موضوعات

رونمایی از زیر نظام‌های سند تحول آموزش‌وپرورش

  از زیر نظام‌های سند تحول آموزش‌وپرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان، مدیران کل ستادی و اعضای کارگروه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با حضور وزیر آموزش‌وپرورش  رونمایی شد و هریک از روسای کارگروه‌ها به شرح هریک از زیر نظام‌ها پرداختند.

در این گردهمایی که با حضور تمامی اعضای کارگروه‌های ستادی برگزارشده بود، روسای شش‌گانه کارگروه‌های برنامه درسی ملی؛ تامین فضا ، تجهیزات و فناوری؛ تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی؛ کارگروه تأمین و تخصیص منابع مالی؛ پژوهش و ارزشیابی؛ کارگروه راهبری و مدیریت، به شرح هریک از زیر نظام‌ها پرداختند و نکات لازم را جهت برنامه‌ریزی کارگروه‌ها اظهار کردند.

در ادامه این گردهمایی پس از اظهارات روسای کارگروه‌ها، هر یک از اعضا کارگروه‌ها به طرح پرسش‌هایی در مورد چگونگی فعالیت کارگروه‌ها مطرح کردند که پس از طرح پرسش‌ها روسای کارگروه‌ها پاسخ‌های متناسب با پرسش‌های مطرح‌شده را ارائه کردند. ( 1 )

* توضیح زیر نظام ها :

 زیرنظام ها، بخش های اساسی نظام آموزش وپرورش درجهت پشتیبانی از جریان تربیت،انجام رسالت نظام آموزش وپرورش وکمک به تحقق اهداف وکارکردهای آن است.عملکرد این زیرنظام ها تمامی مولفه های این نظام راتحت تاثیرخود قرارمی دهند.به عبارت دیگر،این زیرنظام ها،به منزله وجوه مختلف پشتیبانی نظام تعلیم وتربیت هستند که به طور پیوسته درتعامل وتبادل با یکدیگر هستند.

برنامه های زیرنظام شش قسمت شامل برنامه درسی ملی، تامین فضا، تجهیزات و فناوری، مدیریت و راهبری تربیتی، پژوهش و ارزشیابی و تامین و تخصیص منابع مالی می باشد.

یکی از زیر نظام های مهم برنامه درسی ملی است. برنامه درسی ملی که به منزله ی نقشه جامع یادگیری می باشد و زمینه تحول همه جانبه و گسترده در مفاهیم و محتوای آموزش و پرورش را فراهم می کند درسال 1391 به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و ابلاغ شد.

* محتویات این زیرنظام ها شامل :

– بخش اول؛ کلیات است و شامل بیانیه و منطق برنامه، اهداف عملیاتی وراهکارهای سند تحول مرتبط با زیرنظام ،اهداف وشاخص های زیرنظام وسیاست های اجرایی است.

– بخش دوم نیز شامل برنامه های عملیاتی است که بخش هایی چون عنوان برنامه،اهداف برنامه،شاخص ها ومعیارها،فعالیت های سرآمد (شامل اقدامات تحولی،اصلاحی وجاری)، سطوح اجرا(ستاد،استان،منطقه ومدرسه)،دوره تحصیلی،گستره زمانی واستلزامات وچالش های اجرایی وروش های مدیریت آن است.

– بخش بعدی،دربرگیرنده تعیین نوع مناسبات یک زیرنظام باسایر زیرنظام هاست.

– و در نهایت، فصل پایانی این برنامه ها تعیین نقش عوامل سهیم و موثر برون سازمانی است.

همه این زیرنظام ها، علاوه بر متن اصلی، مستندات مربوط نیز به پیوست برنامه ارائه شده است و در تدوین این برنامه ها،از گروه های مختلفی شامل پژوهشگران، اعضای هیات علمی دانشگاه ها، گزارش های پژوهشی موجود، مدیران و کارشناسان حوزه ستادی استفاده شده است.( 2 )

——————————————————————————————————————————-انتخاب و اضافه کردن مطلب ، دسته بندی و ویرایش توسط: دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش( ج. ابراهیمی)  

ماخذ:

1-پورتال مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش  http://www.medu.ir/fa/news/item/679448?ocode=100010876

2- شورای عالی آموزش پرورش ( مجید رعنایی – معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش )

 

دیدگاه‌های این مطلب