موضوعات

پاسخ سوال(عمومی- شماره 8): نحوه محاسبه معدل ، درصورت تغییر رشته

71734031622113311332
سوال:
کسی که از سوم ریاضی به چهارم تجربی(پیش دانشگاهی تجربی) تغییررشته داده و درس زیست شناسی 1 وزیست شناسی2 راامتحان می دهد؛ معدل امتحان نهایی اواز کدام درس ها محاسبه می شود؟

پاسخ:
به طور کلی امتحانات تغییر رشته هیچ تاثیری برروی معدل ندارد. و تنها مجوز ورود به رشته موردنظر است. برای مثال؛اگر از سوم ریاضی ، امتحان تغییر رشته داده و به چهارم تجربی بروید، نمره دو درس امتحان تغییر رشته(یعنی 137105623517933_karnameزیست شناسی 1 و 2) هیچ تاثیری بر روی معدل نهایی سال سوم شما ندارد. در واقع نمره قبولی حداقل 10 در امتحان تغییر رشته فقط مجوز ورود شما به رشته رشته تجربی است. بنابراین نه معنای اجبار را برای ادامه تحصیل در رشته تجربی دارد و نه تاثیری بر روی معدل نهایی سال سوم در رشته ریاضی خواهد داشت.

***و اما نکته اصلی: مساله ی تاثیر(فعلا)25 درصدی معدل امتحانات نهایی در کنکور:
براساس استعلام از سازمان سنجش، مبنای محاسبه تاثیر25درصد سوابق تحصیلی(فعلا و در حال حاضر) همان نمرات امتحان نهایی سال سوم خواهد بود
یعنی؛ دخالت درس به درس در نمره سازی و تعیین رتبه کنکور،با همان مبنای رشته اصلی امتحان نهایی خواهد بود. بدین صورت که نمرات دروس موثر که امتحان کتبی کشوری داشته اند، بصورت تراز درآمده و سپس تاثیر داده می شود . اما برای تغییر رشته ای ها ؛ سوابق تحصیلی کمتر از 25درصد محاسبه می شود.
مثلا؛ برای تغییر رشته از ریاضی به تجربی ، ازهمان دروس دیپلم ریاضی تــراز گرفته شده و برای سوابق تحصیلی در کنکور محاسبه خواهد شد و نمرات امتحان تغییر رشته(یعنی درس زیست 1 و2)دخالت داده نمی شود.
البته این تاثیر تا کنکور 92 تاثیر مثبت بوده و از کنکور93 قرار است که تاثیر قطعی باشد. یعنی فعلا سهم ثابت 25 درصد (وبرای تغییر رشته ای ها کمتر از 25 درصد)از نمره و رتبه سازی کنکور از نمرات امتحان نهایی استخراج شده و آزمون نیز فعلا 75 درصد سهم خواهد داشت.
با آرزوی موفقیت برای تمامی دانش آموزان کوشا
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

دیدگاه‌های این مطلب

57 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ سوال(عمومی- شماره 8): نحوه محاسبه معدل ، درصورت تغییر رشته»

  1. سلام. خسته نباشید تنها سایتیه که جوابای خوبی توش پیدا کردم. در مورد نمرات تغییر رشته یه سوال داشتم: اونم اینه که شما اشاره کردین برای افرادی که دیپلم ریاضی دارن در درس زیست تاثیر کنکورشون بیشتر از بقیه دانش اموزا میشه. از یه طرفم میدونیم که تراز کنکور توی هر درس یه چیز ثابته. ینی سازمان سنجش میاد تراز زیستو برای افراد مذکور افزایش میده؟ حالا نمیدونم متوجه شدید یا نه ولی در هر حال مرسی از سایت خوبتون.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      – برای شرکت کنندگان در گروه تجربی با دیپلم غیر مرتبط( غیر تجربی) هیچ درصدی را برای سوابق تحصیلی درس زیست در نظر نگرفته اند وبه جای آن هر آنچه را در آزمون کنکور بدست بیاید را برای نمره(تراز و رتبه) کنکور محاسبه خواهدشد. برای همین درصد تاثیر سوابق تحصیلی برای دیپلم غیر مرتبط،کمتر از حد تعیین شده ( مثلا 25%)است. دلیل این موضوع هم کاملا واضح است، چون برای نمونه؛ درس زیست جزء دروس اختصاصی رشته ریاضی نبوده و امتحان تغییر رشته آن از پایه سوم به پیش نیز هیچ تاثیری روی معدل پایه سوم نداشته و تنها مجوز ورود به رشته تجربی در دوره پیش دانشگاهی بوده است!!!

      –امیدواریم که توضیحات ما رسا بوده باشد .در صورت سوال و ابهام ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  2. سلام من دیپلم ریاضی هستم و در کنکور رشته ی تجربی را امتحان دادم.
    حالا میخوام بدونم من که نمره ی زیست و ریاضی و فیزیک ندارم اونا چجوری محاسبه میشن ؟
    100 % نمره ی کنکور تاثیر داره واسشون؟
    حالا از یه طرفیم میگن واسه زیرگروه های 1 تاثیر معدل 18 درصده ولی واسه اونایی که دیپلمشون تجربیه 25 درصده
    اون 7 درصد واسه ما حذفه یا میره روی تاثیر کنکورمون؟
    لطفا به ایمیلم جواب بدین

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- در صورت شرکت در کنکور با دیپلم غیر مرتبط با نوع گروه آموزشی (مثال شرکت در گروه تجربی با دیپلم ریاضی) تاثیر سوابق تحصیلی به صورت درس به درس، کمتر از حد تعیین شده( در کنکور93 – 25% ) خواهد بود. یعنی مثلا در زیر گروه یک 18/2 % سوابق تحصیلی شما به صورت درس به درس محاسبه خواهد شد و 81/8 % آزمون کنکور خواهدبود. پس در مورد تغیررشته ای ها(دیپلم غیرمرتبط با گروه آزمایشی کنکور)اگر سهم نمره ای از سوابق تحصیلی کم بشود، به سهم آزمون کنکور اضافه می شود.

