موضوعات

در پی ممنوعیت برگزاری آزمون تیز هوشان(سمپاد)در پایه هفتم، به تدریج طی سه سال، مدارس سمپاد از متوسطه اول (پایه های 7 -8-9 ) حذف می‌شود.

براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، برگزاری آزمون‌های تستی، استفاده از کتاب های کمک آموزشی، برگزاری آزمون تیزهوشان(سمپاد) در پایه هفتم که جریان تربیت را تحت الشعاع قرار می‌داد، حذف شد و با عدم برگزاری آزمون مدارس خاص، به تدریج طی سه سال مدارس سمپاد از متوسطه اول حذف می‌شود به دوره دوم متوسطه منتقل می شود. 

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تشریح جزییات حذف آزمون‌های تیزهوشان در مقطع ابتدایی، اظهار داشت:

  • با توجه به اهمیتی که سند تحول بنیادین برای جریان تربیت در دوره ابتدایی قائل است و همچنین حساس بودن و بنیادی بودن این دوره و اهمتیش برای رشد همه‌جانبه شخصیت دانش آموزان، تصمیم شورای عالی اموزش و پرورش بر این شد که دانش آموزان به جای آماده شدن برای  ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه مردمی، بر یادگیری مهارت ها تمرکز کنند.

  • براساس این مصوبه، برگزاری آزمون های تستی، استفاده از کتاب های کمک آموزشی، برگزاری آزمون تیزهوشان در پایه هفتم که جریان تربیت را تحت الشعاع قرار می‌داد، حذف می شود.

  • این تصمیم اگر گرفته نمی شد، زحماتی که معلمان ما در جریان تربیت داشتند، تحت شعاع قرار می گرفت و جریان کیفیت و یادگیری صرفا به آماده کردن دانش آموزان برای تست زنی تقلیل پیدا می کرد.

  • با توجه به اینکه در مقطع ابتدایی، ارزشیابی کیفی-توصیفی داریم و هدف آن در واقع حذف استرس و رقابت و جایگزین کردن مشارکت است، این آزمون های تستی در تضاد آشکار با این ارزشیابی بود.

  • حذف این آزمون ها شادابی و نشاط را به مدارس ابتدایی برمی‌گرداند و 7 و نیم میلیون دانش آموز را از قید استرس این آزمون های آسیب رسان می‌رهاند.

  • با عدم برگزاری آزمون مدارس خاص، به تدریج طی سه سال مدارس سمپاد از متوسطه اول حذف می‌شود و آزمون مدارس خاص از دوره ابتدایی به دوره دوم متوسطه منتقل می شود. ( 1 )

در خبر دیگری به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی آمده است :

ممنوعیت آزمون سمپاد کماکان پابرجاست

مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش درباره حذف آزمون های مدارس سمپاد، تیز هوشان و نمونه دولتی در دوره متوسطه اول کاملا پابرجا است.

مرتضی نظری رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش گفت:

  • نشست شب گذشته شورای عالیانقلاب فرهنگی، هیچ مصوبه ای نداشته و صرفا موضوع اساسنامه سازمان استعدادهای درخشان، طرح موضوع شده است.

  • کلیات اساسنامه در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ادامه آن به جلسات بعد موکول شد از این رو مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش درباره حذف آزمون های سمپاد در دوره متوسطه اول کاملا پابرجا است.

  • شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه بسیار رفیعی دارد و مواضع رسمی شورا را باید از سایت رسمی یا از زبان دبیر این شورا و نه از توییت‌ها شنید. 

  • در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد در پایه هفتم، مقرر شد که پس از بحث و تبادل نظر، مصوبه یاد شده از طریق این شورا دنبال و با امضای رییس جمهوری ابلاغ شود بنابراین کماکان تاکید آموزش و پرورش بر حذف آزمون های زائد دوره ابتدایی و ورود موسسات غیرمجاز و مافیای کنکور به این مقطع سرنوشت ساز و حساس است.

به گزارش ایرنا، اکنون حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز در 105 هزار مدرسه سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.
18 نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت کشورمان وجود دارد که به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیات امنایی»، «تربیت بدنی»، «علوم و معارف اسلامی»، «قرآنی»، «ایثارگران»، «دانش‌آموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی می شوند.
تاکنون برای ورود به برخی از این مدارس از جمله مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، دانش آموزان باید از آزمون های ویژه ای عبور می کردند که با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش آنها، رقابت سنگینی میان دانش آموزان شکل می گرفت و اضطراب زیادی به کودکان و نوجوانان وارد می کرد.
وزیر آموزش و پرورش برای رفع این مساله، نیمه های بهمن ماه اعلام کرد که امتحانات ورودی پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس خاص به منظور کاهش استرس و افزایش نشاط در مدارس با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش حذف شد. 
این در حالیست که اکنون خبرهایی در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود، مبنی بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی سه شنبه شب (21 فروردین ماه) تصمیم به ادامه برگزاری آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی همچون سالهای گذشته و طبق روال قبل گرفته است. ( 2 )

—————————————————————————————————

ماخذ : 

1- http://www.medu.ir/fa/news/item/830192/?ocode=100010876 

2- http://www.irna.ir/fa/News/82883667

( انتخاب و ویرایش خبرها توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش- ج. ابراهیمی)

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید