موضوعات

توصیه هایی در مورد مراکز پیش دبستانی

-با توجه به حساسیت دوره پیش دبستانی در شکل گیری شخصیت کودکان، اولیا هنگام ثبت نام فرزندانشان در این مراکز،   مجوز رسمی از اداره کل آموزش و پرورش را مطالبه کنند تا فرزندانشان طبق آموزش های استاندارد تربیت شوند.

– نحوه تعامل با کودک، محیطی که در آن آموزش می بیند و محتوای آموزشی که در اختیار وی قرار می گیرد بسیار مهم است.

-در سال های اخیر با توجه به تغییراتی که در نظام آموزشی کشور بوجود آمده، نگاهی نو به دوره پیش دبستانی داریم و محتوای آموزشی استانداردی برای کودکان در نظر گرفته شده است.این محتوای آموزشی مورد تایید گروه مولفان وزارت آموزش و پرورش می باشد و مباحث روانشناسی نیز در آن لحاظ شده است. مربیان این دوره نیز آموزش های لازم را دریافت نموده اند.تمام مراکز پیش دبستانی که با مجوز آموزش و پرورش فعالیت می کنند، از این محتوای آموزشی استفاده می کنند. 

– از اولیا درخواست می کنیم که فرزندان خود را در مراکز دارای مجوز ثبت نام نمایند.

-آموزش در مراکزی که مجوز از سایر سازمان ها دارند، کاملا استاندارد نیست و در برخی مواقع باعث به وجود آمدن مشکلاتی در دوران تحصیل برای نوآموزان می شود که گاهی برطرف کردن آن دشوار است.

-از مباحثی که برخی اولیا به اشتباه به آن باور دارند و فکر می کنند نشانه پیشرفت فرزندانشان است، یادگیری خواندن و نوشتن کودکان در دوره پیش دبستانی است که این تفکر به صورت کامل مردود است. امروزه ثابت شده برخی از کودکانی که دچار مشکلات آموزشی در پایه اول و دوم می شوند، کسانی هستند که در دوره پیش دبستانی در معرض آموزش زودهنگام قرار گرفته اند و دچار آسیب شده اند.

– نوآموزان واجدالشرایط برای ثبت نام در دوره پیش دبستانی متولدان نیمه دوم سال 1391 و نیمه اول سال 92 می باشند.

-برخی مراکز منحصرا پیش دبستانی است، ولی برخی دیگر در مدارس دولتی تشکیل می شود که البته ساعت ورود و خروج و زنگ های تفریح پیش دبستانی ها با دانش آموزان متفاوت است.

– در مواردی که کودک واجد شرایط سنی برای ثبت نام در پایه اول ابتدایی است، خانواده ها به دلایل غیرمنطقی درخواست دارند فرزندشان در دوره پیش دبستانی ثبت نام شود که این مساله ممنوعیت قانونی دارد.

– یک سال تاخیر در ورود به مدرسه، دلیل منطقی لازم دارد و فقط دانش آموزانی که در سنجش سلامت مشخص شود که دارای مشکل هستند، می توانند با نامه رسمی در پایه پیش دبستانی تحصیل نمایند.

– مداخله به هنگام یعنی تشخیص مشکلات اساسی در کودکان که مانع آموزش استاندارد آن ها می شود و وقتی در دوره پیش دبستانی تشخیص داده شود زمان کافی برای برطرف کردن آن وجود دارد.
– امسال دومین سالی است که سنجش سلامت در دوره پیش دبستانی از اول شهریورماه اجرا می شود.


*مصاحبه اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان قم با معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ؛مریم سادات پناهنده با موضوع دوره پیش دبستانی؛ انتخاب بخشی از متن مصاحبه توسط : دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش، مأخذ: http://www.medu.ir/fa/news/item/670075/?ocode=100010876

دیدگاه‌های این مطلب