      2- طبق جدول شماره5 تاثیر سوابق تحصیلی ، برای نمره ریاضی دیپلم تجربی ، نمره حسابان دیپلم ریاضی جایگزین خواهدشد. چون درس فیزیک در هر دورشته تجربی و ریاضی( بااختلاف کمی یعنی در فصل 1)وجود دارد نمره قیزیک تفاوتی نمی کند. و برای درس زیست هم، سهم سوابق تحصیلی آن به سهم کنکور تجربی اضافه می شود. به همین علت است که سوابق تحصیلی برای دیپلم غیر مرتبط کمتر از حد مشخص شده است. چون رشته یاضی درس زیست نداشته است.

      3- توضیح در مورد تاثیر سوابق تحصیلی به همراه جدول تاثیر نمرات درس به درس آن( به صورت PDF) در پاسخ به سوال عمومی شماره 60 در پست پاسخ به سوالات عمومی و متداول، برای دیپلم های مرتبط و غیر مرتبط با گروه آزمایشی کنکور آمده است. آن را ملاحظه بفرمایید.
      سلامت و سعادتمند باشید.

  3. سلام میخواستم بدونم اگه درسی رو تجدید بیاریم و شهریور امتحان بدیم نمره ی شهریور رو تو معدل کتبی تاثیر میدن یا همون نمره ی خرداد رو؟اگه امکانش هست جواب رو به ایمیلم هم بفرستید.تشکر.

  4. سلام میخواستم بدونم اگه درسی رو تجدید بیاریم و شهریور امتحان بدیم نمره ی شهریور رو تو معدل کتبی تاثیر میدن یا همون نمره ی خرداد رو؟؟؟
    اگه امکانش هست ب ایمیلم هم بفرستید جواب رو.تشکر.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      کارنامه فارغ التحصیلان چند نوع معدل دارد؛ معدل سالانه، معدل کل و معدل امتحان نهایی( یا کتبی)
      در معدل کل و سالانه چون تعدا د واحد های اخذ شده ملاک قرار می گیرد ، تمام نمرات مکتسبه در معدل گیری دخالت داده می شود. پس در معدل گیری سالانه و کل هم نمرات دروس افتاده وهم نمرات پاس شده محاسبه خواهد شد. مثلا اگر دانش آموزی در درس زبان فارسی (3) در خرداد نمره قبولی کسب نکند و بعد در تجدیدی شهریور باز نمره قبولی نگیرد و در جبرانی دی ماه قبول شود. هرسه نمره زبان فارسی درخرداد ، شهریور ودی ماه در دو معدل گیری سالانه و کل لحاظ خواهد شد. دلیل آن این است که برای تجدیدی شهریورو یا جبرانی دی ماه ، دانش آموز باید مجددا واحد بگیرد.
      »»» اما در معدل امتحان نهایی( یا کتبی) تنها آخرین نمره قبولی محاسبه خواهد شد.
      موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام مجدد
      خیر…!!!
      جواب ارایه شده در سوال قبلی را پی گیری کنید ور صورت نیاز، از طریق تماس تلفنی جزئیات سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      بله…
      توضیح در مورد تاثیر سوابق تحصیلی به همراه جدول تاثیر نمرات درس به درس آن( به صورت PDF) در پاسخ به سوال عمومی شماره 60 در پست پاسخ به سوالات عمومی و متداول، برای دیپلم های مرتبط و غیر مرتبط با گروه آزمایشی کنکور آمده است. آن را ملاحظه بفرمایید.
      سلامت و سعادتمند باشید.

      1. جعفر ابراهیمی

        به نام خدا
        وبا سلام
        اولا؛ پاسخ کتبی به سوالات کاربران محترم، زمان بر بوده و به نوبت انجام می شود.
        ثانیا؛ اگر شما سوال فوری و ضروری دارید می توانید از طریق تماس تلفنی پرس و جو نمایید. روز و ساعت تماس تلفنی در پست ” اخبار و اطلاعیه ” و نیز در قسمت ” تماس با ما ” موجود است. لطفا فقط در زمان مشخص شده تماس بگیرید.
        سلامت وموفق باشید.

  5. من در شاخه ی فنی درس می خونم رشته ی برق و می خواستم بدونم ایا این درسته که باید معدل امتحان نهایی باید بالای 10 باشه تا بهت دیپلم بدن و اگه نبود باید دوباره امتحان درس های نهایی رو امتحان بدی؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      چند پاسخ زیر را با دقت بخوانید:
      1-اصولا در نظام فعلی ترمی واحدی ، مردودی نداریم.
      2- براساس ماده79 به بعد از جمله ماده 91 شرط معدل 10 یکی از شرایط فارغ التحصیلی است و تبصره هایی هم دارد. در صورتی که تبصره ها شامل دانش آموزی نشود، تنها باید درس هایی که نمره قبولی 10را در خرداد کسب نکرده است، درشهریور وجبرانی دی ماه امتحان دهد و نمره قبولی حداقل 10 را کسب کند تا فارغ التحصیل شود.
      3-ملاک قبولی ( نمره 10) در خرداد جمع نمره سالانه است (یعنی مستمر1+پایانی1+مستمر2+امتحان نهایی خرداد)
      4- ملاک قبولی ( نمره 10) در امتحان تجدیدی شهریور، و یا جبرانی دی ماه، تنها همان نمره مکتسبه درامتحان نهایی است و نمرات سالانه ( مستمر1 و…تا خرداد) گذشته هیچ تاثیری در آن ندارد.
      5- در معدل گیری کل و سالانه چون تمام تعداد واحد های اخذ شده ملاک معدل گیری قرار می گیرد و براین اساس تجدیدی شهریور و جبرانی دی ماه واحد درسی تلقی می گردد بنابراین تمام نمرات مکتسبه در طول سال ( یعنی مستمر1+پایانی1+مستمر2+امتحان نهایی خرداد) و در صورت تجدیدی شهریور و یا جبرانی دی با نمرات آنان جمع شده و تقسیم بر تعداد واحد می شود . اما در معدل کتبی (موثر به عنوان سوابق تحصیلی در کنکور،) تنها آخرین نمره قبولی ملاک قرار گرفته و نمرات مردودی گذشته حذف می شود.

      *** توضیح متن آیین نامه:
      دانش آموز پایه سوم باسه شرط فارغ التحصیل شناخته می شود:
      1- معدل کل حداقل 10 باشد.( ماده 91 آیین نامه)
      2-نمره امتحان نهایی در هر درس بدون ضریب کمتراز 7 نباشد.(ماده 81)
      3- جمع نمره سالانه درس مورد اشاره نیز کمتر از 7 نباشد.(تبصره1 ماده 91)
      »»» با توضیح مستندات زیر از کنارهم قرار دادن متن آیین نامه ارایه شده در زیر، می توانید جواب سوال خود را مشخص کنید:
      – ماده81 – پس برگزاری امتحانات نهایی، دانش آموزی در هریک از درس ها قبول شناخته می شود که:
      الف) نمره امتحان نهایی وی در هر درس بدون ضریب کمتراز 7 نباشد.
      ب) نمره سالانه یا دوره تابستانی وی در هر درس کمتر از نصاب قبولی ( مندرج در ماده 57) نباشد. ( ماده 57 می گوید نصاب قبولی در هر درس نمره 10 و در درس های کارگاهی و آزمایشگاهی کمتر از 12 نباشد.)
      (صفحه 606 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385 دبیرخانه شورا)
      – ماده 91 – دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته می شود که:
      الف) در کلیه واحد های درسی دوره متوسطه در رشته مربوط( حداقل 96 واحد درسی) قبول شده باشد.
      ب)معدل کل وی حداقل 10 باشد.
      ﺗﺒﺼﺮه 1 (اﺻﻼﺣﯿﻪ ): ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزي از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ درس ﻫﺎي دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ، ﺣﺪاﮐﺜﺮ در ﭼﻬﺎر ﻋﻨﻮان درﺳﯽ( دو ﻋﻨﻮان ﻧﻬﺎﯾﯽ و دو ﻋﻨﻮان ﻏﯿﺮ ﻧﻬﺎﯾﯽ) آﺧﺮﯾﻦ ﻧﻤﺮه درس وي (ﺳﺎﻻﻧﻪ ﯾﺎ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﺣﻀﻮري ) 7 و ﺑﯿﺸﺘﺮو ﻣﻌﺪل ﮐﻞ وي ﻧﯿﺰ ﺣﺪاﻗﻞ 10ﺑﺎﺷﺪ، ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﯿﻞ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. آن دﺳﺘﻪ از درس ﻫﺎي ﺷﺎﺧﻪ ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ اي ﮐﻪ ﻧﺼﺎب ﻗﺒﻮﻟﯽ آﻧﻬﺎ 12 اﺳﺖ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﻬﺎرت ( درس ﻫﺎي ﻣﻬﺎرﺗﯽ) و ﮐﺎرورزي در ﺷﺎﺧﻪ ﮐﺎر داﻧﺶ ﻣﺸﻤﻮل اﯾﻦ ﺗﺒﺼﺮه ﻧﻤﯽ ﺷﻮد.( ﺑﺮاﺑﺮﻣﻔﺎد ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ 120/35322 ﻣﻮرخ 1391/1/22 ﻣﻔﺎد اﯾﻦ ﺗﺒﺼﺮه ﺑﺮاي داﻧﺶ آﻣﻮزان ورودي91-1390 ﺑﻪ ﺑﻌﺪ، ﻗﺎﺑﻞ اﺟﺮا ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ )
      (صفحه 608 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش)
      سلامت و موفق باشید

  6. با سلام، من دانش آموز سال سوم ریاضی هستم. امسال به سال 4 خواهم رفت.
    تاثیر 25 درصدی دروس قطعی هست ؟ یعنی اگه من در کنکور ادبیات رو 100 % بزنم، ولی در امتحان نهایی 15 بگیرم، درصد ادبیاتو میاره پایین ؟!

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      با در نظر گرفتن مجموع دو نمره سوابق تحصیلی و آزمون کنکور، در فرض و مثال شما؛ بله!!!
      توضیح: هر یک از فاکتورهایی که نمره تراز شما می سازد سهم جداگانه خود را دارد. سهم سوابق تحصیلی(فعلا 25درصد) و سهم آزمون کنکور(فعلا 75درصد)و بعد از مجموع این دو نمره، رتبه شما تعیین می گردد. یعنی 100% آزمون کنکور را باید بگویید 75% به علاوه مقدار درصد نمره ای که از نمره امتحان نهایی کسب می نمایید.
      سلامت باشید

  7. با سلام خدمت مشاورین محترم
    میخواستم بدونم اگه کسی نمره رو برگه امتحان نهایی رو کمتر از 7بکیره بعد با نمرات مستمر نوبت اول ودوم وپایانی نوبت اول جمع بشه بالای 10بشه تو اون درس قبوله یا نه ممنون میشم اگه پاسخ بدید….
    همچنین میخواستم بدونم که ایا نمرات نهایی شهریور درمعدل کتبی تاثیر دارن یا فقط نمرات خرداد ماه

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول) همانطور که به طور تلفنی و به تفصیل برایتان توضیح دادم:
      براساس آیین نامه موجود دوره متوسطه در ماده 81 و ماده 91، در صورتی که دانش آموزی چهاردرس( دو درس امتحان نهایی و دو درس غیر نهایی) را با احتساب نمره سالانه( جمع مستمر1 وپایانی1 و مستمر2 و پایانی2) بین 7 تا 10 بگیرد، قانون تک ماده شامل حال او شده و درس های مربوط پذیرفته و دانش آموز فارغ التحصیل خواهد شد.
      ***نکته مهم این است که سیستم برنامه دانا( ثبت نمرات و کارنامه) قانون تک ماده را به صورت خودکار عمل کرده و به صورت انتخابی و با درخواست دانش آموز نخواهدبود!
      *** توضیح متن آیین نامه:
      دانش آموز پایه سوم باسه شرط فارغ التحصیل شناخته می شود:
      1- معدل کل حداقل 10 باشد.( ماده 91 آیین نامه)
      2-نمره امتحان نهایی در هر درس بدون ضریب کمتراز 7 نباشد.(ماده 81)
      3- جمع نمره سالانه درس مورد اشاره نیز کمتر از 7 نباشد.(تبصره1 ماده 91)
      »»» با توضیح مستندات زیر از کنارهم قرار دادن متن آیین نامه ارایه شده در زیر، می توانید جواب سوال خود را مشخص کنید:

      – ماده81 – پس برگزاری امتحانات نهایی، دانش آموزی در هریک از درس ها قبول شناخته می شود که:
      الف) نمره امتحان نهایی وی در هر درس بدون ضریب کمتراز 7 نباشد.
      ب) نمره سالانه یا دوره تابستانی وی در هر درس کمتر از نصاب قبولی ( مندرج در ماده 57) نباشد. ( ماده 57 می گوید نصاب قبولی در هر درس نمره 10 و در درس های کارگاهی و آزمایشگاهی کمتر از 12 نباشد.)
      (صفحه 606 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385 دبیرخانه شورا)
      – ماده 91 – دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته می شود که:
      الف) در کلیه واحد های درسی دوره متوسطه در رشته مربوط( حداقل 96 واحد درسی) قبول شده باشد.
      ب)معدل کل وی حداقل 10 باشد.
      ﺗﺒﺼﺮه 1 (اﺻﻼﺣﯿﻪ ): ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزي از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ درس ﻫﺎي دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ، ﺣﺪاﮐﺜﺮ در ﭼﻬﺎر ﻋﻨﻮان درﺳﯽ( دو ﻋﻨﻮان ﻧﻬﺎﯾﯽ و دو ﻋﻨﻮان ﻏﯿﺮ ﻧﻬﺎﯾﯽ) آﺧﺮﯾﻦ ﻧﻤﺮه درس وي (ﺳﺎﻻﻧﻪ ﯾﺎ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﺣﻀﻮري ) 7 و ﺑﯿﺸﺘﺮو ﻣﻌﺪل ﮐﻞ وي ﻧﯿﺰ ﺣﺪاﻗﻞ 10ﺑﺎﺷﺪ، ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﯿﻞ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. آن دﺳﺘﻪ از درس ﻫﺎي ﺷﺎﺧﻪ ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ اي ﮐﻪ ﻧﺼﺎب ﻗﺒﻮﻟﯽ آﻧﻬﺎ 12 اﺳﺖ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﻬﺎرت ( درس ﻫﺎي ﻣﻬﺎرﺗﯽ) و ﮐﺎرورزي در ﺷﺎﺧﻪ ﮐﺎر داﻧﺶ ﻣﺸﻤﻮل اﯾﻦ ﺗﺒﺼﺮه ﻧﻤﯽ ﺷﻮد.( ﺑﺮاﺑﺮﻣﻔﺎد ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ 120/35322 ﻣﻮرخ 1391/1/22 ﻣﻔﺎد اﯾﻦ ﺗﺒﺼﺮه ﺑﺮاي داﻧﺶ آﻣﻮزان ورودي91-1390 ﺑﻪ ﺑﻌﺪ، ﻗﺎﺑﻞ اﺟﺮا ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ )
      (صفحه 608 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش)

      پاسخ دوم) در معدل امتحان نهایی( یا کتبی) تنها آخرین نمره قبولی محاسبه خواهد شد. اما در معدل سالانه و معدل کل تمام نمراتی که دانش آموز در طول تحصیل گرفته است، در معدل گیری دخالت داده می شود.
      ***توضیح بیشتر:
      کارنامه فارغ التحصیلان چند نوع معدل دارد؛ معدل سالانه، معدل کل و معدل امتحان نهایی( یا کتبی)
      در معدل کل و سالانه چون تعدا د واحد های اخذ شده ملاک قرار می گیرد ، تمام نمرات مکتسبه در معدل گیری دخالت داده می شود. پس در معدل گیری سالانه و کل هم نمرات دروس افتاده وهم نمرات پاس شده محاسبه خواهد شد. مثلا اگر دانش آموزی در درس زبان فارسی (3) در خرداد نمره قبولی کسب نکند و بعد در تجدیدی شهریور باز نمره قبولی نگیرد و در جبرانی دی ماه قبول شود. هرسه نمره زبان فارسی درخرداد ، شهریور ودی ماه در دو معدل گیری سالانه و کل لحاظ خواهد شد. دلیل آن این است که برای تجدیدی شهریورو یا جبرانی دی ماه ، دانش آموز باید مجددا واحد بگیرد.
      »»» اما در معدل امتحان نهایی( یا کتبی) تنها آخرین نمره قبولی محاسبه خواهد شد.

      پاسخ سوم) شما در تماس تلفنی خود گفتید که 3 درس امتحان نهایی تان در خرداد زیر 7 شده است. پس در این صورت قانون تک ماده شامل حال شما نشده و شما می توانید به منظور جبران سوابق تحصیلی، در شهریور ماه نمره بالاتری را کسب نمایید.
      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

  8. با عرض سلام و خسته نباشید.

    من پاسخ شما رو در رابطه با نحوه ی محاسبه ی معدل کتبی سال سوم تجربی مشاهده کردم،، سوالی که برام پیش اومد در رایطه با ضریب دروسه. آیا ضرایب درس ها قطعا همون طوریه که فرمودین؟؟ آخه چطور ممکنه ضریب درس های عمومی مثل ادبیات و زبان، یا ضریب درس های اختصاصی رشته علوم تجربی، مثل ریاضی و شیمی یکسان و هر دو ” 2 ” باشه!!!! در نگاه اول ظاهرا یه کم غیرمعقول به نظر میرسه!

    خیلی متشکرم از پاسخگویی تون. وقت به خیر.

      1. جعفر ابراهیمی

        به نام خدا
        وبا سلام
        با عرض پوزش ازاشتباه تایپی، به عرض می ساند که؛ سه درس ” فیزیک(3) ، شیمی(3) وریاضی(3) هر کدام 3 واحداست که اشتباها در پاسخ قبلی 2 واحد ذکر شده بود. بنابراین جمع واحد های درس های امتحان نهایی رشته تجربی 26 واحداست.
        با تشکر از یاد آوری شما
        سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      با عرض پوزش در مورد سه درس ” فیزیک(3) ، شیمی(3) وریاضی(3) پایه سوم رشته تجربی در امتحانات نهایی ، اشتباه تایپی صورت گرفته است!!! بنابراین؛ هر کدام از این سه درس 3 واحداست که اشتباها در پاسخ قبلی 2 واحد ذکر شده بود.
      با تشکر از توجه و یادآوری شما
      سلامت و سعادتمند باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      اگرسوال شما همینطوری است که گفته اید؛ براساس آیین نامه موجود دوره متوسطه(به خصوص تبصره1 ماده91) قاعدتا نباید مشکلی برای فارغ التحصیلی شما وجود داشته باشد.
      دانش آموز پایه سوم باسه شرط فارغ التحصیل شناخته می شود:
      1- معدل کل حداقل 10 باشد.( ماده 91 آیین نامه)
      2-نمره امتحان نهایی در هر درس بدون ضریب کمتراز 7 نباشد.(ماده 81)
      3- جمع نمره سالانه درس مورد اشاره نیز کمتر از 7 نباشد.(تبصره1 ماده 91)

      ***توضیح مستندات ( از کنار هم قرار دادن ماده 81 و 91 پاسخ بالا مشخص می شود):
      – ماده81 – پس برگزاری امتحانات نهایی، دانش آموزی در هریک از درس ها قبول شناخته می شود که:
      الف) نمره امتحان نهایی وی در هر درس بدون ضریب کمتراز 7 نباشد.
      ب) نمره سالانه یا دور تابستانی وی در هر درس کمتر از نصاب قبولی ( مندرج در ماده 57) نباشد. ( ماده 57 می گوید نصاب قبولی در هر درس نمره 10 و در درس های کارگاهی و آزمایشگاهی کمتر از 12 نباشد.)
      (صفحه 606 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385 دبیرخانه شورا)

      – ماده 91 – دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته می شود که:
      الف) در کلیه واحد های درسی دوره متوسطه در رشته مربوط( حداقل 96 واحد درسی) قبول شده باشد.
      ب)معدل کل وی حداقل 10 باشد.
      تبصره1 – چنانچه دانش آموزی از مجموعه در س های پایه دوم و سوم( اعم از نهایی و غیر نهایی) حداکثر در دو عنوان درسی، آخرین نمره درس وی( سالانه یا تابستانی و یا غیر حضوری) 7 وبیشتر باشد و معدل وی حداقل 10 باشد، فارغ التحصیل شناخته می شود.
      (صفحه 608 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385 دبیرخانه شورا)
      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

  9. حکیم عبیاوی

    با عرض سلام می خواستم بدونم آیا دروس دوم دبیرستان رشته ریاضی آیا تاثیری بر معدل سال آینده دیپلم دارن به خصوص که امسال ادبیات کشوری است ممنون می شم جوابم را بدید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      معدل هیچ پایه تحصیلی به پایه های دیگر ارتباطی ندارد. معدل پایه سوم هم به عنوان دیپلم، فقط از دروس پایه سوم خواهد بود و نمرات دروس پایه های دیگر هیچ تاثیر بر روی معدل سال سوم ندارد.
      اجرای هماهنگ امتحان یک درس مشخص به صورت استانی و یا کشوری، به معنای نهایی و موثر بودن آن برای سوابق تحصیلی نیست، بلکه اهداف دیگری مانند پژوهش بر روی محتوای کتاب درسی و یا کارایی کلاس درس و معلمین و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت دانش آموزان در آن درس خاص است و…!!!
      سلامت و سعادتمند باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ شمابه طور مشروح ارایه گردیده و به ایمیل تان ارسال گردید. در عین حال؛اگر سوال شما ضروری بوده و فرصت تان کم تعجیل داشتید، می توانستید از طریق تماس تلفنی در روز و ساعات مشخص شده با دفترمشاوره ما تماس تلفنی داشته باشید(جزئیات نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجوداست)
      با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- نحوه معدل گیری در تمام رشته های تحصیلی یکسان است و چیز پیچیده ای هم نیست.

      2- در کارنامه های رسمی آموزش و پرورش(سیستم دانا) که تا به حال دریافت کرده اید، به وضوح نحوه معدل گیری قابل ملاحظه است.

      3-در واقع تعداد واحد هر درس، ضریب آن درس محسوب خواهد شد. معدل گیری بدین صورت است که؛
      عدد نمره هر درس ضربدر عدد تعدادواحد آن درس شده و بعد جمع حاصل از تمام نمرات درس ها(بعد از اعمال ضرایب براساس تعداد واحد) تقسیم بر جمع واحد های آن ترم و سال تحصیلی می شود.

      4- درس های امتحان نهایی که از آن ها معدل گرفته می شود، مجموعا26 واحد درسی و شامل 10 عنوان زیر است:
      – تعلیمات دینی وقرآن(3) {دین وزندگی (3)}——3 واحد
      – ادبیات فارسی(3)—————————————-2 واحد
      – زبان فارسی(3) ——————————————–2 واحد
      – عربی(3)——————————————————-2 واحد
      – زبان خارجی(3)————————————————2 واحد
      – فیزیک (3) و آزمایشگاه ویژه علوم تجربی——————3 واحد
      – شیمی(3) و آزمایشگاه——————————————-3 واحد
      – ریاضی(3)—————————————————————-3 واحد
      – زیست شناسی(2)وآزمایشگاه—————————————–4 واحد
      – زمین شناسی—————————————————————2 واحد
      ———————————————————————————————————
      >>> جمع واحد های امتحان نهایی رشته تجربی ————————— 26 واحد

      5- 4 عنوان درسی زیر جز ءامتحان نهایی رشته تجربی نبوده و نمره آن ازطریق امتحانات داخلی مدرسه محاسبه شده و در معدل کتبی و سوابق تحصیلی هیچ تاثیری ندارد:
      -آمار ومدل سازی ——————– 2 واحد
      – تاریخ معاصر ایران ——————- 2 واحد
      – تربیت بدنی (3) ————————-1 واحد
      – درس انتخابی(پرورشی)——————-1 واحد
      ——————————————————————-
      >>>جمع واحدهای درس های غیرنهایی————–6 واحد

      *** در صورت سوال و ابهام ، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  10. با سلام…. تورو خداااا جوابمو بدین….من نمره ی مستمرم تو همه ی درس ها 20 و سال سوم انسانی هستم…میخواستم بدونم تو امتحان نهایی چه نمره ای باید تو ورقه بگیرم که قبول بشم؟
    با تشکر فراوان

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام

      دانش آموز پایه سوم باسه شرط فارغ التحصیل شناخته می شود:
      1- معدل کل حداقل 10 باشد.( ماده 91 آیین نامه)
      2-نمره امتحان نهایی در هر درس بدون ضریب کمتراز 7 نباشد.(ماده 81)
      3- جمع نمره سالانه درس مورد اشاره نیز کمتر از 7 نباشد.(تبصره1 ماده 91)

      با توضیح مستندات زیر از کنارهم قرار دادن متن آیین نامه ارایه شده در زیر، می توانید جواب سوال خود را مشخص کنید:

      – ماده81 – پس برگزاری امتحانات نهایی، دانش آموزی در هریک از درس ها قبول شناخته می شود که:
      الف) نمره امتحان نهایی وی در هر درس بدون ضریب کمتراز 7 نباشد.
      ب) نمره سالانه یا دور تابستانی وی در هر درس کمتر از نصاب قبولی ( مندرج در ماده 57) نباشد. ( ماده 57 می گوید نصاب قبولی در هر درس نمره 10 و در درس های کارگاهی و آزمایشگاهی کمتر از 12 نباشد.)
      (صفحه 606 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385 دبیرخانه شورا)

      – ماده 91 – دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته می شود که:
      الف) در کلیه واحد های درسی دوره متوسطه در رشته مربوط( حداقل 96 واحد درسی) قبول شده باشد.
      ب)معدل کل وی حداقل 10 باشد.
      تبصره1 – چنانچه دانش آموزی از مجموعه در س های پایه دوم و سوم( اعم از نهایی و غیر نهایی) حداکثر در دو عنوان درسی، آخرین نمره درس وی( سالانه یا تابستانی و یا غیر حضوری) 7 وبیشتر باشد و معدل وی حداقل 10 باشد، فارغ التحصیل شناخته می شود.
      (صفحه 608 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385 دبیرخانه شورا)
      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

  11. سلام ببخشید وقتی تاثیر کمتر از25 درصد است به معنی اینکه درصدی از بقیه عقب تری؟
    یعنی میشه با خوب جواب دادن درسی مثل زیست تو کنکور جبرانش کرد؟
    در مورد ریاضی چطور؟

  12. سلام و عرض ادب
    من دانش آموز سوم ریاضیم و سال آینده تغییر رشته میدم میام چهارم تجربی…بنا به گفته ی سازمان سنجش تاثیر معدل در سال قبل تاثیره مثبت بود……..امسال تغییر بیدا کرده و شده تاثیر مثبت و منفی……منظور از تاثیر منفی چیه؟؟؟؟؟
    سوال دومم که مرتبط با سوال قبل بود اینه که اگه کسی توی امتحان نهایی معدلش ۱۰ بشه نصف ۲۵ درصد یعنی ۱۲.۵ درصد رو گرفته درسته؟؟؟؟؟؟
    معدلم ضعیفه نگرانم….لطف کیند با دقت جواب بدین مرسی.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ سوال اول: از زمان شروع تاثیر سوابق تحصیلی تا کنکور 92 تاثیر آن مثبت بوده است یعنی اینکه بر اساس نتبجه کنکور هر فرد دو بار نمره تراز فرد را محاسبه می کردند. یک بار با نمرات امتحان نهایی پایه سوم دبیرستان و یک بار دیگر بدون دخالت نمره سوابق تحصیلی، سپس هر کدام که بالاتر بود، آن را ملاک قبولی و گزنیش علمی قرار می دادند. این می شود معنای تاثیر مثبت. و اما وقتی که تاثیر سوابق تحصیلی به طور مستقیم و قطعی است این به معنای تاثیر مثبت و منفی است . یعنی اگر نمرات سوابق تحصیلی شما (فقط نمرات دروس امتحان نهایی پایه سوم) بالا باشد ، خوب معلوم است که تاثیر آن این خواهد بود که نمره تراز شما بالا می رود و طبیعتا رتبه شما را بالا می برد و اگر نمرات شما پایین باشد، شما سهم کمتر از درصد تعیین شده برای سوابق تحصیلی( مثلا 25 درصد) خواهید برد و اگر نمره تراز کنکور شما بدون تاثیر سوابق تحصیلی ، بالا باشد، بعد از تاثیر سوابق تحصیلی، پایین می آید.

      پاسخ سوال دوم: طبق اعلام سازمان سنجش در دفترچه های راهنمای کنکور، تاثیر سوابق تحصیلی برای هر رشته ، به صورت درس به درس خواهد بود نه معدل کتبی امتحان نهایی.

      ***در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

  13. سلام خسته نباشید……من دانش اموز سوم ریاضی هستم و قصد تغییر رشته به رشته ی تجربی رو دارم…همونطور که میدونید طی چند هفته ی آینده امتحانات نهایی شروع میشن و من باید بگم که اصلا امادگی ندارم…مطما نم که نمیتونم معدل خوبی رو کسب کنم……تاثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی کاملا بی عدالتیه… تقلب و پارتی بازی زیاده…….به علاوه تکلیف دانش آموزان منطقه ۳ که تو اوج بی امکاناتی مشغول تحصیلن چیه؟؟؟ از آموزش و برورش شهرمون سوال کردم که معدل چه جوری برای کسانی که تغییر رشته میدن اعمال میشه …در جواب گفتن که درس هندسه حذف میشه و میانگین دروس حسابان و جبر همون نمره ی شما در درس ریاضیات تجربی هستش….این جواب اونا با گفته ی شما تنقضه محضه…لطفا جواب بدین ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      درصورت شرکت در کنکور تجربی با نمرات دیپلم ریاضی، برای احتساب سوابق تحصیلی درس به درس، به جای درس ریاضی دیپلم تجربی، فقط نمره درس حسابان به عنوان سهم سوابق تحصیلی،در نظر گرفته می شود.

      * لطفا جدول شماره 5 ارایه شده در پاسخ به سوال 60 در پست پاسخ به سوالات عمومی و متداول را ملاحظه فرمایید( مقدمه آن را با دقت خوانده و جدول پیوست آن را دانلود نمایید.)
      سلامت وموفق باشید.

  14. سروش صمدی

    با سلام و عرض خسته نباشید.
    من دیپلم ریاضی دارم و به تجربی تغییر رشته دادم. میدونم که تاثیر سوابق تحصیلی 17 درصده.
    اما سوالم اینه مثلا برای درس ریاضی 83 درصد سهم کنکوره(درس های مشترک تجربی و ریاضی) و برای زیست 100 یعنی هیج تاثیری نمیدن نه منفی نه مثبت؟
    یا اینکه کل معدل رو به همه درس ها تاثیر میدن؟ یعنی مثلا معدل دیپلم ریاضی رو برای زیست هم در نظر میگیرن؟
    سوال آخر: نگرانم که درس زیست حتی اگه فرض کنیم 100 زدم چون دیپلمم ریاضیه 25 یا 17 درصد کم کنن. یعنی بدلیل نداشتن نمره زیست در دیپلم تاثیر منفی بدن؟
    خواهش میکنم جواب بدید و منو از نگرانی دربیارید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- اگر گفته می شود که؛ تاثیر سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها(دیپلم غیرمرتبط با گروه آزمایشی کنکور) کمتر از حد تعیین شده(مثلااز25 % به17% کاهش دارد) به معنای تاثیر منفی نیست.

      2- برای شما که تغییر رشته از ریاضی به تجربی هستید، چون نمره درس زیست شناسی پایه سوم جزء دروس رسمی و تخصصی رشته قبلی شما نبوده است، بنابراین هیچ درصدی را برای سوابق تحصیلی درس زیست در نظر نگرفته اند وبه جای آن هر آنچه را در آزمون کنکور بدست بیاید را برای نمره(تراز و رتبه) کنکور در نظر می گیرند.
      امتحان تغییر رشته آن از پایه سوم به پیش نیز هیچ تاثیری روی معدل پایه سوم نداشته و تنها مجوز ورود به رشته تجربی در دوره پیش دانشگاهی بوده است!!!
      امیدواریم دلیل این موضوع برای شمابه روشنی بیان شده باشد.
      ***ضمنا؛تمام جواب سوالات شما در پاسخ به سوال شماره 60 ارایه شده است. مقدمه آن را با دقت مطالعه فرموده و جدول پیوست آن را در پایین همان صفحه دانلود نمایید.
      سلامت وسعادتمندباشید

  15. نازنین طوفانی

    با سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدی که دراختیار دانش آموزان قرار داده اید .
    آیا روش محاسبه معدل نهایی به این شکل تنها برای کسانیکهاست که تغییر رشته از ریاضی به تجربی داده اند یا برای همه کسانیکه تغییر رشته داده اند صدق میکند ؟؟
    ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      برای تمام دیپلم های رشته های تحصیلی که گروه آزمایشی کنکور آن ها با نوع دیپلم، غیرمتناظر(ناهماهنگ است و به اصطلاح تغییر رشته ای هستند)مطلب همانی است که در پاسخ به سوال عمومی شماره 8( نحوه محاسبه معدل در صورت تغییر رشته) ذکر شده است . این نکته مجددا یاد آوری می شویم که این تاثیر تا کنکور 92 تاثیر مثبت بوده و از کنکور93 قرار است که تاثیر قطعی باشد. یعنی فعلا سهم ثابت 25 درصد (وبرای تغییر رشته ای ها کمتر از 25 درصد)از نمره و رتبه سازی کنکور از نمرات امتحان نهایی استخراج شده و آزمون نیز فعلا 75 درصد سهم خواهد داشت.

      در صورت سوال و ابهام می توانید براساس برنامه ساعتی ارایه درپست تماس با ما(قسمت نوارمشکی سایت)
      با دفترمشاوره ما تماس تلفنی داشته باشید.
      سلامت و موفق باشید.

  16. سلام من سال سوم رشته ی ریاضی بودم و امتحان تغییر رشته دادم و الان در رشته ی تجربی مشغول به تحصیل هستم متاسفانه تک تک درسای رشته ی ریاضیم بالای ۱۹ و حتی بیست بود اما به علت زمان کم برای امتحان تغییر رشته در درس زیست نمره ی ۱۴ آوردم در مصاحبه های دکتر توکلی خوندم که ظاهرا فقط دروئس مشترک دو رشته بررسی می شود ولی آیا واقعا اینچنین است؟در ضمن این نمرات تغییر رشته بر روی معدل سه سال دبیرستان که معدل کل دیپلم هست و کتبی نهایی رشته ی ریاضیم تاثیر داره به خدا درس می خونم وتلاش زیادی برای زیر۱۰۰۰دارم اما آیا واقعا۱۴رو تاثیر میدن از چند سایت پرسیدم گفتن نه ولی شما نظرتون مهمتره ظاهرا بهتر میدونین تورو خدا جواب بدین.(الان نمره ی کل دیّپلمم همون نمرات رشته ی ریاضیمه دیگه که در سه سال قبل کسب کردم؟)

    دو ماه پیش همین سوال رو پرسیدم اما می خواهم بدونم در این مدت آیا هنوز به همان صورت است و اینکه اگهه میشه کاملا همه ی سوالمو پاسخ دهید با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      دروس امتحان تغییر رشته هیچ تاثیری در معدل دیپلم قبلی و سوابق تحصیلی شما برای کنکور ندارد و فقط مجوز ورود به رشته دیگر است. بنابراین برای تاثیر سوابق تحصیلی، همان نمرات پایه سوم (امتحان نهایی) رشته ریاضی، محاسبه خواهد شد. البته کمتر از 25 درصد، چون؛ درس های اختصاصی رشته شما ریاضی است در حالی که در کنکور تجربی شرکت می کنید . بنابراین نتیجه که به صورت گرفتن تراز از نمرات امتحان نهایی ، کمتر از 25 درصد می شود.

      ***در صورت نیاز به مشورت بیشتر، می توانید از طریق تماس تلفنی پی گیری نماید.(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت در بخش تماس با ما، آمده است)
      سلامت و موفق باشید

  17. سلام خسته نباشید.من از سوم ریاضی به چهارم تجربی تغییر رشته دادم.معدل کتبی ام 14و خورده ای هست.توی دفترچه شماره یک نوشته شده که برای رشته های پزشکی باید حداقل معدل کتبی 16 باشه.الان برای من از این لحاظ همون چهارده و خورده ای اعمال میشه؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      شرط معــــدل مورد اشاره شما در صفحه 6 دفترچه شماره 1 کنکور جزء” شرایــط اختـــــــصاصی اتـــباع خــــــارجی ” است. بنابراین چنین شرطی برای ایرانی ها نیامده است.
      برای اطمینان بیشتر، می توانید(PDF) دفترچه مذکور را در پست ” معرفی متون و کتاب سایت ما و یا سایت سازمان سنجش ملاحظه نمایید.
      درصورت نیاز به مشورت بیشتر میتوانید بادفترمشاوره تماس تلفنی داشته باشید.( شماره تماس، روز و ساعت آن در نوار مشکی بالای سایت آمده است)
      موفق باشید

  18. salam man azsazman sanjesh porsidam migan bara taghiereshteyee ha 17 daarsade tasiresh ama nemiedoonam ke in 8 darsad ekhtelaf pas chi mishe be yani manzooram ine ke afrad taghire reshteyee az 25 darsad 17 darsad migirand ya in 8 darsad be konkooreshoon ezafe mishe vahagheshoon zaye nemishe man kheili negaranam lotfan komak konid
    ba tashakor t

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      جواب سوال شما در خود سوال شما مشخص است. درصد یعنی چه؟ وقتی مبنا نمره 100 باشد خوب کاملا واضح است که این نمره باید کامل محاسبه شود. بنابراین اگر در نمره و رتبه سازی کنکور، سوابق تحصیلی 25 درصد باشد، پس آزمون سراسری کنکور75 درصد محاسبه می شود و همچنین؛ بنا به بررسی شما،اگر سهم سوابق تحصیلی در نمره سازی و رتبه کنکور، برای تغییر رشته ها 17 درصدباشد، پس واضح است که سهم آزمون کنکور 83 درصد خواهیدبود.
      خواهشمند است؛ فارسی بنویسید.
      سلامت و موفق باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      نمره امتحانات تغییر رشته هیچ تاثیری به عنوان سوابق تحصیلی در رتبه سازی نمره کنکور ندارد و تنها مجوز ورود شما به رشته جدیداست. فقط معدل کتبی رشته دیپلم شما(امتحان نهایی)به عنوان سوابق تحصیلی دخالت دارد. البته کمتر از حد تعیین شده( فعلا25 درصد اعلام شده)
      این نکته را در سوالات مربوط به تغییر رشته، چندین بار متذکر شده ایم.
      اگر ابهام و سوال مجددی داشتید می توانید با ما تماس بگیرید.(طریقه تماس درنوار مشکی بالای سایت ذکرشده است)
      موفق و پایدار باشید
      مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش

  19. با سلام خدمت تمام مشاوران و دست اندرکاران این سایت بسیار جامع و کامل من متوجه این قضیه هستم و از همین ساایت هم متوجه شدم که این نمره ها روی معدل دیپلم ریاضی هیچ تاثیرس نداره و صرفا مجوز ورود به رشته ای دیگر است فقط یک سوال این نمرات در هیچ کارنامه ای ثبت نمی شود؟مثلا از معدل سال دوم کاسته نمی شود؟ممنون میشم جواب بدید چون تین سوالو ندیدم کسی پرسیده بتشه و جوابش رو نتونستم پیدا کنم.در ضمن تاثیر11درصده جای25درصد برای یچه هایی که از ریاضی به تجربی تغییر رشته داده اند؟سپاسگزارم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      پاسخ بخش اول سوال:
      همچنانکه در سوالات دیگر پاسخ داده ایم، نمهر تغییر رشته تنها در ستون “شهریور کارنامه” و با توضیح “تغییر رشته” ثبت می شود و همانطور که خودتان از پاسخ دیگر سوالات فهمیده اید، هیچ تاثیری بر روی معدل ندارد!

      پاسخ بخش دوم سوال:
      طبق اظهار نظر سازمان سنجش؛تاثیر سوابق تحصیلی (فعلا معدل امتحان نهایی پایه سوم دبیرستان) براساس روال فعلی برای کسانی که تغییر رشته می دهند، کمتر از 25 درصد است ، اما گفته نشده که دقیقا برای تغییر در هر رشته چقدر کمتر از 25 ردصد است!
      اگر جواب دقیق تری را از سازمان سنجش دریافت کردیم، به اطلاع می رسانیم.
      سلامت و موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید