد و امتحان) مثلا دی /خرداد /شهریور (دیگه)؟
    من دوست دارم در خرداد 93 انتخاب واحد کنم و ادامه امتحاناتمو بدم! یعنی مجبورم اردیبهشت ماه هم شرکت کنم؟ اصلا جریان چیه امتحان جبرانی چیه و مخصوص کیاس؟ اردیبشت ماه نمیتونم شرکت کنم به وقت بیشتری احتیاج دارم
    لظفا راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام ایا در نظام فعلی برای بزرگسالان امتحان جبرانی حذف شده؟ در این صورت امکان جبران وجود دارد برای دروس قبول نشده؟ اگر بله چه زمان هایی؟(امتحانات نهایی)
      ممنون میشم جواب بدید

      1. جعفر ابراهیمی

        به نام خدا
        وبا سلام
        چند پاسخ زیر را بخوانید. و هرکدام را با شرایط خود تطبیق دهید.
        1- نظام آموزشی فعلی در دوره بزرگسالان( شبانه) ، همان نظام ترمی واحدی است. یعنی ترم های تحصیلی مستقل از هم هستند. یعنی سه ترم مهر تا دی و بهمن تا خردا د و ترم تابستان. خوب مشخص است که اگر کسی دریک ترم نمره قبولی را کسب نکند، در واقع آن واحد درسی را پاس نکرده و در صورت آمادگی و یا صورتی که آن درس پیش نیاز باشد باید مجددا آن درس را انتخاب نموده و بگذراند و باز ا گر در ترم بعدی نتواند برای بار بعدی باید در ترم بعدی انتخاب و آن را بگذراند. وپس چون امکان گذراندن واحد های افتاده همچنان در ترم های بعدی بدون هیچ محدودیتی وجود دارد، و چون ترم های تحصیلی از لحاظ ارزش کارنامه ای و معدل جدای از هم هستند ، بنابراین امتحان جبرانی معنایی ندارد.
        2- برای پایه سوم هم در مدارس بزرگسالان( شبانه) که امتحان نهایی دارند، فرصت امتحانی برای واحد های افتاده همچنان(مثل دوره پیش دانشگاهی) وجود دارد. یعنی اگر کسی در خرداد ماه نمره قبولی نیاورد، فرصت شهریور را دراختیار دارد و اگر در شهریور قبول نشد، فرصت دی ماه را در اختیار دارد تا نمره قبولی را کسب نماید. و باز اگر در دی ماه نمره نیاورد در خرداد ماه سال بعد می تواند امتحان دهد. منتهی فرق شبانه با دوره روزانه این است که به هر درس به عنوان واحد درسی نگاه می شود( مثل واحد های دانشگاهی) که برای هر نوبت امتحانی ، باید حتما انتخاب واحد نموده و هزینه کلاس و امتحان را پرداخت نماید.
        3- اگر اتمام واحد های باقیمانده به دی ماه بکشد و در این زمان کامل شود، اگر دانش آموز دوره شبــــانه بـــــاشد، چون نظام ترمی واحدی است ، می تـــــواند از تــــرم دوم، دوره پیش دانشگاهی را شــــــــروع کند و اگر دانش آموز پایه سوم روزانـــــــه باشد و در دی ماه واحدهای افتاده و باقیمانده را تکمیل کند، وشرایط رفتن به شبانه و یا شرکت به صورت داوطلب آزاد راهم نداشته باشد، چون نظام آموزشی فعلی پیش دانشگاهی روزانه سالی واحدی است، تا مهر سال بعد نــــمی تواند به کلاس دوره پیش دانشگاهی برود ( چه روزانه و چه شبانه) و باید تا شروع سال تحصیلی بعدصبر کند. در این صورت از معافیت تحصیلی نیز برخوردار است.
        ان شاءالله به جواب خود رسیده باشید.
        اگر بخشی از جواب برایتان مبهم بوده و همچنا ن سوال دارید، می توانید به صورت شفاهی و از طریق تماس تلفنی، جواب خود را دریافت نمایید( زمان و شماره تماس در سربرگ تماس با ما در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
        سلامت وموفق باشید

    2. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      امتحانات دوره داوطلب آزاد با ثبت نام در بهمن ماه، از خرداد شروع می شود. اگر کسی در خرداد نمره قبولی درسی را بدست نیاورد، برای کسب نمره قبولی، می تواند از فرصت جبرانی شهریور ماه همان سال استفاده کند و درصورت عدم کسب نمره قبولی باز فرصت دی ماه را دراختیار دارد. حال اگر د دی ماه نمره قبولی در یک یا چند ردس بدست نیاورد، باید برای ثبت نام و انتخاب واحددرس های باقیمانده، دوباره از بهمن ماه سال تحصیلی بعد برای ثبت نام اقدام نموده و مجددا در امتحانات خرداد همان سال تحصیلی ، شرکت نماید.
      البته لازم به یاد آوری است منظوراز امتحانات خرداد در دوره پیش دانشگاهی ، همان اردیبهشت است. برای جلوگیری از تداخل حوزه امتحان پیش دانشگاهی با حوزه امتحان نهایی سوم ، امتحانات دوره پیش دانشگاهی از یک هفته زودتر (هفته چهارم اریبهشت ماه) شروع می شود.
      ***خلاصه اینکه شما برای پاس کردن هر درسی در هر سال تحصیلی، سه نوبت دراختیار دارید؛ خرداد(یا اردیبهشت) ، شهریور، دی و اگر بعد از دی ماه(مثلا دیماه 92) از دوره تحصیلی شما درسی باقی مانده باشد، دوباره بایددر امتحانات خردادماه یا اردیبهشت (93) شرکت کنید و درصورت عدم کسب نمره قبولی دو فرصت جبرانی شهریور (93) و دی(93) را در اختیار دارید.
      ***در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشورت شفاهی ، می توانید با دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش تماس بگیرید( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  24. با سلام من فارغ التحصیل رشته تجربی هستم ولی به رشته هنر علاقه دارم و میخواهم تغییر رشته بدم میشه از کنکور تجربی در رشته هنر انتخاب رشته کرد یا باید هنر رو از اول شروع به خواندن کنم خواهش میکنم منو راهنمایی کنید وقتم داره میگذره و از این بابت خیلی نگرانم منتظر جواب شما هستم سپاس گزارم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اول:اینکه نگفتیدکه فارغ التحصیلان مقطع دبیرستان هستیدیاپیش دانشگاهی!؟
      دوم: جواب سوال شما در پست ” پاسخ به سوالات ” یعنی سوالات مربوط به تغییر رشته هنر و یا کنکورهنر، موجوداست. درعین حال مختصرا جواب شماارایه می گردد:
      – براساس زیر گروههای تعریف شده در گروه آزمایشی تجربی( جدول شماره3 در صفحه 10 دفترچه شماره 1 راهنمای آزمون سراسری) امکان انتخاب رشته های هنر از طریق کنکور گروه تجربی نیست!
      – با قانون فعلی سازمان سنجش، چون گروه هنرشناور است، برای شرکت در کنکور هنر شما می توانید با مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی، اقدام کنید. و نیازی به گذراندن واحدهای هنر دردبیرستان و یا پیش دانشگاهی و بالطبع، مدرک آن ندارید! برای موفقیت در کنکور هنر، شما باید فقط درس های تخصصی هنر را در یک آموزشگاه قوی( مثل آموزشگاه مکعب در خیابان انقلاب تهران، که مخصوص کنکور گروه هنر است ) به خوبی کار کنید. بنابراین در این صورت هیچ جای نگرانی نیست.
      سلامت و موفق باشید

