موضوعات

با تعیین کلیات و با رویکرد مدرسه محوری؛ نوع، مد و رنگ لباس فرم دانش‌آموزان مشخص می‌شود!

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش شهر تهران به نقل از پانا، جلسه ساماندهی مد و لباس مدارس با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی، محمد روشنی، قائم‌مقام سازمان دانش‌‌آموزی، نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمناولیا و مربیان، سیدمجتبی هاشمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران، اسماعیل بحری‌زاده، مشاور فرهنگی معاونت و اقدس باغستانی، معاون دفتر امور زنان و خانواده وزارت‌ آموزش‌وپرورش تشکیل شد.

توضیحات مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی ؛ علی رمضانی :

 – در بهمن سال ۹۵قانونی تحت عنوان قانون ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد را مصمم کرد که آیین‌نامه اجرایی برای این موضوع داشته باشد. در این کارگروه که مسئولیت آن بر عهده معاونت هنری وزارت ارشاد و نمایندگانی از چند وزارتخانه است، معاونت پرورشی و فرهنگی به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار در این کارگروه حضور دارد. شرح وظایفی برای وزارتخانه‌های عضو کارگروه ازجمله وزارت آموزش‌وپرورش نیز تعیین‌شده است.

توضیحات معاون پرورشی و فرهنگی ؛ علیرضا کاظمی :

-قانون ساماندهی مد و لباس مصوب مجلس شورای اسلامی است و آیین‌نامه آن از طریق هیئت‌وزیران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ‌شده است. در این کارگروه برای هر یک از دستگاه‌ها شرح وظایفی تهیه‌شده است و آموزش‌وپرورش ۷وظیفه دارد، از ما خواستند عملکرد خود را در این بخش‌ها ابلاغ کنیم.

-از این ۷برنامه و شرح وظیفه، ۵وظیفه جنبه تبلیغی، ترویجی و معرفتی و ۲برنامه جنبه اجرایی دارد. در جنبه‌های بحث حجاب که یکی از دغدغه‌های مهم حوزه اجتماعی کشور است نیز بسته کاملی را برای توسعه فرهنگ این موضوع آماده خواهیم کرد.

 -امسال وزیر آموزش‌وپرورش لباس فرم مدارس را در یک نامه به سازمان دانش‌آموزی واگذار کرده است بنابراین باید سیاست‌ها را برای اجرای این موضوع تعیین کنیم. سرویس مدارس هم به سازمان دانش‌آموزی واگذار و در قالب تفاهم‌نامه‌ای سازمان مکلف به نظارت بر این موضوع شده است.

-بنا داریم به این موضوع ورود حداقلی بر مبنای سیاست‌گذاری با چارچوب نگاه کلی داشته باشیم. قطعاً باید رنگ، نوع و مد را به سلیقه دانش‌آموزان واگذار کنیم تا بر اساس اقتضائات کلی، چارچوب‌ها و رویکرد مدرسه‌محوری باشد.

-باید بحث لباس فرم مدارس را با حضور نمایندگان معاونت‌ها آسیب‌شناسی کنیم و بر مبنای آن و کارهای پژوهشی ورود حداقلی، بیان چارچوب کلی، مشارکت دانش‌آموزان و اولیا، منطبق با آیین‌نامه اجرایی مدارس داشته باشیم. لازم است مدرسان ویژه خانم را در بحث عفاف و حجاب داشته باشیم‌ بنابراین شبکه این مدرسان را در سطح کشور تربیت خواهیم کرد

توضیحات مدیرکل انجمن اولیا و مربیان ؛ نورعلی عباسپور :

لباس فرم مدارس در اولویت سیاست‌های کلان کشور است. آموزش‌وپرورش باید ورود حداقلی به این موضوع داشته باشد، کلیاتی برای آن تعیین شود و بخش تصمیم‌گیری آن به مدرسه برود. به‌ نظر بنده لازم است یک چارچوب کلی به مدارس ابلاغ شود تا مدرسه برای این موضوع تصمیم‌گیری کند و بحث اجرای این موضوع به دانش‌آموزان و خانواده‌ها واگذار شود.

توضیحات معاون ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش ؛ رضوان حکیم‌زاده :

– باید ۴۰سال بعد از انقلاب بنشینیم و از تجربه‌های گذشته درس بگیریم در حقیقت یک واکاوی برای فعالیت‌ها داشته باشیم. لازم است به بحث‌های رشد و روانشناسی توجه کنیم. هر جا به سمت اشباع‌زدگی در بحث فرهنگ و ارزش‌ها برویم نتیجه عکس می‌گیریم.»

-تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب بسیار مهم است و حضور آقایان را در مدارس برای ترویج مسائل دینی کمتر شود و از مشاوران و مربیان پرورشی خانم در مدارس استفاده کنید.

-کارگروهی در مدارس تشکیل شود و بر اساس اقتضائات محلی و چارچوبی که ما به آنان می‌دهیم به دانش‌ آموزان اجازه دهیم رنگ‌های لباس فرم خود را انتخاب کنند.

توضیحات معاون دفتر امور زنان و خانواده ؛ اقدس باغستانی :

 بر احترام به لباس‌های محلی و استفاده از آن در مدارس تأکید کرد و گفت: «سیل رشدی پوشش را از دوره ابتدایی تا متوسطه رعایت کنیم زیرا لباس‌ها به لحاظ نوع و رنگ باید حاوی پیام باشند. اختیار انتخاب کردن لباس‌ها در مدارس از سوی دانش‌آموزان نیز مهم است لازم است برای تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب خانم‌ها به مدارس ورود پیدا کنند و ویژگی‌های سنی، روحی و روانی دانش‌آموزان را در این مسائل لحاظ کنیم‌.»

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی ؛ محمد روشنی :

مد لباس آمدنی است آموختنی نیست و آن را به‌عنوان یک باور پذیرفته‌ایم. لازم است پله‌پله وارد این مسائل و شرح وظایف شویم.


به نقل از : http://tehran.medu.ir/fa/news/item/861118/?ocode=10004602 ( ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه دانش)

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید