موضوعات

چند نكته دربارة آخرين مصوبات شوراي سنجش و پذيرش دانشجو درباره آزمون سراسري 98 و بعد از آن

یاد آوری : مطلب زیر به عنوان بحث همچنان داغ تأثیر سوابق تحصیلی به نقل از چهار منبع ؛ سازمان سنجش ، مرکز سنجش آموزش و پرورش ، شورای عالی آموزش و پرورش  و خبرگزاری کار ایران با ذکر مأخذ اظهارت ؛ انتخاب ، ویرایش و جمع بندی شده است.(دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش)

همـان گونـه كـه تمـام داوطلبـان عزيـز مي داننـد، طـي چند هفته گذشـته، مصوبات چهاردهمين جلسـه شـوراي سـنجش و پذيـرش دانشـجو در خصـوص ميـزان و نحـوة تأثيـر سـوابق تحصيلـي و نحـوة پذيـرش در آزمـون سراسـري سـال 1398 و بعـد از آن، از سـوي سـازمان سـنجش اعلام شـد و از طريق سـايت ايـن سـازمان و هميـن طـور ايـن هفته نامـه بـه اطلاع همـگان رسـيد. به هميـن خاطر، مناسـب ديديـم كـه در ايـن سـتون بـه نكاتـي كلـي در ايـن بـاره اشـاره كنيم. اين نكات به قرار زيرند:
1 -اعلام ميـزان و نحـوة تأثيـر سـوابق تحصيلـي در آزمـون سراسـري، در ماه هـاي آغازيـن زمـان آمادگـي در ايـن آزمـون مهـم، موجـب مي شـود كـه داوطلبـان بـا آرامـش بيشـتري، كـه برآمـده از داشـتن اطلاعات كافـي راجع بـه نحوة تأثير سـوابق تحصيلي شـان در كنكـور اسـت، وارد عرصـه رقابت با ديگـر داوطلبـان شـوند، و ايـن موضوع به سـهم خود مي توانـد بـه ايجاد يك مسـابقه پرشـور و نشـاط بين شـركت‌كنندگان در ايـن ماراتـن ملی منجـر شـود [!!!؟؟؟]

2 -از آنجايـي كـه اكثـر شـركت‌كنندگان در آزمـون سراسـري، دانش آمـوزان سـال آخـر دبيرسـتان هسـتند، آگاهـي داوطلبـان از ميـزان و نحـوة تأثيـر سـوابق تحصيلـي، موجب خواهد شـد كه آنها سـعي خـود را بـر ايـن مهم معطـوف نمايند تا در اين سـال آخـر تحصيلـي و فرصـت باقي مانده، گوي سـبقت را از ديگـر رقبـاي خـود برباينـد و بـا كوشـش و تلاش علمـي بسـيار، نمـرات دروس خـود را ارتقـا دهند.

3 -دقـت روي مفـاد ايـن مصوبـه )ميـزان و نحـوة تأثيـر سـوابق تحصيلـي و نحـوة پذيـرش( از سـوي داوطلبـان، باعـث خواهـد شـد كـه ايـن عزيـزان، هنـگام اعلام نتايج اوليـه آزمون سراسـري، كه چند هفتـه بعـد از برگـزاري ايـن آزمـون رخ خواهـد داد،دور از انتظـار، ذهنشـان بـا كسـب رتبه هـاي بعضـا كمتـر درگيـر واكنش هـاي عاطفـي نامتعارف شـود؛
زيـرا آنهـا از هـم اكنـون، كـه بيـش از هفـت مـاه تا زمـان برگـزاري آزمون سراسـري فرصت باقي اسـت، بـا محاسـباتي كه انجـام خواهند داد، بـه اين مهارت دسـت خواهنـد يافت كـه چگونه بين نمـرات دروس دوران پيش دانشگاهي شـان بـا نمـرات اكتسـابي در كنكـور، يـك تعـادل برقـرار نمايند.

4 -در مجمـوع، اشـراف داوطلبـان آزمـون سراسـري بـر مفـاد ايـن مصوبـه مهـم و آگاهـي از جزئيـات آن از هميـن زمـان و سـهم قائـل شـدن بـراي آن در محاسـبات، ارزيابي هـا و پيش بيني هايشـان از وضعيـت احتماليشـان در كنكـور، بـركات زيـادي بـا خـود در پـي خواهـد داشـت؛ امـا ايـن موضـوع، نبايـد مـا را از ايـن نكتـه غافـل كنـد كـه هيـچ چيزدر ايـن ايـام، جايگزيـن مطالعـه عميـق دروس، چـه دروس پيش دانشـگاهي و چـه دروس مرتبـط بـا كنكـور، نخواهـد شـد؛ ضمـن آنكـه داوطلبـان بايـد بـه ايـن نكتـه مهـم هـم توجـه كننـد كـه ميـزان و نحـوة تأثيـر سـوابق تحصيلـي و نحـوة پذيـرش در آزمـون سراسـري هر سـال، در مقايسـه با سـال هاي ديگـر، داراي تغييـرات احتمالـي اسـت و نبايـد ايـن مصوبـه را، كـه در زمان مقتضي در شـوراي سـنجش و پذيرش دانشـجو تصويب شـده و از طريق رسـانه ها بـه اطلاع همـه داوطلبـان مي رسـد، مالكـي بـراي آزمـون سراسـري سـال هاي ديگـر دانسـت؛ بلكـه بايـد توجـه كرد كه ايـن مصوبـه، صرفاً بـراي آزمون سراسـري پيـش رو، كـه در تيـر مـاه 1398 برگـزار مي شـود، داراي اعتبـار اسـت، و البتـه بنـا بـر مصوبه آخرين جلسـه شـوراي سـنجش و پذيرش دانشـجو، ضريـب و نحـوة تأثير سـوابق تحصيلي بـراي پذيرش رشـته هاي بـا آزمـون در آزمـون سراسـري سـال 1399 و بعـد از آن، حداكثـر ظـرف يك ماه از سـوي كارگـروه، بررسـي و جمع بنـدي و پـس از تصويب در ايـن شـورا، اطلاع رسـاني خواهـد شـد.
موفق باشيد.(1)

این در حالی است که آقای عمادی( رئیس سابق مرکز سنجش آموزش و پرورش و معاون فعلی متوسطه وزارت آموزش و پرورش) در آبان امسال(97) گفته بود : بر اساس تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال 98 تأثیر 20 درصد سابقه تحصیلی به‌صورت قطعی و 10 درصد به‌صورت مثبت در کنکور را شاهد خواهیم بود. و طبق دفترچه انتخاب رشته این تـأثیر تنها شامل 10 درصد از رشته هابوده و 90درصد از رشته ها ، بدون کنکور خواهدبود [طبق مصوبه مصوبه شورای سنجش دانشجو حداقل 85 درصد پذیرش صرفاً بر اساس پذیرش سوابق تحصیلی و خارج از فرآیند آزمون سراسری انجام می شود- (2) ] اما. با اعلام نشدن آن توسط سازمان سنجش، جو کنکور زده به نفع مؤسسات کنکوری ادامه دارد(3)

این مسئول در اظهارت گذشته خود در اسغند ماه 96  در مورد سازگار نبودن تاثیر سوابق تحصیلی در کنار آزمون کنکور گفته بود : 

در رشته‌های پر متقاضی دو نمره سوابق تحصیلی و کنکور نمی‌تواند کنار هم قرار بگیرد و اگر آموزش‌وپرورش غربالگری انجام دهد عملاً آزمون کنکور وارد امتحانات آموزش‌وپرورش می‌شود و باعث تخریب فرایند یاددهی و یادگیری می‌شود و از این منظر در ذات قانون حذف کنکور تعارضی وجود دارد و در دو سال گذشته این تعارض خود را نشان داده است.

عمادی در ادامه افزود: قبل از اینکه قانون در مجلس تصویب شود نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد و کنکور آزمون غربالگری است و با آزمون‌هایی که در آموزش‌وپرورش برای ارزیابی دانش آموزان انجام شود فرق دارد و حذف کنکور در رشته‌های پر متقاضی با به وجود آوردن کنکوری دیگری امکان دارد و برای هر غربالگری نهایتاً نیاز به کنکور خواهیم داشت. (4)

همچنین به گفته آقای نوید ادهم دبیرشورای عالی آموزش و پرورش تاثیر سوابق تحصیلی صراحت مصوبه در سال 86 و 92 مجلس بوده و  چیزی به عنوان تاثیر مثبت در این قانون وجود ندارد و وزارت آموزش و پرورش خواهان اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی است.

به عنوان شورای عالی آموزش و پرورش موافق تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بر فرآیند پذیرش دانشجو هستیم و احساس می‌کنیم؛ روح قانون هم همین را اقتضا می‌کند. قانونی که در سال 86 تصویب شد، مبنی بر این بود که سازمان سنجش ظرف پنج سال به گونه‌ای عمل کند که کنکور حذف شود، اما متاسفانه عملیاتی نشد. در سال 92 هم قانون مجدد تصویب شد که در آنجا به صراحت بیان شد که در سال اول 25 درصد تاثیر سوابق اعمال شود و با حرکت تدریجی به 85 درصد تاثیر برسیم.