  25. با سلام
    من دانش اموز سال سوم ریاضی هستم و میخوام توی تابستون تغییر رشته بدم . توی مدرسه نمونه درس میخونم و در صورتی میتونم سال بعد هم توی مدرسه نمونه باشم که نمره امتحان تغییر رشته ام تقریبا بالای 15 باشه.فکر میکنم که تابستون وقت کمی باشه واسه خوندن دوتا کتاب زیست و از طرفی هم برای امتحانات نهایی باید خیلی تلاش کنم و در طول سال هم ظاهرا وقت چندانی برای زیست خوندن ندارم به نظرتون بهترین کار چیه که هم از درسای امسالم عقب نمونم و توی خرداد نتیجه بگیرم و هم بتونم تو امتحان تغییر رشته نمره کافی بگیرم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      امتحان نهایی به صورت کتبی و درحوزه نهایی برگزار می شود. بنابراین باید تسط کافی داشته باشید. لذا توصیه ما انتخاب یکی از راه های زیر است:
      1- اگر بخواهید در گروه تجربی(پزشکی و…) در کنکور شرکت کنید، قاعدتاباید هم به زیست علاقه مند باشید و استعداد فراگیری بالایی داشته و همچنین باید برای آن وقت بگذارید. پس این فرمایش شما که فرصت ندارید، با راهی که انتخاب می کنید، ناهماهنگ است. در رشته تجربی برای کنکور و جدی تر دوره دبیرستان و کنکور در مسیر دانشگاه، واقعا باید در حد بسیار زیادی وقت گذاری کنید و درس بخوانید. اگر چنین توان و خوصله و امکانی را ندارید، در انتخاب رشته تجربی تجدید نظر کنید.

      2- کمترین آ ن این است که شما باید این دو کتاب را دقیق بخوانید و بعد برای رفع اشکال از دیگران کمک بگیرید.

      3- در صورت برنامه ریزی درست برای درس های رشته ریاضی پایه سوم؛ می توانید از کلاس یک آموزشگاه خوب و قوی بهره ببرید.

      4- در اولویت آخر هم این است که اگر از طرفی فرصت شما برای کارانفرادی و یا شرکت در کلاس آموزشگاه محدود است واز طرف دیگر تمکن مالی دارید، می توانید معلم بگیرید . تعداد جلسات معلم خصوصی بستگی به میزان استعداد یادگیری شما دارد!

      * جمع بندی اینکه؛ بدون استفاده از کلاس و یا رفع اشکال کار امتحان تغییر رشته در حدی که شما انتظاردارید(نمره 15) مشکل است. و باز تاکید می کنیم که معلم خصوصی در اولویت نیست! بلکه انتخاب درست رشته تحصیلی و بالطبع شغلی،آمادگی و استعداد وعلاقه یادگیری در گروه تجربی ، همچنین برنامه ریزی درست و واقع بینانه مهمترین اولویت هایی است که باید پی گیری آن باشید!!!
      سلامت وموفق باشید

  26. ميلاد اخبارفر

    فراموش كردم بگم دانشگاه شهيد باهنر شيراز تحصيل مي كنم. به هيج وجه به اين رشته علاقه ندارم . نميدانم آيا بايد از دانشگاه انصراف دهم و تغيير رشته داده و كنكور بدم يا در حين تحصيل هم ميتوانم همزمان در يكي از مدارس بزرگسال يا متفرقه ثبت نام كنم متولد تير 1375 مي باشم .و اگر از تحصيل انصراف دهم تير 93 مشمول نظام وظيفه خواهم شد

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      مطلب اول: بررسی ضرورت این کار!!!هر تغییری پیامد ها و مشکلات خود را دارد.این تغییر هزینه ها و فرصت های مجددی را می طلبد و معلوم نیست، به هدف مورد نظرتان برسید. واقعا باید ببیند که چه دلیل قانع کنند ه ای برای این تصمیم دارید. اگر برای فرار از مشکلات درسی است، بدانید که این مشکل در تمام رشته ها، به نسبت های مختلفی وجود دارد. توصیه می کنیم برای این تصمیم، اطلاعات خود را به خصوص اطلاعات شغلی را بیشتر کنید. چون معلوم نیست شما شغل مناسب تری را بدست آورید!!!؟؟؟ به هرصورت برای بررسی مطلب اول، بعد از یک جلسه مشاوره تخصصی با موضوع؛ هدایت تحصیلی و شغلی، اگر با اطمینان و روشن بینی، تصمیم به ادامه تحصیل در رشته هنر گرفتید، اقدامات بعدی را که توضیح می دهیم، پی گیری کنید.

      مطلب دوم: چون از یک طرف؛ رشته کامپیوتری که تحصیل می کنید کاردانی است و امسال هم یک سال تحصیلی آن سپری می شود و ازطرف دیگر؛ به نوعی جزء رشته های عمومی است( شبیه زبان انگلیسی) و حتما در رشته هنر نیز به دانش آن نیاز دارید، به شما توصیه می شودکه این رشته را دریافت مدرک کاردانی آن، به سرانجام برسانید و بعد برای ادامه تحصیل در رشته مورد اشاره خود(هنر) اقدام نمایید.

      مطلب سوم: طبق قانون آموزش عالی، هر فردی می تواند دوباراز پذیرش در دانشگاه های دولتی روزانه بهره مند شود(منظور از این دو بار شرکت در کنکور نیست، بلکه دو بار قبول شدن است، آنهم فقط برای دانشگاهی دولتی روزانه) بنابراین بعد از اتمام دوره کاردانی رشته کامپیوتر، بلافاصله برای شرکت در کنکور گروه هنر اقدام کنید.

      مطلب چهارم:شما باداشتن مدرک فوق دیپلم برای شرکت دوباره در کنکور( سراسری ، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی، فنی حرفه ای) نیازی به گرفته دیپلم در رشته دیگر و یا گذراندن دوره پیش دانشگاهی ندارید. مدرک فوق دیپلم شما به جای دوره پیش دانشگاهی مورد قبول است.

      مطلب پنجم: چون برای شرکت در کنکور نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی و یا معادل آن کارکانی، مهم نیست و با هر نوع رشته ای در مدارک مورد اشاره، می توان رشته های دیگر را در کنکور شرکت کرد، پس پس بالطبع نیازی هم به شرکت در امتحان تغییر رشته هم ندارید.

