موضوعات

پاسخ به سوال هدایت تحصیلی(اختصاصی شماره۴):تغییر رشته ازپایه سوم ریاضی به رشته هنری گرافیک با وجود 5 درس افتاده…؟

mohammad_Khodadadi
سوال:
دختر من در سال سوم رشته ی ریاضی با ۵ درس افتاده قصد تغییر رشته به گرافیک را دارد لطفا مرا راهنمایی کنید از کجا شروع کند وچگونه؟ ازراهنمایی شما ممنون.
( فرستاده شده توسط:معصومه محمدنبی – تیر ۱۹, ۱۳۹۲ در ۴:۵۸ ق.ظ)

پاسخ:

به نام خدا
و با سلام
موضوع شما ادامه تحصیل در رشته هنر گرافیک است. برای این کار یک از سه راه زیر را پی گیری نمایید:
راه اول:
1- اتمام پایه سوم در رشته ریاضی دریافت دیپلم ریاضی.
2- در صورت اتمام پایه سوم ریاضی و اخذ دیپلم آن ؛ ادامه تحصیل در رشته هنر پیش دانشگاهی برای شرکت در کنکور گروه هنر با انتخاب رشته گرافیگ.
راه دوم :
انصراف از ادامه دادن رشته ریاضی در پایه سوم و تغییر رشته به رشته مورد نظر ( گرافیک) در هنرستان و اخذدیپلم آن.
راه سوم:
دیپلم ریاضی را بگیرید و دوباره پایه دوم و سوم رشته گرافیک را بگذرانید. که به دلایلی که در راه اول و دوم اشاره می شود، این روش در اولویت نیست.

*پی گیری راه اول) یعنی اخذ دیپلم ریاضی و سپس ادامه تحصیل در رشته هنر پیش دانشگاهی برای انتخاب رشته گرافیک در کنکور گروه هنر:
1- در قدم اول می بایست خود را برای پاس کردن ۵ درس افتاده آماده نموده و حداقل با نمره قبولی ۱۰ آن ها را پاس کند.
2- در قدم بعدی در امتحانات تغییر رشته در شهریورماه شرکت کند که در صورت کسب حداقل نمره ۱۰ در دروس تغییررشته ( طبق قانون مذکوردرذیل این یادداشت) می تواند در رشته مورد اشاره در سال آخر ، ادامه تحصیل دهد.
براساس ماده سی وشش از فصل پنجم آیین نامه آموزشی دوره پیش دانشگاهی (صفحه ۷۲۹ و ۷۳۰ کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ ۱۳۸۵)باید:
در ۴ درس ذکر شده در سوال، یعنی؛ تاریخ هنر جهان ،تاریخ هنر ایران، مبانی هنر های تجسمی و طراحی ۱ شرکت نموده و حداقل نمره قبولی ۱۰ را کسب نماید.

** پی گیری راه دوم) یعنی از ادامه دادن رشته ریاضی در پایه سوم انصراف داده و به رشته مورد نظر ( گرافیک) در هنرستان و اخذدیپلم آن:
1- با شروع سال تحصیلی امکان تغییر وجود ندارد. مگر بین دو ترم برای مدارس بزرگسالان ( شبانه ) و داوطلب آزاد( متفرقه) به شرط از دست دادن شرایط ادامه تحصیل در دوره روزانه.
2- امکان ادامه تحصیل در پایه سوم شاخه فنی حرفه ای با تغییر رشته از پایه سوم رشته ریاضی ( یا حتی دیگر رشته های فنی) وجود ندارد. یعنی برای تحصیل در هریک از رشته های پایه سوم شاخه فنی حرفه ای ، فقط یک بار می توان از پایه دوم به سوم تغیر رشته داد.
3- در صورت علاقه مندی دانش آموز پایه سوم تمام رشته ها ، به ادامه تحصیل در هریک از رشته های فنی هنرستانی( مثلا گرافیک) فقط میتوان در شاخه کار ودانش آن هم به صورت داوطلب آزد شرکت کرد. براساس آیین نامه موجود سازمان سنجش چون دیپلم های فنی هنرستانی ( هر دوشاخه فنی حرفه ای و کار ودانش) شامل سوابق تحصیلی دخیل در کنکور نمی شوند، بنابراین می توانید از روش تطبیق واحد استفاده کنید. یعنی باید به یکی از هنرستان های دولتی شاخه کار و دانش و یا غیر دولتی از راه دور (مورد تایید آموزش و پرورش )مراجعه نمایید و کارنامه رسمی ( سه ستونه ) پایه سوم خود را تحویل داده تا واحدهای مشترک( عمدتا دروس عمومی) پایه دوم و سوم بین دو رشته ریاضی و گرافیگ را پذیرفته و دروس باقیمانده پایه دوم وسوم ( عمدتا دروس مهارتی ) رشته گرافیک را مشخص نمایند. سپس واحدهای باقیمانده رشته مورد نظر را در طول سال تحصیلی ، با کسب حد نصاب نمره قبولی ، خواهید گذراند. استفاده از این روش حدود یک سال به طول می انجامد.

پی گیری راه سوم ) : اخذ دیپلم ریاضی و تحصیل دوباره در پایه دوم و سوم رشته گرافیک :
اگر اصرار به داشتن دو دیپلم ریاضی و گرافیک دارید ، می توانید اول دروس افتاده رشته ریاضی را به اتمام رسانده و دیپلم آن را گرفته سپس برای تحصیل در رشته گرافیک از پایه دوم و سوم به همان صورت داوطلب آزاد اقدام نمایید که این روش در اولویت نیست.

***تذکر:
1- به نظر ما روش اول از لحاظ زمانی و صرف انرژی در اولویت قرار دارد.
2- آماده شدن برای اینکه ۵ درس افتاده را پاس کنید و شرکت در امتحانات تغییر رشته در مدت کوتاه مشکل به نظر می رسد و شاید پاس کردن دروس و به طبع شرکت در امتحان تغییر رشته به امتحانات جبرانی دی ماه و یا حتی خردادبکشد.
3- براساس آیین نامه دوره سه متوسطه و تبصره های می توانید می توانید از تک ماده و قبولی در سال سوم استفاده نمایید. ( دو درس عمومی و دو درس اختصاصی با نمرات بین 7 تا 10 در صورتی که معدل شما بالای 10 باشد.)
4- طبق آیین نامه هدایت تحصیلی دوره پیش دانشگاهی ، ادامه تحصیل به صورت داوطلب آزاد یا همان متفرقه، نیازی به شرکت در امتحان تغییر رشته ندارد.

شما می توانید علاوه بر مراجعه به مستند ارایه شده درپاسخ ما(کتاب آیین نامه…)به واحدمشاوره اداره آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه نمایید.
سلامت و موفق باشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی آموزشی دانش
ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب

8 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ به سوال هدایت تحصیلی(اختصاصی شماره۴):تغییر رشته ازپایه سوم ریاضی به رشته هنری گرافیک با وجود 5 درس افتاده…؟»

  1. سلام من سال سوممو تموم کردم و میخوام امسال برای دانشگاه هنر تو رشته ی گرافیک بدون کنکور شرکت کنم..من ب دانشگاه هم سرزدم و گفتن میتونم امسال شرکت کنم…توروخدا جواب بدین…میشه؟؟؟ مدرک دیپلممو کی اخذمیکنم؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اول:اطلاعات ارایه شده ناقص است . نگفته اید که رشته دیپلم شما چیست!!!
      دوم: برای پذیرش در رشته گرافیک ، کاردانی دانشگاه آزاد هم با دیپلم های فنی متناسب مرتبط با رشته گرافیک ( طبق جداول صفحات 9 تا 13 دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی بدون آزمون برای نیمسال تحصیلی 93-92 ) و هم با دیپلمهای ریاضی وتجربی وانسانی، ثبت نام خواهد داشت. (طبق جدول صفحه 14) که خوب قاعدتا شما باید برای نیمسال تحصیلی آینده، یعنی 94-93 اقدام کنید.
      سوم: متن این دفترچه در پست معرفی کتاب ومتون ، بخش آیین نامه و دستورالعمل ها، صفحه “متن دفترچه های راهنمای کنکور و پذیرش دانشگا هها ” سایت مرکز مشاوره موجود است. با دقت آن را مطالعه بفرمایید.

      چهارم: آماده شدن اصل مدرک دیپلم حدودا یک سال طول می کشد. برای همین تمام دانشگاهها تا آماده شده مدرک اصلی، کار ثبت نام داوطلبین را با گواهی موقت صادر شده دیپلم، انجام می دهند و جای نگرانی نیست.
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      سوال شما تکراری است اما یک بار دیگر جواب این سوال را به عرض می رساند که؛ برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر(گرافیک) چندراه برای شما وجود دارد:

      راه اول) ادامه تحصیل در رشته گرافیک در سطح کارشناسی دانشگاه سراسری؛
      برای این منظور باید درگروه آزمایشی هنر ثبت نام و شرکت نمایید. برای این کار با توجه زمان اخذ دیپلم شما( سال85) و شرایط سنی، لازم است تا دوره پیش دانشگاهی هنر را از یکی از سه طریق بزرگسالان (شبانه)یا داوطلب آزاد(متفرقه) و یا آموزش از راه دور(غیرحضوری) بگذرانید و همزمان، با شرکت در کلاس های درس های تخصصی گروه آزمایشی هنر در یک آموزشگاه قوی ویژه کنکورهنر( مثل آموزشگاه مکعب در خیابان انقلاب) خودرا برای آزمون دانشگاه های سراسری آماده کنید.
      اگر بخواهید رشته هنر دوره پیش دانشگاهی را در دوره بزرگسالان طی کنید، باید در چهار درس امتحان تغییر رشته(طراحی 1 – تاریخ هنر جهان – تاریخ هنر ایران – مبانی هنر های تجسمی) شرکت کرده و نمره قبولی حداقل 10 را کسب نمایید. اما شرکت در امتحانات پایانی دوره پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد.

      راه دوم) پی گیری ادامه تحصیل از طریق شرکت در آزمون دانشگاه فنی حرفه ای؛
      برای ادامه تحصیل از این طریق باید دیپلم هماهنگ و متناظر با رشته گرافیک در این دانشگاه را داشته باشید. چون اصولا دانشگاه فنی حرفه ای، به هدف ادامه تحصیل رشته های فنی برای شاخه کار و دانش و فنی حرفه ای طراحی شده است. بنابراین شامل حال رشته های شاخه نظری( ریاضی، تجربی، انسانی) نمی شود.

      ***استناد: براساس بندالف شرایط اختصاصی ذکر شده در صفحه ۱ دفترچه راهنمای کنکور دانشگاه فنی حرفه ای وبند۱ یادآوری های مهم در صفحه ۲ همان دفترچه، فقط دارندگان دیپلم فنی متناظر با رشته انتخابی در دفترچه کنکور،می توانند ثبت نام نمایند. یعنی برای انتخاب رشته گرافیک حتما باید دیپلم فنی گرافیک داشته باشید و دیپلم های دیگر قابل قبول نیست!ن روش و برای گرفتن دیپلم این رشته از طریق شاخه فنی تنها می توانیداز طریق شاخه کار ودانش، آنهم به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) و یا بزرگسالان(شبانه) عمل نمایید.

      راه سوم) پی گیری ادامه تحصیل درشرکت در آزمون دانشگاه علمی کاربردی:
      هر چند دانشگاه علمی کاربردی نیز برای رشته های فنی شاخه کار و دانش و فنی حرفه ای طراحی شده است
      اما طبق جدول شماره2 صفحه 8 دیپلم های شاخه نظری( ریاضی، تجربی، انسانی) نیز می توانند در رشته های مشخص شده ثبت نام و در آزمون آن شرکت نمایند.
      فقط دانشگاه علمی کار بردی در بخشی رشته های فنی خود دیپلم ریاضی هم می پذیرد.

      راه چهارم) ادامه تحصیل رشته مورداشاره( گرافیک) از طریق دانشگاه کاردانی آزاد بدون کنکور؛
      طبق دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی بدون آزمون برای نیمسال تحصیلی 93-92 (جدول صفحه 14 دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی بدون آزمون برای نیمسال تحصیلی 93-92) شما با داشتن دیپلم ریاضی امکان انتخاب و ادامه تحصیل در رشته گرافیک، کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد دارید. این دانشگاه براساس معدل، پذیرش خواهد داشت.
      متن این دفترچه در پست معرفی کتاب ومتون ، بخش آیین نامه و دستورالعمل ها، صفحه “متن دفترچه های راهنمای کنکور و پذیرش دانشگا هها ” سایت مرکز مشاوره موجود است. با دقت آن را مطالعه بفرمایید.

      *****تذکر:
      1- راه اول( دانشگاه سراسری) از نظر علمی و اعتبار قوی تر بوده و در اولویت است! اما راه دوم و سوم ( دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی)از نظر علمی پایین از کارشناسی دانشگاه سراسری است و سطح مهارتی بالاتری دارد. ولی از نظر طول تحصیل طولانی تر است چون تا مقطع کارشناسی باید سه مقطع دیپلم، فوق دیپلم، کارشناسی را پست سر گذاشته و برای ادامه تحصیل در آزمون های مجدد شرکت کنید. تحصیل از راه چهارم( پذیرش کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد)هم، به صورت دو مقطع جدااز هم یعنی کاردانی و بعد کارشناسی خواهد بود.