از ابتدا به هیچ عنوان بحث تاثیر مثبت در میان نبود. اصلاً واژه تاثیر مثبت در فرآیند بررسی و تصویب این دو قانون مطرح نبوده و واژه‌ای است که بعدها اضافه شده است. زمانی که قانونگذار در سال 86 و 92 این قانون را تصویب کرد به صراحت نظرش بر روی تاثیر قطعی بود، اما بعدها چون به دلایلی نخواستند، این قانون اجرا شود؛ واژه تاثیر مثبت را مطرح کردند.

 وزارت آموزش و پرورش خواهان اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی است و معتقدیم که تاثیر قطعی در طول زمان به نفع نظام آموزشی کشور است، چرا که باعث می‌شود، دانش آموزان برای درس و مدرسه اهمیت قائل شوند و سابقه تحصیلی و نمره  برایشان اهمیت ویژه‌ای پیدا خواهد کرد. وزیر آموزش و پرورش طی نامه‌ای به رییس مجلس و رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات درخواست کرده‌است، تاثیر قطعی را مدنظر قرار دهند.(5)

 یکی از موانع اجرایی نشدن سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش کنکور است چراکه پذیرش دانشجو به روش تستی و در چند ساعت اهداف و آموزه‌های تربیتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین اجراشدن سند را خدشه‌دار می‌کند.

کنکور مانع تحولات در نظام تعلیم و تربیت است. کنکور باعث شده تا تحولات در نظام تعلیم و تربیت آن‌طور که باید اتفاق نیفتد، در کمیسیون آموزش مجلس این موضوع موردتوجه قرارگرفته است و کارشناسان آ‌موزشی وزارتخانه به کمک نمایندگان آن را پیگیری خواهند کرد.

برخی از نمایندگان معتقدند سابقه تحصیلی تأثیری در پذیرش دانشجو نداشته باشد که این موضوع با قانون مصوب سال 92 مغایرت دارد و به‌نوعی گسترش‌دهنده بی‌عدالتی آموزشی است.

 این تصمیم باعث می‌شود برنامه درسی بی‌اعتبار باشد همچنین دانش‌آموزانی که دسترسی کافی به امکانات ندارند نسبت به سایرین حقوقشان ضایع شود.

 به‌عنوان یک کارشناس آموزش‌وپرورش از مجلس و به‌ویژه کمیسیون ‌آموزش می‌خواهیم که قانون به‌طور کامل اجرا شود و سوابق تحصیلی دانش آموزان در پذیرش آن‌ها نقشی پررنگ ایفا کند.

شیوه پذیرش دانشجو به روش تستی در چند ساعت محدود، آموزش و پرورش را به‌شدت متأثر و آسیب‌پذیر کرده است.

نگرانی ما این است که برای اجرای مطلوب سند تحول بنیادین کنکور یک مانع اصلی است و اجازه اجرای این سند را نمی‌دهد.

 ما در سند تحول به دنبال تربیت در شش ساحتِ دانش‌آموزان هستیم، بنابراین تا زمانی که دانش‌آموزان فقط دروس فیزیک، ریاضی و شیمی را مطالعه می‌کنند برای موضوعات سند تحول بنیادین وقت گذاشته نمی‌شود.(6)

حال از مسئولین ذیربط باید پرسید که با وجود صراحت قانون مجلس در مورد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی تا 85 درصد ( مصوبه سال 86 و 92 ) تا چه زمانی تناقض گویی ها ادامه داشته ، اجرای این مهم معطل مانده و برنامه ریزان آموزش و پرورش ، مدارس ، معلمین ، دانش آموزان و اولیاء ایشان ، سرگردان و بلاتکلیف خواهند ماند؟؟؟!!!

دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش

ج. ابراهیمی

—————————————————————————————————
به نقل از :

1- مجله پیک سنجش شماره 1101 روز دوشنبه مورخ 28 آبان 97 – صفحه 2

2-مصوبات چهاردهمين جلسه شوراي سنجش  و پذيرش دانشجو مورخ 1398/8/14 درباره  آزمون سراسري سال1398 و بعد از آن ( به نقل از پیک سنجش شماره 1101 مورخ دوشنبه28-آبان 98 )

3-مطلب منتشر شده با کد720207درسایت مرکزسنجش آموزش و پرورش(/www.medu.ir)

4-مطلب منتشر شده با کد597796درسایت مرکزسنجش آموزش و پرورش(/www.medu.ir)

5- ایلنا : خبرگزاری کارایران  – کد خبر 686469 

6 – مطلب منتشر شده با کد720208 و 731021 درمرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

پرورش(/www.medu.ir)

دیدگاه‌های این مطلب