      مطلب ششم: برای حل مشکل مشمولیت شما برای سربازی، باید بلافاصله در کنکور رشته مورد اشاره( هنر) قول شوید. برای این موضع باید چند اقدام را به درستی انجام دهید:
      اول اینکه؛ چون درس های رشته هنر تخصی است و همچنین امتحان عملی(کتبی غیر تستی)هم دارد، برای کنکورهنر شما نیازمند به شرکت در کلاس هستید. می توانید آموزشگاه قوی و معتبر ویژه هنر( مثل آموزشگاه مکعب در خیابان انقلاب تهران) را شناسایی نموده و برای آمادگی کنکور رشته هنر، در کلاس های آن شرکت نمایید.این کار بسیار ضروری است. برای همین از هم اکنون برای کنکور 94، به صورت خیلی آرام و حساب شده که به تحصیلی رشته کنونی (کامپیوتر) لطمه نزند، آموزش هنررا شروع کنید. فرصت تابستان بیشتر کار کنید.
      دوم: برای ایجاد فرت بیشتر جهت آمادگی کنکور و بالا بردن شانس قبولی خود در کنکور هنر، میتوانید از معافیت تحصیلی دوره دانشجویی خود استفاده بیشتری ببرید یک راه مطمئن آن؛ گرفتن مرخصی برای یک ترم است. ویا طولانی کردن طول تحصیل با اخذ واحد های کمتر در ترم های آخر!!!؟ ممکن است این روش ها طول تحصیل شما بیشتر کند، اما این بهتر از شرکت در کنکور بعد از دو سال سربازی است، که معلوم نیست چقدر آمادگی های خود را برای ادامه تحصیل، دوباره بدست آورید

      علاوه برتوضیحات بالا؛ در پست پاسخ به سوالات را حتما نگاه کنید. برخی از سوال و پاسخ ها آن کمک بیشتری به شما خواهد کرد.
      امیدواریم، جواب لازم و مناسب خود را بدست آورده باشید.
      درصورت نیاز به توضیحات شفاهی، می توانید با ما تماس بگیرید( نحوه تماس در نوار قرمزبالای سایت موجوداست)
      مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
      25-آذر-92 / ابراهیمی

  27. ميلاد اخبارفر

    با سلام . من فارغ التحصيل رشته ي كامپيوتر هنرستان در سال تحصيلي 92-91هستم و در سال تحصيلي جاري مشغول به تحصيل دردانشگاه شهيد باهنر ترم يك مي باشم . ولي قصد تغيير رشته و شركت در كنكور هنر دارم . لطفا مرا راهنمايي كنيد.

  28. من امسال دیپلم گرافیک کامپیوتر درکارودانش می گیرم معدلم 19.60 می باشد می خوام امسال کنکور فنی بدم ودرتابستان پیش نیز بخوانم تااگر رشته مورد علاقه ام قبول نشدم بتوانم سال بد سراسری شرکت کنم چند سوال دارم 1-پیش دانشگاهی چه واحدهایی باید پاس کنم 2-اگر سراسری فنی قبول شوم وبرم می توانم سال دیگه کنکور سراسری بدم تا اگررشته بهتری قبول شوم برم مثلا دوست دارم وارد دانشگاه انتظامی بشم 3-دانشگاه ازاداز ما بدون پیش به چه صورتی ثبت نام می کنه

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اطلاعات ارایه شده شما ناقص است، مثلا نگفتید تصمیم تان برای پیش دانشگاهی چه رشته ای است؟ به هر صورت جواب های زیر را با دقت بخوانید :
      1- شما اول ازهمه باید از یک مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی با استفاده از تست های رغبت سنج تحصیلی و شغلی و شخصیت و هوش استفاده کنید که آیا نیازی به این همه دور چرخیدن و به اصطلاح از این ستون به آن ستون رفتن، ضرورتی دارد. رشته گرافیکی که دوسال عمر مفیدخود را برای آن صرف کردید، رشته خوبی است و معلوم نیست شما از راه ها و رشته های دیگر به نتیجه رضایت بخشی برسید. به نظر ما اگر شما در ادامه تحصیل همین رشته جدیت بیشتری به خرج دهید، مناسب تر است .

      2- اگر بخواهید همین رشته گرافیک را در کنکور سراسری ادامه دهید،باید پیش دانشگاهی رشته هنر بخوانید. باید 4 درس (طراحی 1 – تاریخ هنر جهان – تاریخ هنر ایران – مبانی هنرهای تجسمی ) را به عنوان دروس تغییر رشته، امتحان دهید.
      جزئیات امتحان تغییر رشته را در پست “پاسخ به سوالات ” از طریق صفحه اصلی سایت ؛ پی گیری نمایید.

      3- در صورتی که کاردانی فنی قبول شوید و آن را به اتمام برسانید، می توانید با مدرک آن، دوباره در کنکور سراسری شرکت کنید و نیازی به گذراندن دوره پیش دانشگاهی نیست. چون طبق آیین نامه سازمان سنجش، دوره کاردانی معادل دوره پیش دانشگاهی به حساب می آید و نـــوع آن هم برای شرکت در کنکور سراسری تعیین کننده نـــیست. یعنی با هرنوع کاردانی می توانید درکنکورسراسری در تمام گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه، شرکت کنید.

      4- دانشگاه انتظامی شرایط ویژه خودش را دارد و باید در دفترچه راهنما جزئیات آن را بخوانید.( پی دی اف دفترچه های مختلف در پست مشاوره و معرفی متون و کتاب سایت ما و همچنین سایت سازمان سنجش موجود است)

      5- دانشگاه آزاد هم رشته های فنی دارد که شما بدون گذراندن پیش دانشگاهی و حتی بدون آزمون کنکور می توانید در آن پذیرفته شوید:
      نمونه آن دوره كارداني پيوسته بـــــــدون آزمون نیمسال دوم سال تحصیلی 93-92 دانشگاه آزاد است که کاردانی گرافیک – گرافیک با کد رشته 60104 را هم دارد. به سایت دانشگاه آزاد ( سامانه ثبت نام دوره كارداني پيوسته بدون آزمون نیمسال دوم سال تحصیلی 93-92) مراجعه و شرایط و دفترچه راهنمای آن را بخوانید.
      ان شاء الله به جواب روشنی رسیده باشید.
      درصورت نیاز می توانید باما تماس بگیرید( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  29. سلام
    آیا کسی که دیپلم ریاضی فیزیک دارد برای شرکت در کنکور تجربی(با توجه به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی )باید امتحانات نهایی سال سوم رشته تجربی را شرکت کند؟و اگر باید شرکت کند چگونه؟با توجه به اینکه ثبت نام کنکور در اذر است و کد سوابق تحصیلی دیپلم ریاضی را وارد میکنیم.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      در فرم ثبت نام کنکور، همان کد رشته ای که فرد در آن دیپلم گرفته است وارد می شود(برای شما کد دیپلم رشته ریاضی فیزیک ) چون قرار است نمرات همین رشته ریاضی شما ، به صورت درس به درس ، به عنوان سوابق تحصیلی محاسبه شود. منتهی برای تغییر رشته ای ها کمتر از 25 درصد محاسبه می گردد. این هم احتمالا به خاطر این است که چون درس به درس محاسبه می شود، پس برخی از درس های دیپلم غیر متناظربا گروه آزمایشی شرکت کننده( مثلا کسی که با دیپلم ریاضی در گروه تجربی شرکت کرده است ) به عنوان سوابق تحصیلی ، هم خوانی ندارد.
      این جاست که ما می گوییم هدایت تحصیلی و تعیین رشته مناسب در دوره دبیرستان اهمیت ویژه ایی دارد.
      در مجموع تغییر شرایط ، برای دانش آموز درس خوان و کوشا چندان مشکلی که قابل حل نباشد، ایجاد نمی کند.
      *** در صورت نیاز به مشورت، می توانید با ما تماس داشته باشید( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید

  30. سلام
    در دفترچه کنکور 93 نوشته شده تاثیر قطعی سوابق تحصیلی.در صورتی که سال گذشته نوشته بود تاثیر مثبت.تاثیر قطعی یعنی چه؟و آیا کسی که معدل پایین دارد درصد هایش از 75 درصد حساب میشود؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- شما جواب خود را در سوالتان داده اید. سهم سوابق تحصیلی25 درصد به طور قطعی و مستقیم محاسبه می شود. پس مشخص است که سهم آزمون کنکور، 75 درصد خواهد بود. به هرصورت این طرح نیز محاسن و معایب خود را دارد. اگر قرار به حذف کنکور باشد، قاعدتا باید سوابق تحصیلی حایگزین آن بشود.

      2- تاثیر سوابق تحصیلی در نمره و رتبه سازی کنکور به صورت درس به درس خواهدبود.پس برای همه رشته های یک گروه آزمایشی یکسان نیست و بنابه انتخاب نوع رشته دانشگاهی در هر گروه آزمایشی، دخالت درس های امتحان نهایی، متفاوت می باشد.

      3- در قانون اعمال سوابق تحصیلی، جبران آن نیز مطرح شده است. منتهی هنوز در حد دخالت 25 درصد، چیزی عنوان و مشخص نشده است.

      4- به این نکته هم توجه کنید که؛ قانون به هر شکلی که باشد، برای همه یکسان اعمال می شود. منتهی در موارد استرس زا معمولا افراد فقط به وضعیت محدود شخصی خود نگاه می کنند. و توجه نمی کنند که دیگران هم در اعمال قانون، شرایط آن ها را دارند. توجه به این واقعیت قدری باعث آرامش شده و کنترل اوضاع را از دست نمی دهیم.
      * به نظر ما؛ با یک تلاش و کوشش مفید و قابل قبول، می توان در رشته مورد علاقه پذیرفته شد.
      ان شاء الله موفق باشید.

  31. با سلام
    در حال حاضر در سال سوم ریاضی مشغول به تحصیل می باشم تصیمم دارم در دانشگاه در رشته هنر زیر گروه موسیقی شرکت نمایم لطفا مرا راهنمایی فرماید
    1 – برای تغییر رشته در پییش دانشگاهی می باید چه مراحلی را طی نمایم
    2 – چه دروسی را باید برای آمادگی در دانشگاه مطالعه نماییم
    3 – لیست هنرستانهای که می توانم به آنها مراجعه نمایم چگونه می توانم بدست آورم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      ***برای 3 سوال شما پاسخ های زیر تقدیم می گردد. لطفا با دقت بخوانید و به موقع موارد آن را پی گیری فرمایید:
      1- برای تغییر رشته به هنر، باید در ۴ درس یعنی؛ تاریخ هنر جهان ،تاریخ هنر ایران، مبانی هنر های تجسمی و طراحی ۱ در تابستان سال سوم به پیش دانشگاهی، شرکت نموده و حداقل نمره قبولی ۱۰ را کسب نمایید.

      2- دریافت معرفی نامه برای تغییر رشته از سوم دبیرستان به پیش دانشگاهی از دبیرستان محل تحصیل خود.این معرفی نامه ، در زمان ثبت نام در حوزه امتحان تغییر رشته، یعنی در اواخر خردادماه ویا تیرماه سال سوم به پیش دانشگاهی قابل دریافت است . معرفی نامه مذکور باید حتما در فرم مخصوص و عکس دار باشد.

      3- باید در طول سال تحصیلی خود را برای دروس اختصاصی تغییر رشته (چهار درس ذکرشده در پاسخ شماره1) آماده کنید. برای این کار می توانید به یکی ازآموزشگاه های ویژه هنر( مانندآموزشگاه مکعب در انقلاب، که از طریق اینترنت قابل دسترسی است) ثبت نام نمایید. برای آمادگی کنکور دانشگاه هم آموزشگاه های ویژه هنر، کلاس های ویژه کنکور نیز دارند که در طول دوره پیش دانشگاهی، می توانید از آن بهره ببرید.

      4- هنرستان های خوب در رشته هنر، محدود هستند! مثل هنرستان صدا و سیما(درخیایان ولی عصر، نرسیده به میدان تجریش) هنرستان سوره( وابسته به سازمان تبلیغات) و یا هنرستان روایت فتح ( در حوالی میدان فردوسی) و البته هنرستان های غیر دولتی که به لحاظ کیفیت و شهریه بالا، چندان توصیه نمی کنیم. در عین حال می توانید به واحد فنی حرفه ای و یا واحد مشاوره منطقه آموزش و پرورش محل تحصیل خود و یا به واحد های مذکور دراداره کل شهر تهران، مراجعه نمایید و لیست هنرستان های هنر را برای رشته مورد علاقه خود، دریافت کنید.
      ان شاءالله به جواب مناسب خود رسیده باشید.
      در صورت نیاز می توانید با ما تماس بگیرید(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  32. باسلام خدمت مشاور محترم
    کسی که مدرک کاردانی نرم افزار کامپیوتر دارد و بخواهد در آزمون سراسری دررشته تجربی شرکت کند
    آیا معدل سه سال متوسطه فنی و حرفه ای که هیچ ارتباطی با رشته تجربی ندارد در نتیجه آزمون تاثیر میگذارد یا اینکه ریز نمرات کسب شده در کنکور مورد نظرتاثیر گذار خواهد بود(25درصد تاثیر معدل).

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1-برای کسانی که دوره پیش دانشگاهی را نگذرانده اند(مثل رشته های فنی حرفه ای) مدرک کاردانی، برای شرکت دوباره در کنکور؛ تنها به عنوان معادل پیش دانشگاهی و جایگزین آن است و هیچ تاثیر دیگری ندارد.

      2- تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری فقط شامل دروس امتحان نهایی پایه سوم است(درس های غیر نهایی،مثل درس تاریخ هم هیچ تاثیر ندارد). همچنین؛ با قانون فعلی سازمان سنجش، پایه های دیگرمثل اول و دوم هیچ تاثیری به عنوان سوابق تحصیلی نخواهد داشت.

      3- برای تغییر رشته ای ها، یعنی در صورتی که نوع گروه آزمایشی کنکور با نوع دیپلم غیرمتناظرباشد(مثل شما که با دیپلم فنی می خواهید در کنکور تجربی شرکت کنید)تاثیر سوابق تحصیلی کمتر از 25 درصد است.که کمتربودن تاثیر آن، احتمالا به خاطر تفاوت درس های تخصصی دیپلم غیر متناظر با گروه آزمایشی کنکور است.( مثلا برای رشته تجربی دروس تخصصی زیست و شیمی و فیزیک و…است اما دروس تخصصی دیپلم فنی دروس دیگری بوده است)

      ان شاءلله جواب سوالاتان را بدست آورده باشید.
      درصورت سوال و ابهام، می توانید با ما تماس بگیرید(نحوه تماس در نوارمشکی بالای سایت موجوداست)
      سلامت و موفق باشید

  33. سلام
    من 12سال پیش دیپلم کاردانش کرفتم حالا علاقه به ادامه تحصیل دارم و در رشته انسانی البته پیش دانشگاهی و غیر حضوری ثبت نام کردم حدود 1ماه تا امتحاناتم باقی مونده ولی متاسفانه ریاضی خیلی برام مشکله چون تا اول دبیرستان بیشتر ریاضی نخوندم و یک دفعه با این حجم ریاضی مواجه شدم اگر کتابی میشناسید که بتونم تواین وقت کم خودمو حداقل به نمره قبولی برسونم ممنون میشم اگر نه لطفا راهنماییم کنید که باید چی کار کنم چون با این وضع مردود میشم

      1. جعفر ابراهیمی

        به نام خدا
        وباسلام
        همچنانکه در پاسخ به سوال قبلی گفتم،ازاینکه پاسخ به سوالاتان با تاخیر ارایه شده است، پوزش می خواهیم. اما توضیح چند نکته رابرای جلب رضایت کاربران گرامی لازم می دانیم:
        1- تعدادسوالات کاربران زیاد است و پاسخ دادن به آن ها فرصت کافی را می طلبد.
        2- پشتیبانی سایت یکی از چندکاری است که در دفترمشاوره ماانجام می شود وبالطبع پاسخ دادن به سوالات یکی از چند فعالیت دیگری است که ما پی گیر آن هستیم!بنابراین؛ تو خود حدیث مفصل بخوان ازاین مجمل!
        3- با اینکه سوال برخی از کاربران تکراری است و جواب آن در قسمت های مختلف سایت موجود است(مثل پست تغییر رشته، پست مشاوره، پست معرفی متون و کتاب و به خصوص پست پاسخ به سوالات) اما با این حال انتظار دارند پاسخ آن ها دوباره به طور اختصاصی ارایه شود. و این در انبوه سوالات واقعا وقت گیر است.
        4-براساس تعهد شغل معلمی و مشاوره ای خود، ما دوست داریم، پاسخ مبتنی بر دستورالعمل ها و آیین نامه های موجود دستگا های ذیربط(آموزش و پرورش، آموزش عالی و…)بوده و به تفصیل بیان شده و حتی المقدور روشن و قانع کننده باشد. بنابراین گاهی، طولانی شدن پاسخ برخی سوالات، اجتناب ناپذیراست.
        5- به اصطلاح ما علامه نیستیم، وهمه جزئیات سوالات را نمی دانیم، لذا برخی سوالات نیاز به پرس و جو و مراجعه به منبع آن دارد.
        6-ازطرفی امکان برقرای تماس تلفنی را هم برای کسانی که کار و سوال فوری داشته و تعجیل دارند، فراهم نموده ایم که کابرانی محترم می توانند از امکان استفاده نمایند.
        7- مساله مهمتر اینکه؛ برقراری این سایت با قسمت های مختلف آن ازجمله؛ پاسخ گویی به سوالات، چه درصفحات سایت و چه به صورت تلفنی، وظیفه اداری و… ما نبوده و هیچ منفعتی را دربر ندارد، مگرعمل به وظیفه مردمی معلمی!
        باتشکر از توجه و تذکرشما.
        درصورت ابهامی در پاسخ های ما و یا سوال مجدد، می توانید با ما تماس داشته باشید( نحوه تماس در نوارمشکی بالای سایت موجوداست)
        سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      با عرض پوزش از اینکه به دلیل زیاد بودن و ازدحام سوالات کاربران محترم و سعی در پاسخ کامل و مستدل و تفصیلی به کاربران، با تاخیر به این سوال شما پاسخ دادیم، چند نکته را یاد آور می شویم:
      پاسخ اول: به طور کلی در مورد درس ریاضی دو نکته را می توان اشاره کرد:
      یکی درک مفاهیم ریاضی که این به آمادگی اولیه ما، پایه یادگیری ودیگر شرایط شخصی، مثل آرامش و درگیری های کمتر محیطی، سن و… بر می گردد. و دیگری تمرین بسیـــــــــــــــار زیـــــــــــــاد است که تعیین کنند ه است. بنابراین در درسی مثل ریاضی،انتظار نتیجه گیری در کوتاه مدت، منطقی نیست.

      پاسخ دوم: اصولا روش یادگیری درس ریاضی با سایر دروس رشته انسانی مثل درس تاریخ و یا جغرافیا متفاوت است و این طور نیست که صرفا با مطالعه فردی و کتاب خاصی بتوان مشکل خود را حل کرد. آنهم در بازار شلوغ و… کتاب های درسی!!! بنابراین بدون حضور در کلاس و یا کمک گرفتن از فرددیگری، بعیداست که به حداقل نتیجه موردنظر، یعنی نمره قبولی،دسترسی پیدا کرد. ولذاخواسته شما در تخصص معلم ریاضی و یا کسی است که بر مسائل آن حداقل تسلط نسبی داشته باشد(مثل دانشجوی رشته فنی).
      *** با توجه به ضعف شما در ریاضی پایه دبیرستان و اینکه ریاضی انسانی هم قدری متفاوت است، توصیه ما این است که؛
      اگر تمکن مالی و فرصت دارید حتما از کلاس درس ریاضی اختصاصی رشته انسانی در یک آموزشگاه قوی استفاده کنید و در صورت عدم امکان، ناچارا باید از یکی از آشنایان کمک بگیرید.
      چون شما بعد از 12 سال با علاقه به درس بازگشته اید و شاید خانه دار و یا شاغل باشید، خوب شرایطتان با یک دانش آموز دبیرستان متفاوت است و باید در حد شرایط خود انتظار داشته باشید. در هر حال بازگشت شما به درس جای بسی خوشوقتی است و خیلی امید دهنده خواهد بود. حتما شما با انگیزه و توان خیلی بهتر وبیشتر ی نسبت به یک دانش آموز دبیرستانی، درس خواهید خواند. واقعا جای تبریک گفتن دارد. اما در عین حال باید حوصله بیشتری به خرج داده و شاید در شروع این بازگشت به درس، باید قدری وقت بیشتری را صرف کنید.
      درصورت نیاز به راهنمایی جزیی تر می توانید با ما تماس بگیرید( نحوه تماس در نوارقرمزبالای سایت موجود است)
      موفق و سربلند باشید

  34. باسلام خدمت اساتید گرامی.برادرم در رشته ریاضی تحصیل میکند.سه مورد ازامتحانات را درخرداد و شهریور نتوانست پاس کند ومنتظر امتحانات دیماه است.میگوید به ریاضی علاقه ای ندارد و میخواهد بلافاصله بعد از دی تغییررشته به تجربی بدهد.لطفا راهنمایی فرمایید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ به سوال شما چند بخش دارد. با دقت بخوانید و درصورت سوال و ابهام با ما تماس بگیرید(نحوه تماس در نوارمشکی بالای سایت موجوداست):
      1- ایشان باید دو درس زیست 1 مربوط به پایه دوم و زیست 2 مربوط پایه سوم را به عنوان دروس تغییر رشته ازسوم ریاضی به پیش دانشگاهی تجربی، امتحان داده و حداقل نمره قبولی 10 را کسب نماید.

      2-امتحان تغییر رشته در هر سال فقط در تابستان پایه سوم به دانشگاهی انجام می شود. بنابراین تا تابستان سال بعد، باید دروس تغییر رشته را کار کند. توصیه ما این است که حتما به کلاس برود( مثل شرکت در کلاس یک آموزشگاه قوی برای دو درس زیست 1 پایه دوم و زیست 2 پایه سوم)

      3- با توجه به تغییر آیین نامه دوره پیش دانشگاهی:
      اولا؛ چون نظام آموزشی از ” ترمی واحدی” به ” سالی واحدی” تغییر کرده، حتی درصورت فارغ التحصیل شدن در دی ماه امسال، امکان ادامه واحد های پیش دانشگاهی در مدارس روزانه وجود ندارد.
      ثانیا؛ دانش آموزی که شرایط ادامه تحصیل در مدارس روزانه را دارد نمی تواند در مدارس بزرگسالان(شبانه) و یا به صورت داوطلب آزاد و یا آموزش از راه دوره تحصیل کند. (شرایط: در صورت سن زیر21 سال و طی نکردن حداقل یک سال دوره پیش دانشگاهی روزانه )
      *** توجه: معنی توضیحات بالا این است که همینکه این دانش آموز واحد های افتاده ای برای دی ماه امسال دارد، تا مهر 93 به عنوان دانش آموز پیش دانشگاهی، امکان ادامه تحصیل ندارد و به ناچاراز وقفه تحصیلی اجباری استفاده می کند. حال چه تغییر رشته ای باشد چه نباشد! پس بهتر است از این فرصت برای یادگیری بهتر و قوی کردن پایه خود در دروس تخصصی پایه رشته تجربی( زیست 1 – زیست 2 – شیمی 2 و3) استفاده کند. بنابراین همچنانکه در بالا توصیه نمودیم، حتما درطول مدت بهمن امسال تا شهریور سال بعداز کلاس های درس یک آموزشگاه قوی بهره بگیرد.
      سلامت و موفق باشید.