      2- مجددا یاد آور می شود که توضیحات بیشتر را باجزئیات لازم درصفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی و همچنین در پاسخ به سوالا ت دیگر کاربران گرامی و نیز در ” پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” ملاحظه فرمایید . با توجه به محدودیت زمانی و انبوه سوالات لطفا پاسخ سوالات خود در منابع موجود با حوصله و دقت مطالعه نمایید. برای نمونه:
      – پاسخ به سوال(عمومی- شماره ۱۳) : چگونه خود را برای امتحان تغییر رشته هنر آماده کنیم؟
      پاسخ به سوال( اختصاصی- شماره ۱۰۱ ) : چگونگی تغییر رشته از کاردانی فنی رشته کامپیوتر به پیش دانشگاهی هنربه منظور شرکت در کنکور هنر؟!
      – پاسخ سوال( عمومی شماره ۴۴ ) : نمونه سوال درس طراحی ۱ برای امتحان تغییررشته به رشته هنر پیش دانشگاهی.
      – پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره ۸۰) : برای تغییر رشته به هنر پیش دانشگاهی ، درس طراحی ۱ جزء امتحان تغییر رشته است یا طراحی ۲
      – پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره ۷۹): آیا برای امتحان تغییر رشته از دیپلم تجربی به هنر، برای درس هایی همچون طراحی، کسب نمره قبولی میسر است؟
      – پاسخ سوال (اختصاصی شماره ۴۷): امکان ادامه تحصیل در رشته هنر با عدم نمره قبولی در یک درس امتحان تغییر رشته
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره ۴۱): پایه اول دبیرستان را تمام کردم. هر چندبه رشته هنر علاقه دارم اما خانواده ام مخالف هستند. با توجه به این، چه زمانی برای تغییررشته اقدام کنم؟
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره۳۴): توضیح در موردسوالات آزمون تغییر رشته هنر برای درس طراحی ۱ و آزمون عملی آن؟
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره- ۱۵): امتحان تغییر رشته از انسانی به هنر؟
      مرداد ۲۰م, ۱۳۹۲
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره۸): تغییر رشته از سوم دبیرستان به پیش دانشگاهی هنر
      مرداد ۶م, ۱۳۹۲

      3- متن دفترچه های راهنمای ثبت نام دانشگاه های مختلف مذکور در بالا،در پست “معرفی کتاب ومتون” ودر بخش آیین نامه و دستورالعمل ها، صفحه “متن دفترچه های راهنمای کنکور و پذیرش دانشگا هها ” سایت مرکز مشاوره موجود است. با دقت آن را مطالعه بفرمایید.

      4- بعد مطالعه صفحات و منابع معرفی شده اگر سوال و ابهامی باقی ماند، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)

      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

    1. جعفر ابراهیمی

      پاسخ لازم در سوال قبلی ارایه گردید.
      ***در صورت سوال و ابهامی و نیاز به مشورت بیشتر، می توانید از طریق تماس تلفنی پرس وجو نمایید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام

      1- با آیین نامه فعلی سازمان سنجش رشته هنر جز گروه های آزمایشی فرعی بوده و به اضطلاح شناور است. یعنی می توانید با ثبت نام وشرکت در یکی دیگر از گروه های آزمایشی اصلی(ریاضی،تجربی،انسانی) همزمان در گروه هنر هم شرکت کنید.

      2- برای اینکه برای کنکور آمادگی لازم را پیدا کنید، باید درس های تخصصی گروه هنر را در طول دبیرستان کار کنید. برای این کار بهتراست که به در کلاس های یکی آموزشگاههای تخصصی هنر که برای کنکور هنر به طور قوی کارمی کنند، مراجعه نمایید.(یکی از آموزشگاههای به نام و قوی آموزشگاه مکعب در خیابان انقلاب است – آدرس:خیابان ابوریحان ، پلاک ۱۰۵ ، طبقه دوم- تلفن: ۶۶۴۹۷۴۱۶ – ایمیل mokaab@gmail.com ) می توانید از طریق اینترنت جستجو کنید.

      3- تحصیل در دو رشته تحصییلی در دوره دبیرستان کار آسانی نبوده و به دلیل مباحث هدایت تحصیلی و شغلی در اولویت نیست. اما در وصورت ضرورت و در شرایط خاص، نیاز به برنامه ریزی و تلاش فوق العاده ای دارد. در غیراین صورت شما از دو رشته باز می مانید و به موفقیت مورد انتظارتان دست پیدا نمی کنید.

      4- به نظرما برای انتخاب شیوه تحصیل در دو رشته، با توجه نوع رشته هنری که مد نظر دارید، شما باید حتما از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی به خصوص کسانی که دورشته ریاضی و هنر را باهم کار کرده اند، بهره بگیرید.

      با آرزوی موفقیت برای شما
      مرکزمشاوره موسه فرهنگی دانش

دیدگاه‌ خود را بنویسید