موضوعات

مغفول ماندن فرهنگ و تربیت در سال‌های گذشته بویژه در آموزش و پرورش

– متاسفانه وزارت آموزش و پرورش نداریم بلکه وزارت آموزش داریم‌ و فرهنگ و تربیت در آن مغفول مانده است.

خلاصه ای از گفتگویحجت الاسلام سیدمحمدباقر عبادی در برنامه‌ تلویزیونی پرسشگر در شبکه آموزش‌ با موضوع جایگاه مقوله تربیت و فرهنگ 

– فرهنگ و تربیت نکته ای است که در سال‌های گذشته بویژه در آموزش و پرورش مغفول مانده است. تفکری که عمدتا در چند دهه گذشته با آن مواجه ایم بیشتر دارای سبقه تعلیم بوده است تا تربیت.

– تمام دنیا فرهنگ و تربیت را مهمتر از آموزش و تعلیم می دانند. به عنوان مثال ببینیم چگونه در مدارس ژاپن روی فرهنگ، کار و مسئولیت پذیری کار می کنند. آنها برنامه دارند، ما هم برنامه داریم ولی اجرا نمی شود و خروجی آن تربیت افراد فارغ‌التحصیل با رتبه علمی خوب است که تعهد و امانت داری نمی دانند و نتیجه آن می‌شود که فساد رخ می‌دهد و این زنگ خطری برای آموزش و پرورش ماست. از آن سو وقتی پایه های فرهنگ و تربیت بازرس و ناظر هم به درستی گذاشته نشده یک دور باطل شکل می گیرد.

-نطفه بودجه در دولت شکل می‌گیرد و امکان تغییر آن در عمل در مجلس آنقدر بالا نیست زیرا هر بخشی بودجه ای دارد و نمی توان در مجلس ردیف ها را به صورت کلی تغییر داد. خوب است از پایه در دولت بودجه ریزی برای این امر صورت گیرد.

– گاهی به صورت کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته ایم و تا بحث فرهنگ می شود عمدتاً ذهن به سمت حجاب و عفاف می رود در حالی که این تنها یکی از مباحث است. ذیل فرهنگ اسلامی فرهنگ مدنی هم دیده شده که ضعف زیادی در آن داریم و مسئولیت پذیری، نظم و قانون پذیری از جمله آنهاست.

– وقتی در جامعه اسلامی در خیابان و حین رانندگی نظم وجود ندارد و در مقابل شهروند بی نظمی و اختلاس، دروغ و… را می بیند و به خارج از کشور سفر می کند و نظم آنجا را مشاهده می‌کند به کلی دیدگاهش منفی می شود و ما حتی در مقوله فرهنگ سازی برای حجاب و عفاف هم نتیجه خوبی نمی گیریم.

– سندتحول بنیادین همه این موارد را دیده است و اگر به آن عمل شود بسیاری مشکلات حل می شود. در حالی که تا امروز هنوز آیین نامه ها و برنامه های اجرایی سند به صورت کامل تدوین و اجرا نشده است.

– باید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت وجود دستگاه نظارتی بر اجرای سند تحول بنیادین توجه داشته باشد.

-تا کنون دستگاه نظارتی قوی برای اجرای سند وجود نداشته است. کار قوه مقننه حکم قضایی نیست و باید نهادی چون دیوان محاسبات بر اجرای سند نظارت کند.

– هنوز بخشنامه سند تحول بنیادین ابلاغ نشده است، اما در زمانی که سند ۲۰۳۰ تصویب شد بلافاصله آقای جهانگیری به وزیر آموزش و پرورش دستور داد تا کمیته تشکیل و بلافاصله اجرایی شود، اما آیا یکبار برای سند تحول بنیادین چنین اتفاقی افتاده است؟ما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش نداریم بلکه وزارت آموزش داریم.
—————————————————————————————————–
منبع : خبرگزاری مهر-https://www.mehrnews.com/news/4333921
( انتخاب بخشی از خبر و ویرایش توسط : دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش)

دیدگاه‌های این مطلب