  35. سلام
    من در رشته ساختمان مدرک کاردانی دارم و توی دفترچه کنکور سراسری با داشتن کاردانی میشه تو ازمون شرکت کرد ، می خواهم بدونم که میتونم با این مدرک تو رشته عمران عمران شرکت کنم با توجه به یکی بودن واحدها ایا واحدهایی که پاس کردم تطبیق داده میشه؟
    سپاس

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- نوع رشته دیپلم و دوره پیش دانشگاهی و معادل آن یعنی کاردانی، برای انتخاب نوع گروه آزمایشی کنکور(ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان های خارجه) ملاک نیست. بنابراین شما می توانید گروه آزمایشی ریاضی را برای انتخاب رشته عمران عمران انتخاب کنید.
      2- اینکه تطبیق واحد زده شود و واحدهایی از دوره کاردانی شما برای کارشناسی مورد قبول واقع شود، در دانشگاه آزاد و یا دولتی، در گذشته سابقه دارد. اما با توجه آیین نامه های جدید و دانشگاه به دانشگاه، ممکن است تفاوت هایی داشته باشد. ان شاءالله بعد از قبولی در رشته مورد علاقه(عمران-عمران)، موضوع را در همان دانشگاهی که قبول شدید، پی گیری کنید!
      سلامت و موفق باشید

  36. باعرض سلام . من در پیش دانشگاهی رشته ریاضی می خونم می خواستم ببینم میشه الان که دوماه از شروع سال گذشته من تییر رشته بدم؟ اگر مبشه لطفا راهنملیی ام کنید وشرایطشو برام بگین .ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1) با توجه به توضیحات شما، در حال حاضر امکان تغییر رشته وجود ندارد!
      2) شما این تغییر رشته برای چه می خواهید انجام دهید؟ شاید برای رسیدن به هدف خود راهی غیر از تغییر رشته هم وجود داشته باشد! برای این موضوع مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی به شما کمک خواهد کرد!
      3) چون نوع دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی، برای انتخاب و شرکت در هریک از گروه های آزمایشی در کنکور شرط نیست، بنابراین برای شرکت در رشته مورد نظر در گروه مربوط به آن( ریاضی، تجربی، انسانی و…) مشکلی از لحاظ قانونی ندارید. البته این کار سختی است. چون شما تقریبا دو رشته را باید با هم بخوانید.
      4) درصورت نیاز به توضیحات جزئی تر، می توانید با ما تماس بگیرید.( نحوه تماس در نوارقرمزرنگ بالای سایت موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  37. با سلام
    من سال 90 کنکور ریاضی دادم و بصورت شبانه انتخاب رشته کردم که اگر نخواستم مشکلی نباشه.الان هم 4 ترم خوندم ولی از اول امسال تصمیم کرفتم این دو ترم را مرخصی بگیرم و به دلیل علاقه ای که به رشته های تجربی داشتم از تابستان امسال به آموزشگاه میرم و درس زیست و چند درس دیگر رو به کلاس میرم.
    اولین سوال من این هست که با توجه به اینکه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی من ریاضی هست برای کنکور تجربی سراسری و پزشکی آزاد آیا مشکلی به وجود میاد؟این رو الان میپرسم چون هرکسی یه چیزی میگه هردفه و میخوام مطمئن بشم
    سوال دوم اینکه آیا میتونم تا زمان کنکور امتحان نهایی زیست رو بدم به طوری که اون 25 درصد تاثیر رو داشته باشه توی کنکورم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- تغییر مسیر تحصیلی و شغلی، پیامدها،آثار و نتایجی دارد که باید به خوبی مورد بررسی قرارگرفته و برای با صرفه بودن آن به نتیجه کاملا روشنی رسیده باشید.

      2- چون نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از گروه های آموزشی ملاک نیست، بنابراین برای شرکت شمادرکنکور تجربی با مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی مشکلی وجود ندارد.

      3-هرچند که در طرح حذف تدریجی کنکور، صحبت جبران سوابق تحصیلی هم شده است(که مورد سوال شما هم یکی از موارد آن است ) اما چون تا به حال روش تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور اعمال شده است، عملا چیزی به عنوان جبـــــران سوابق تحصیلی پیش نیامد ه است! پس با قوانین فعلی؛اینکه کسی بعد از فارغ التحصیلی ازیک رشته تحصیلی ( مثل شما در رشته ریاضی) بتواند دروس تخصصی رشته دیگری را امتحان داده،و مدرک رشته دیگری رااخذ کند وجود ندارد. چرا که در نظام جدید(برخلاف نظام قدیم) به طور معمول امکان گرفتن دو دیپلم وچود ندارد. لذا شما نمی توانید یکبار دیگر در امتحان نهایی برای درس زیست شرکت کنید!
      تنها راه گرفتن مدرک تجربی، شرکت به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) ویا دبیرستان بزرگسالان(شبانه) از طریق تطبیق واحد های دیپلم و تحصیل دوباره در رشته تجربی است که تبدیل به یک ماراتن شده و توصیه نمی شود.

      4- از طرفی اگر تاثیر سوابق تحصیلی 25 درصد مثبت باشد( که البته برای تغییر رشته ای ها مثل شما، تاثیر کمتر از 25 درصد خواهدبود) اقدام برای امتحان نهایی زیست برای چنین تاثیری مقرون به صرفه نبوده و کار اشتباهی است. در صورتی که تاثیر 25 درصد قطعی و مستقیم( که برای شما کمتر خواهد بود)باشد، با قوانین موجود، به نظر وقت گذاری شما بر روی اصل آزمون کنکور بهتر از این باشد که بخواهید ماراتن طولانی که گقته شد را طی کنید. مگر اینکه بعد از قطعی شدن دخالت سوابق تحصیلی به صورت مستقیم و با سهم ثابت مثلا 25 درصد در نمره تراز و رتبه کنکور، به طور مشخص ودقیق امکان جبران سوابق تحصیلی گذشته هم (ازجمله موضوع شما) فراهم گردد.
      امیدواریم با توضیح جوانب مساله، شما به جواب خود رسید باشید.
      در صورت ابهام و سوال می توانید باما تماس بگیرید( نحوه تماس در پست تماس با ما در نوار مشکی رنگ بالای سایت)
      باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شما

      1. با سلام و باتشکر صمیمانه از شما دلسوزانه پاسخ سوالات را میدهید..سوال من اینه که با توجه به اینکه گفته میشه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور93 بیست و پنج درصد به صورت “مستقیم” شده است در اینصورت تکلیف کسانی که دیپلمشان با رشته ای که میخواهند کنکور بدهند تفاوت دارد چیست؟برای مثال من که دیپلم ریاضی دارم ولی میخواهم کنکور تجربی بدهم تاثیر نمره ی زیست و حتی دیگر درس ها چگونه میشود؟آیا درصد نمره ی زیست من در کنکور از 75 محاسبه میشود؟!! 😐

        1. جعفر ابراهیمی

          به نام خدا
          وبا سلام
          – همانطور که گفتیم تاثیر سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها کمتر از حد تعیین شده( فعلا 25 درصد)است.
          لذا برای شرکت کنندگان در گروه تجربی با دیپلم غیر مرتبط( غیر تجربی) هیچ درصدی را برای سوابق تحصیلی درس زیست در نظر نگرفته اند وبه جای آن هر آنچه را در آزمون کنکور بدست بیاید را برای نمره(تراز و رتبه) کنکور در نظر می گیرند. دلیل این موضوع هم کاملا واضح است، چون برای نمونه؛ درس زیست جزء دروس اختصاصی رشته ریاضی نبوده و امتحان تغییر رشته آن از پایه سوم به پیش نیز هیچ تاثیری روی معدل پایه سوم نداشته و تنها مجوز ورود به رشته تجربی در دوره پیش دانشگاهی بوده است!!!

          -پاسخ مفصل این سوال، در پاسخ به سوال ۶۰ عمومی ومتداول ارایه شده است . مقدمه آن را با دقت مطالعه فرموده و جدول پیوست آن را در پایین همان صفحه دانلود نمایید.
          سلامت وموفق باشید.

  38. با سلام
    من دانشجوی ترم اخرمهندسی برق هستم ،چون به رشته های تجربی علاقه زیادی دارم میخواستم بعد از فارغ التحصیلی در یکی از رشته های تحصیلی تجربی ادامه تحصیل بدم ، دیپلمم فنی هست و دارای کارت معافیت هستم.میخواستم ببینم چجوری باید این کارو انجام بدم.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اول:
      برای رسیدن به چنین نتیجه ای، چه توجیهی منطقی و عقلانی دارید. بدون نظر و مشورت لازم، چنین اقدامی سنجیده نیست!!!
      دوم:
      پاسخ به سوال عمومی شماره ۲۸- 25 – 14 و همچنین پاسخ به سوالات اختصاصی شماره ۲۸ – 25 درپست پاسخ به سوالات سایت مرکزمشاوره موسسه دانش را حتما بخوانید.
      *** می توانید با ما تماس بگیرید( نحوه آن در نوارمشکی بالای سایت)
      موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      همچنانکه در سوال عمومی شماره 28 در پست پاسخ به سوالا ت سایت، ذکر کرده ایم؛ نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از گرو های آزمایشی کنکور( ریاضی – تجربی – انسانی- هنر- زبان های خارجی) شرط نیست و با هر نوع مدرکی می توان هریک از گروه های مورد نظر را شرکت کرد.
      سلامت و موفق باشید.
      مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

  39. سلام خسته نباشید
    من امسال سوم ریاضی هستم و متولد مرداد 76 هستم
    میخوام تغییر رشته بدم به رشته ی فنی ساختمان ولی دیر اقدام کردم و به امتحانات تغییر رشته شهریور ماه نرسیدم؟
    الان باید چکار کنم؟ میتونم امسال درسو بذارم کنار و سال دیگه به سال سوم فنی تغییر رشته بدم؟
    وقتم خیلی کمه واقعا ممنون میشم زود جوابمو بدید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      درحالت معمول وقفه تحصیلی به ضرر شماست و توصیه نمی شود! اگر به رشته ساختمان علاقه دارید، چندراه برای رسیدن به هدف خود دارید:

      1- درصورتی که بخواهید با رتبه علمی بالاتری در رشته موردعلاقه ادامه تحصیل دهید، قاعدتا راه آن دیپلم ریاضی و سپس گذراندن سال آخر(پیش دانشگاهی) در همین رشته است. از این راه شما بهتر می توانید درکنکور سراسری برای پذیرش در دانشگاه های دولتی روزانه، شبانه، آزاد و یا غیرانتفاعی، شرکت کنید.

      2- درجه نازل تر این است که؛ سوم ریاضی را با گرفتن دیپلم به پایان برسانید وسپس برای ادامه تحصیل در رشته ساختمان در سطح کاردانی، برای دانشگاه علمی کاربردی اقدام کنید.

      3- برای موارد اضطراری، اگر بخواهید سال سوم را درس نخوانید، می توانید از قانون وقفه تحصیلی استفاده کنیدکه مسائل مربوط به آن در پاسخ به سوال 29 و 26 و33 اختصاصی در پست پاسخ به سوالات(نوارقرمزبالای سایت)آمده است. منتهی این راه به دلیل دردسر ارایه مدارک لازم برای استفاده از وقفه تحصیلی و توجیه مساله سربازی، در حالات معمول توصیه نمی شود. مگر برای کسی که در شرایط خیلی سختی برای ادامه تحصیل قرار داشته باشد!!!
      درصورت ابهام و سوال مجدد می توانید با ما تماس بگیرید.
      سلامت و موفق باشید.
      مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
      ابراهیمی

      1. سلام مجدد و تشکر از پاسختون
        عذر میخوام ولی قصد من تحصیل در رشته ی فنی است
        نزدیک ترین راه من برای رسیدن به دانشگاه از طریق رشته فنی چیه؟
        من امسال(سوم ریاضی) رو نرفتم مدرسه به دلیل مشکلات شخصی
        میتونم مدرک سال سوم رو توی آموزشگاه یا موسسه ای بگیرم؟ حتی چند سال دیگه؟ نمیخوام توی مدرسه باشه
        ممنونم

        1. جعفر ابراهیمی

          به نام خدا
          وبا سلام
          جواب اول: نزدیک تربن راه برای ورود به دانشگاه، دانشگاه علمی کاربردی و همچنین دانشگاه بدون کنکور است که شرایط خاص خودش رو دارد. سوال شبیه سوال شما را در ذیل پاسخ به سوالات تغییر رشته در پست ” تغییررشته دبیرستان و پیش دانشگاهی” جواب داده ام.از طریق ” جستجوی” بالای سایت و یا قسمت “برچسب های” سایت پیدا کنید. همچنین دفترچه راهنمای دانشگاه علمی کاربردی و همچنین دانشگاه پیام نور و پذیریش دانشجوی بدون کنکور به صورت پی دی اف(PDF)درپست” معرفی متون و کتاب” و پست “مشاوره” سایت ما و همچنین سایت سازمان سنجش موجود است، آن را بادقت بخوانید.
          جواب دوم: برای گرفتن دیپلم چهارراه دارید:
          1- تحصیل در مدارس روزانه ( به شرط داشتن شرایط سنی و عدم مشمولیت سربازی برای پسران)
          2- تحصیل در مدارس شبانه ( به شرط عدم شرایط تحصیل در مدارس روزانه؛ مثل سن و… براساس اصلاحیه آیین نامه دره دبیرستان و پیش دانشگاهی، کسانی که شرایط تحصیل در مدارس روزانه را دارند نمی توانند در مدارس شبانه درس بخوانند)
          3- آموزش از راه دور
          4- شرکت در امتحانات پایانی (خرداد ماه) به صورت متفرقه.
          *** تذکر: همانطور که اشاره شد هریک از راه های فوق شرایط وضوابط مربوط به خود را دارد.می توانید متن آیین نامه دوره سه ساله دبیرستان که به صورت پی دی اف(PDF)درپست” معرفی متون و کتاب” و پست “مشاوره” سایت ما موجود است، مطالعه کنید و در صورت سوال و ابهام با ما تماس بگیرید و یا به واحد مشاوره آموزش و پرورش محل زندگی و تحصیل خود مراجعه بفرمایید.
          سلامت و موفق باشید

  40. باسلام من در هنرستان رشته حسابداری دیپلم گرفتم وبعد بدون کنکور(با شرط معدل) مدرک کاردانی پیوسته رو هم گرفتم….والان خیلی خیلی علاقه به پزشکی دارم و میدونم که حتما قبول میشم چون خیلی زحمت کشیدم….حالا سوال من اینه:توی دفترچه راهنما گفته فوق دیپلم فنی معادل پیش دانشگاهی محسوب میشه.یعنی من که کاردانی دارم دیگه نمیخواد مدرک پیش دانشگاهی داشته باشم؟؟؟؟؟؟؟؟تورو خدا حتما بهم جوابش و زود بدین که اگه نمیشه برم مدرک پیش رو بگیرم ………..مرسی

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      دربخش مقدمه، ذیل نکات مهم دفترچه شماره 1 (دفترچه راهنمای ثبت نام وشرکت در آزمون سراسری سال 92) برای شرکت در کنکور سراسری، داشتن مدرک کاردانی را برابر با گذراندن دوره پیش دانشگاهی دانسته است. این نکته در دفترچه سال قبل (91) هم تحت عنوان بند الف شرایط اختصاصی، آمده است.
      بنابراین شما باداشتن مدرک فوق دیپلم برای شرکت در گروه آزمایشی مورد نظرتان (تجربی)مشکلی ندارید.
      سلامت و موفق باشید.

  41. سلام کسی که میخواهد از سوم انسانی به چهارم ریاضی تغییر رشته دهد تکلیف معدل 3 سال انسانی او چه میشود؟ آیا در کنکور تاثیری دارد؟ یک سوال دیگه اینکه کسی که سال اول تجدید ریاضی باشه و نتونه ریاضی بخونه اما در پایان سال دوم بخواد هم امتحان تغییر رشته به ریاضی و هم امتحان ریاضی اول رو بده این امتحانات با هم تداخل ندارن؟منظورم اینه که اول باید ریاضی اول رو پاس کنه تا بتونه تغییر رشته به ریاضی رو بده تکلیف چیست ؟امکان پذیره؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      پاسخ اول:
      احتساب سوابق تحصیلی برای کنکور، فقط شامل نمرات امتحان نهایی سال سوم خواهد بود. حال چه تغییر رشته ای باشید و چه نباشید!بنابراین نمرات و معدل سال اول (عمومی) و دوم(رشته خاص) و همچنین پیش دانشگاهی هیچ تاثیر در رتبه سازی کنکور شما ندارد. البته برای تغییر رشته ای ها(همچنانکه درپست پاسخ به سوالات ذرک شده است)تاثیر نمرات امتحان نهایی در کنکور کمتر از 25 درصد است.
      پاسخ دوم:
      براساس ماده 2-9اصلاحیه آیین نامه دوره سه ساله متوسطه( موضع بخشنامه شماره 400/11103 – موخ 91/1/27 وزارت آموزش و پرورش )دانش آموزان تجدیدی چنانچه در پایان دوره تابستانی موفق به احراز شرایط قبولی در برخی از دروس نشوند،می توانند با رعایت سایر ضوابط در امتحانات دروس مربوط(به استثنای دروس نهایی) حداکثر تا 10 مهر شرکت کنند. همچنین براساس ماده 3-9 دانش آموزان پایه اول پس از پایان سال تحصیلی ( حداکثر 10 مهرماه)براساس ضوابط شاخه و رشته به سال دوم ارتقاء می یابند و کلیه دروس سال دوم رشته مربوط به آن ها ارائه خواهدشد. این دسته از دانش آموزان می توانند دروس باقیمانده از سال اول و دوم رادر دوره تابستانی سال دوم انتخاب کرده و در آزمون دروس مر بوط شرکت کنند.
      پاسخ سوم:
      نکته اول؛ تغییر رشته مورد سوال شما؛ از پایه دوم به سوم است، برای همین باید دروس پیش نیاز سال سوم را امتحان داد(یعنی دروس اختصاصی پایه دوم رشته مورد نظر)
      نکته دوم؛ امتحان تغییر رشته دوم به سوم در دو نوبت خرداد و شهریورقابل برگزاری است که توسط خود مدرسه ای که رشته مذکور در آن برقرار است،اجرا می شود. بنابراین هیچ ارتباطی با دروس باقیمانده از سال اول( مثل ریاضی ) ندارد.
      پس دروس تغییر رشته دوم به سوم مستقل از سال اول است. چه دانش آموز شرایط رشته را در سال اخذ کرده باشد و چه اخذنکرده باشد و براساس اصلاحیه آیین نامه؛ وقتی شما می توانید دروس باقیمانده از سال اول را با سال دوم، باهم امتحان بدهید، پس می توانید دروس سال دوم را برای تغییر رشته ( درس ها اختصاصی پیش نیاز) را هم امتحان دهید.
      درصورت ابهام و سوال می توانید با ما تماس بگیرید.(قسمت نوارمشکی بالای سایت)
      سلامت وموفق باشید.

  42. سلام من سال آبنده سال چهارم ریاضیم اما دوست دارم تغیر رشته بدم و فنی کامپیوتر درس بخونم باید چکار کنم و چه درس هایی رو باید امتحان بدم؟ ممنون میشم هرچه زودتر جوابم از همینجا بدید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      دو پاسخ عمده برای شما داریم:
      1- در نظام فعلی، طول مدت تحصیل شاخه فنی حرفه ای، تنها سه سال بوده و فارغ التحصیلان هنرستان در پایان سال سوم دیپلم فنی می گیرند. به عبارت دیگر شاخه فنی حرفه ای و کاردانش دوره پیش دانشگاهی ندارند. برای همین است که اجازه شرکت در کنکور سراسری را با دیپلم فنی ندارند. مگر اینکه یا دوره پیش دانشگاهی را بگذرانند و یا دوره فوق دیپلم در همان شاخه فنی حرفه ای را به اتمام برسانند.
      2- اگر به رشته کامپیوتر علاقه دارید، پیش دانشگاهی همان رشته ریاضی را بخوانید، و سپس در کنکور گروه ریاضی رشته کامپیوتر را در اولویت های انتخاب خود قراردهید. اگر نگران سختی رشته ریاضی در دوره پیش دانشگاهی و یا کنکور گروه ریاضی هستید، برای ادامه تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی و یا دانشگاه آزاد فرصت دارید. به خصوص رشته های بدون کنکور.
      می توانیدرشته ها و دانشگاه ها ی بدون کنکور را مطالعه و بررسی کنید.
      در صورت ابهام،سوال خود را ارسال فرمایید.
      مطمئنا با جدیت، موفق خواهید بود.
      سلامت باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      با سلام
      چون در شروع سال تحصیلی از اول مهرماه، رشته تحصیلی دانش آموز باید مشخص شده باشد، بنابراین امکان امتحان مجدد برای تغییر رشته نیست.
      توضیح بیشتر:
      طبق ماده سی وشش از فصل پنجم آیین نامه آموزشی دوره پیش دانشگاهی (صفحه ۷۲۹ کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ ۱۳۸۵)امتحانات تغییر رشته هرسال یکبار و در تابستان به صورت نهایی و برابردستورالعمل معاونت آموزشی برگزار می شود.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید