موضوعات

فوق برنامه مدرسه؛چرایی و چگونگی؟(قسمت اول: مقدمه؛تعریف موضوع)

201217300517madares
به نام خداوندیکتای جان پرور
فوق برنامه های مدرسه ؛ چرایی و چگونگی؟ ( مقدمه : تعریف موضوع)

برنامه ها و فعالیت های فوق برنامه و یا به عبارت جدید فعالیت های مکمل دربرنامه های آموزشی و پرورشی مدارس ، یکی از موضوعات شناخته شده و در عین حال غریب مدارس ما به خصوص در مدارس دولتی است.
شناخته شده از این جهت که ؛
ساعاتی را در برنامه های هفتگی طول سال تحصیلی و یا برنامه های تابستانی 961در نظر گرفته و برای آن هزینه می کنیم .اوقاتی را برای دانش آموزان و معلمین و مربیان پر می کنیم و پوشه گزارشات فعالیت های ما فربه و راضی کننده می شود.
وغریب از این لحاظ که؛
به این فعالیت ها به عنوان برنامه های حاشیه ای ، وقت پر کن وکمکی برای رفع مشکل پنجره برنامه هفتگی و…. مدرسه نگریسته می شود.
آنچه که مد نظر ماست اینکه؛ از طریق نقد آنچه که اجرا می شود ، راهی باز کنیم برای عمل و نتایج بهتر دراین فعالیت ها!
بدین منظور ابتدا به تعریف این فعالیت های می پردازیم که خود گویای ، آنچه باید بشود نیز هست.

تعریف
معنایﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎﯼ فوق ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭼﻴﺴﺖ؟hh
ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎﯼ ﻓﻮق ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﮐﻠﻮﺑﻬﺎ ، انجمن ها وﺳﺎﻳﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎﻳﯽ ﮔﻔﺘﻪ می شود که بعد از ساعت های معمول درسی به دانش آموزان ارایه می شود
اﻳﻦ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎ برای این است که دانش آموزان علاقه های ویژه خود را پی گیری کنند. قبل یا بعد از ساعت های معمول درسی یا در زمان زنگ های تفریح ( مثل زنگ تفریح ظهر که فرصت بیشتری در اختیار دانش آموزان است) صورت می گیرد. شرکت دانش آموز در این فعالیت ها به صورت داوطلبانه بوده که تحت نظر معلمان و مربیان و کارکنان مدرسه و گاهی دانش آموزان بزرگتر مدرسه انجام می گردد
منظور از فعالیت های فوق برنامه چبست؟
این فعالیت ها به دانش آموزان اجازه می دهد تا مهارت های بیشتری به دست آورند وبه آنان فرصت می دهد تا با دانش آموزان بیشتری دیدار کنند.و دوستی های تازه و بیشتری را- تجربه نمایند. همچنین شیوه سالم برای مشارکت دراجتماع را فرا بگیرند.
فعالیت های مکمل :
فعالیت مکمل : فعالیتی است که بر مبنای محتوی دروس یک موضوع درسی ، نظیر فارسی، علوم تجربی ، تعلیمات دینی و …. طراحی می شود. هدف فعالیت مکمل تعمیق یادگیری دانش آموز و ایجاد فرصت برای اندیشیدن درباره مفاهیم و تمرین مهارت هاست.
فعالیت فوق برنامه درسی:
فعالیت فوق برنامه درسی فعالیتی است که به منظور حفظ انگیزه و ایجاد چالش در یادگیرنده به منظور تجربه در فضای آزاد و در عین حال مرتبط با موضوعات درسی طرح می شود.
آنچه که ذکر شد؛ بخش مختصری از تعریف فعالیتهای فوق برنامه بود . حال با همان دید نقدگرایانه ، ببینم که برنامه ریزان و مجریان این فعالیت ها در مدارس ، چه مقداری به این تعریف توجه داشته ودر واقع این تعریف درعمل و اجرا دیده می شود.
ادامه مطلب را در مقاله بعدی مطالعه بفرمایید
29/بهمن/91
مرکزمشاوره موسسه دانش
جعفرابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب

4 دیدگاه دربارهٔ «فوق برنامه مدرسه؛چرایی و چگونگی؟(قسمت اول: مقدمه؛تعریف موضوع)»

    1. جعفر ابراهیمی

      (پاسخ سوال اختصاصی شماره7 – در پست پرسش و پاسخ)

      با اهداء سلام ؛ شما می توانید ازانتشارات انجمن اولیاء و مربیان و یا کتاب و آیین نامه های منتشر شده توسط معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش ، در خصوص فوق برنامه ی مدارس استفاده نمائید. همچنین ؛ کتاب ” نقش فعالیت های فوق برنامه در تربیت نوجوانان – تالیف علی اکبر شعاری نژاد انتشارات اطلاعات( ازجمله صفحه 155 کتاب مذکور) … موفق باشید.

  1. باعرض تاسف،فوق برنامه در مدارس دولتی ، به دلیل عدم اختصاص بودجه قابل اجرا نیست. از طرفی هم دست مدرسه برای دریافت هزینه بدین منظور؛ چندان باز نیست و نیاز به مجوز اداره داشته و گرفتار پیچ خم های خسته کننده است.
    ” یکی از همکاران مدرسه”

  2. صالحی ( از اولیاء دانش آموزان)

    متاسفانه هدف از اجرای فوق برنامه ها درمدارس غیردولتی بیشتر:
    برای جلب نظر اولیاء و دانش آموزان بوده و جنبه تبلیغاتی دارد. همچنین پوششی برای مخفی نگاه داشتن ضعف های مدرسه در بخش های آموزشی و رسمی می باشد. وبا تاسف بیشتر فرصت و بهانه ای است برای دریافت شهریه بالاتر.

دیدگاه‌ خود را بنویسید